Home

De rechte lijn

11 augustus 2017

Het aanhouden van een rechte lijn is een van de basistechnieken van het fietsen.
Bij het geven van fietslessen gebruik ik allerlei hulpmiddelen om dit in te oefenen, maar in de Stationsstraat te Wachtebeke kan je het ook leren.

Stationsstraat Wachtebeke

Als beloning gaat dit strookje over in een fietspad en mag je de vooropstelstrook gebruiken.

Stationsstraat Wachtebeke

De jongeren op volgende foto slagen er niet in om over de lijn te rijden, maar zij volgen de lessenreeks “bagage- en personenvervoer”

Stationsstraat Wachtebeke

13 Responses to “De rechte lijn”

  1. Coen Says:

    Wie heeft er rode verf gemorst daar?

  2. Renaat Says:

    Waarom kan men in België perfect beslissen om zo’n infrastructuur aan te leggen zonder dat dat enige kundigheid vereist. Want het is echt niet lang zoeken naar de vakliteratuur die uitlegt hoe fietssuggestiestroken (indien men daar voor kiest) wel moeten aangelegd worden. En nergens zal in die literatuur staan dat wat er op de foto’s staat een goed idee is.

    Toch zal de persoon die dit heeft bedacht ook na het bedenken van die constructie zijn maandelijkse wedde hebben ontvangen en ongestoord hebben kunnen verder doen met het verknoeien van Belgische wegen.


  3. Het kan omdat niemand er -strafrechtelijk- tegen optreedt.
    “Fietssuggestiestroken in vakliteratuur” is een contradictio in terminis.
    Die dingen zijn verboden als aanwijzing voor weggebruikers, aangezien ze niet in de wegcode staan.

    • Renaat Says:

      Dat is een extreme interpretatie van art. 1 van het “Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.” Er zijn prima andere interpretaties mogelijk die zelf meer overeen stemmen met wat er letterlijk staat en die het gebruik van fietssuggestiestroken perfect toelaat.


      • Zoals?

        Doet me denken aan de nieuwe uitvinding van Weyts over fietspaden op grote kruispunten (vandaag in het nieuws). Alweer een nieuw blokjesmotief dat nergens bepaald is… Iedereen doet maar wat en zet wegmarkeringen naar vorm en kleur zoals ze het mooist bij hun infrastructuur passen. Maar juridisch klopt er van het hele boeltje niets…

        • Lodewijk Says:

          Ik ga er van uit dat dit nieuw blokjesmotief binnenkort in de wegcode zal verschijnen.

          Dit nieuwe blokjesmotief – ik noem ze ‘hertensporen’ – zouden het probleem van de onduidelijkheid van de bestaande ‘blokjes’ moeten oplossen. Maar blijkbaar is het probleem van de ‘blokjes’ dat ze naast zebrapaden liggen, die voorrang hebben, wat dus fietsers verward zou kunnen maken qua voorrang.

          Uiteraard zie ik dan hetzelfde probleem qua voorrangsverwarring opduiken met de ‘hertensporen’ naast zebrapaden.

          Hoe regelen ze dat in het buitenland? Hoe tonen ze daar aan fietsers of ze voorrang hebben of niet?
          Toch niet door ofwel geen wegmarkering te gebruiken ofwel 3 verschillende wegmarkeringen (‘streepjes’, ‘blokjes’, ‘hertensporen’)?

          Dat is dus duidelijk niet de oplossing.


          • De fameuze ‘fietssuggestiestrook’ staat na al die jaren ook nog steeds niet in de wegcode. Het zou me dan sterk verwonderen dat deze nieuwe uitvinding er wel snel zal in komen.

          • Frederik Says:

            Wat zou men dan moeten schrijven over de fietssuggestiestrook? “Dit is een fietssuggestiestrook, u mag die volkomen negeren”?

    • Frederik Says:

      Zijn fietssuggestiestroken dan aanwijzingen voor weggebruikers? Dat is gewoon een manier om een weg visueel te versmallen, en heeft niet meer “aanwijzingswaarde” dan bijvoorbeeld tegels gebruiken i.p.v. asfalt of van die poppetjes met een vlagje die naast de weg staan bij scholen.


  4. Net daarom ja, er is niets over bepaald en dat zorgt voor verwarring. Neem ze op in de wegcode en omschrijf ze inderdaad als een visuele versmalling van de rijbaan, waar je mag over rijden, op parkeren en stilstaan. Geef ze in het MB vervolgens een opgelegde kleur en je krijgt een uniform wegbeheer ipv het groene, rode, gele boeltje dat je nu tegenkomt op de rijbaan. Iedere gemeente kiest maar zijn eigen kleurt en breedte van die ondingen.

    Vergelijk het met de dwarse rode strepen bij de knippen/poorten in Gent, een warboel die bij toeristen en bestuurders die niet vertrouwd zijn met Gent alleen maar voor verwarring zorgt. Vooral omdat je ze op bepaalde plaatsen tegenkomt terwijl je er wel degelijk door mag rijden. Sommige bestuurders gaan op de rem staan en denken dat die rode dwarsstrook betekent dat ze niet door mogen rijden.

  5. Yves Says:

    Openbare ruimte opofferen voor het plaatsen van privé-eigendom (ik bedoel niet de fiets op de foto 😉 ) was weer belangrijker dan de veiligheid van weggebruikers die hun voertuig doorgaans wél in hun huis kunnen stallen. Als men een huis zonder garage koopt, waarom koopt men dan een auto? Als men een auto heeft, waarom koopt men dan geen huis met garage? Was de auto te duur zodat er geen geld meer over was voor een huis met garage? Mag ik als autoloze burger een stukje straat inpalmen om een terrasje te plaatsen? Op deze foto zijn er dan nog gemarkeerde parkeerplaatsen, maar buiten de bebouwde kom mag men zomaar op straat parkeren, zodat de breedte van vele straten met de helft gereduceerd wordt, wat leidt tot vele gevaarlijke uitwijkmaneuvers en tegenliggers die geen geduld hebben om te wachten en rakelings langs je fietsstuur passeren. ‘De straat als parking’ is dus niet alleen lelijk en onrechtvaardig, maar ook (levens)gevaarlijk. Je ziet trouwens vaak auto’s op straat/voetpad staan voor huizen die een garage en lange oprit hebben (bvb. van bezoekers of zelfs van de eigenaars).


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: