Home

STOP

7 augustus 2017

Op mijn fietstochten langs fietsroutes op oude spoorbeddingen zie ik zo nu en dan een STOP.
Aan deze “stop” krijg je rechts en links hetzelfde beeld = een weidse vlakte en landelijk baantje, maar stoppen is de boodschap!!!

Poelkapelle

Een leuk spelletje mens-erger-je-niet, toepasbaar op veel routes.
Ja, ook op fietssnelwegen.

13 Responses to “STOP”

  1. Frederik Says:

    Je hoeft zo ver niet te gaan: het Westerringspoorfietspad in Gent heeft ook STOP-borden bij de meeste kruispunten. Zelfs waar de straat naast het fietspad gewoon voorrang heeft. Dat fietspad staat nochtans ook ingevuld als fietssnelweg.

    Maar er is ook positief nieuws over STOP-borden: het verkeer uit Onderbergen heeft een STOP-bord gekregen waar het voorrang moet verlenen aan verkeer in de fietsstraat Zwartezustersstraat – Henegouwenstraat. Goede ingreep, want veel mensen leken de omgekeerde driehoek niet te willen zien. In de Zwartezustersstraat zelf is jammer genoeg het voorrangsbord sinds een paar maanden verdwenen.

    Hopelijk kan er ook een STOP-bord komen in de Lange Violettestraat, daar wordt er ook soms heel gevaarlijk gereden.

  2. Ward Says:

    Ik snap het probleem en het punt van deze blogpost niet goed. Als de dwarsweg voorrang heeft, dan moet dat aangegeven worden. In dit geval door een STOP bord. Dus dat is toch OK, neen?

    Er kan in de toekomst ook nog begroeiing bijkomen, dus de argumentatie om een bord niet te zetten omdat er (momentelel) goed zicht is, lijkt mij niet waterdicht.

    Je kan natuurlijk discussiëren of de fietsers of de autoweg hier voorrang moet hebben, maar dat is niet het punt van de post, denk ik.

    • Hubert Says:

      Er is een groot verschil tussen een B1 bord(omgekeerde driehoek) en een B5 bord (stop)
      Afhankelijk van categorie weg en plaatselijke omstandigheden kan men een van beiden plaatsen dacht ik zo ,of niet ?
      B1 = bord B1 zegt alleen dat je als bestuurder moet voorrang verlenen en zo nodig stoppen aan BESTUURDERS op de KRUISENDE baan (die dus van links of van rechts komen.
      B5=Stoppen en voorrang verlenen.
      In dit geval B1 als de gewassen hoog staan en weinig zicht,dan zal ik als fietser vertragen tot bijna stilstand ,goed kijken en verder rijden zonder te stoppen ,als het veilig is.In andere geval stop ik om voorrang te geven.


  3. In dat geval mag er geen STOP / B5 geplaatst worden, dat mag enkel indien het NODIG is te stoppen om veilig voorrang te kunnen verlenen.
    Bij zichtbaarheid van kilometers in beide richtingen màg dus geen stop geplaatst worden …

    (Website wegcode ligt plat )

    • Entropy78 Says:

      De zichtbaarheid is nu misschien goed omdat de aanpalende velden gerooid zijn. Hier wordt typisch maïs geteeld, en dan is de zichtbaarheid allesbehalve – verplicht stoppen is dan wel aangewezen.

      • Hubert Says:

        Borden aanpassen aan de gewassen? dacht het niet dit veld is een braakliggende veld,mais staat nu op 3/4 grote.
        Los daarvan,herhaal hier is B1 voldoende als er dan eens een gewas het zicht belemmert dan ie fietser verstandig genoeg om tot stilstand te komen en te kijken .
        Stop B5 plaatsen Vb gebouw vlak op de hoek ;Scherpe bocht in weg zonder duidelijk zicht;een drukke weg (bepaalde categorie,geen natte vinger werk) enz.
        Zo moet men mobiliteit bekijken met regels en inzichten.

      • Frederik Says:

        Stoppen is sowieso verplicht als de zichtbaarheid slecht is, ook bij een gewone B1. Een STOP-bord verplicht altijd om te stoppen, dus wordt normaal enkel geplaatst als de zichtbaarheid altijd slecht is, niet als de zichtbaarheid soms slecht is en soms goed.


  4. Onderbord bij het verbodsbord is bovendien niet reglementair …

  5. Tom Says:

    Het gaat hier m.i. niet om de verkeersborden maar het feit dat je op “fietssnelwegen” om de haverklap moet stoppen of voorrang geven aan kruisende (veld)wegen.
    Als gebruiker van deze “fietsostrades” (een woord waar onze provinciebestuurders graag mee uitpakken) kan je aan de lijve ondervinden hoe hol het STOP-principe is. De wegbeheerder gaat er altijd van uit dat fietsverkeer ondergeschikt is aan autoverkeer. Prachtig geplaatste borden en paaltjes maken het nog gevaarlijker.

    https://fietsbult.wordpress.com/2017/06/08/dichterbij-2/


    • Om te beginnen is het niet “om de haverklap” stoppen.
      Er zijn veel minder conflictpunten dan op gewone wegen.
      Daar zit al tijd- en veiligheidswinst voor de fietser.

      Het zou behoorlijk dwaas zijn om dat voordeel weg te gooien door fietsers vanuit een misplaatste ideologie overal voorrang te geven op fietsostrades.
      Dat is niet haalbaar.
      En het is ook onveilig voor de fietsers.
      Er wordt notoir veel voorrang genegeerd, ongeacht het vervoermiddel, maar de lichtste is doorgaans de pineut.
      Vanuit veiligheidsoogpunt, is het dan ook het snuggerste om de lichtste te doen stoppen/voorrang verlenen, waardoor die zijn eigen veiligheid in de hand heeft.
      [Met treinen discussiëren er daar weinigen over, maar je gaat hier iets lezen .. 😉 ]

      Bovendien is het milieuvriendelijker om fietsers voorrang te laten verlenen, dan auto’s.


  6. David Hockney had veel meer foto’s nodig voor hetzelfde plaatje :

  7. Lodewijk Says:

    Als dit een fietssnelweg is of een hoge categorie BFF fietsweg dan zou het inderdaad logisch zijn om die de voorrangsweg te maken.

    Die 6 groene metalen paaltjes lijken in mijn ogen nutteloos als men via het veld er langs kan.
    Weg ermee dus.
    Zouden ze ook op die autoweg paaltjes gezet hebben indien de fietsweg in de voorrang zou geweest zijn? Ik denk van niet.

    Waarom zet de wegbeheerder daar eigenlijk een C1-verbodsbord (met een fietsonderbord zonder witte achtergrond)? Dan is het verboden voor alle verkeer, ook voor tractoren.
    Tractoren die, toch op de foto, die fietsweg als enige toegangsweg lijken te hebben voor de velden in de verte (ik denk niet dat ze door iemand anders zijn omheinde veld zullen rijden, maar er langs zullen proberen te rijden) en als ze dat doen via de fietsweg begaan ze dus een verkeersovertreding.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: