Home

Een leesbaarder Koningin Maria-Hendrikaplein

31 augustus 2017

22 april 2014 gaf Jandefietser op deze blog een Engelse les.
Daarin promootte hij de sharrow.
Aan het Sint-Pietersstation duikt een variant van de sharrow op.

28aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

29aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

Het Koningin Maria-Hendrikaplein is al jaren een ongestructureerd zootje.
Mijn chérie komt er gemiddeld éénmaal per maand, en vloekt na afloop steevast op de onleesbaarheid om “de put” (haar koosnaampje voor de ondergrondse stalling) te bereiken.
Ze is niet de enige.
Ik heb er al veel stationsgebruikers de weg gewezen, want ook fietsbewegwijzering (zelfs richting centrum of UZ) ontbreekt.
Een integrale heraanleg is (cfr de huidige info) gepland in de eindfase van de stationswerken, lees: pakweg 2025/2026. (dus pas na twee gemeenteraadsverkiezingen, die van 2018 en die van 2024)
Tot zolang moeten we het met de huidige tramsporen, loop- en fietslijnen uitzingen.
De beschermde bomencirkel op het oude plein is -samen met stationsluifel- de dominant bepalende factor, wat de bewegingsruimte van de verkeersplanners uitdagend beperkt.
De toegang tot de ondergrondse fietsenstalling-in-aangroei leek (anno 2000) ergens tussen de soep en de patatten in het project geschoven.
Meer nog: een toekomstgericht mobiliteitsplan voor fietsers van en naar de grote ondergrondse stationsstalling ontbrak van bij aanvang.
Werden ondertussen even dominant bepalend: de autoinrit voor de kiss & ride, de helling naar het VAC (Vlaams Administratief Centrum), de hellende tuin, de eerste helft van het(ondertussen al deels heraangelegde) busstation, en de helling naar de fietsenstalling.

Fietsersbond Gent zit sinds pakweg 2006 mee aan tafel in de klankbordgroep van het project Gent Sint-Pieters (alle verslagen hier.
Ons doel is simpel: de evolutie van het complexe project opvolgen, en waar nodig de fietsfailures aankaarten.
In het begin leek dat hopeloos.
De NMBS bleek soms de grootste tanker ter wereld.
Of was het De Lijn?
Of Eurostation, de vastgoedpoot van de NMBS?
Of de Stad?
Of de aannemers?
In ieder geval: niemand had de eindregie over de aannemers, laat staan de eindverantwoordelijkheid van het totale project.
Herinner je bijvoorbeeld deze Fietsbult met als titel “Lomp²”.
Dit zijn alle Fietsbulten met “Project Gent Sint-Pieters”.
Maar kijk, ook een vloot tankschepen kan keren.
Jaar aan jaar steeg de gevoeligheid om fietsverkeer (dan toch) ernstig te nemen.

De leesbaarheid van het stationsplein- of beter: het gebrek daaraan- is op de klankbordgroep al een paar jaar een complex thema.
De uitvoering liet op zich wachten.
Afgelopen weken kwamen er eindelijk ook daden.
Op het eerste zicht lijkt het me een forse verbetering.
Het pad tussen Koning Boudewijnstraat/Koningin Fabiolalaan en Koning Albertlaan werd ontdubbeld:

29aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

28aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

28aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

28aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

28aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

28aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

Zebrapaden krijgen een (op Vlaams nivo ontwikkelde) waarschuwing voor de trams, voertuigen met eeuwigdurende voorrang:

29aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein


Daar ontbreekt nog de rode verf.
Ook de fietsoversteken kunnen zo’n waarschuwing gebruiken, of wordt het dan teveel van het goede?

De combinatie van scharrows, klassieke pijlen op kruispunten en fietssymbolen werkt.
Op deze nieuwe fietsroute richting Koning Albertlaan ontbreekt op het kruispunt nog een pijl rechtdoor en linksaf.
De eerste keer dat ik er passeerde vond ik het fietspad richting Albertlaan niet vanzelf.
Als een schaap volgde ik de sharrows. 🙂
Zijn ze het simpelweg vergeten schilderen? (dit schilderwerk is een complexe klus)

29aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

Belangrijkste pluspunt: er loopt nu een bijna rechte fietsas tussen de Prinses Clementinalaan, de hoofdingang van het station, en de helling naar de overdekte fietsstalling.

30aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein


Dat is ook handig voor de snel groeiende groep plooifietsers.
De centrale voetgangersas kreeg het juridische statuut van woonerf:

30aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

Dat lijkt me de juridische vertaling van “shared space”.
Het is er eventjes geen fietspad.
Fietsers worden geacht zich aan te passen aan de (vaak immense) voetgangersstroom, een concept dat me evident lijkt.

30aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

30aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

30aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

30aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

30aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

30aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein

Deze oversteek is de enige die me zorgen baart:

29aug17, Koningin Maria-Hendrikaplein


Is hij veilig genoeg?

We waren als Fietsersbond ook vragende partij voor een leesbare fietsoversteek op de Koningin Elisabethlaan, fietsend vanuit de Koningin Astridlaan.
Daar is nog geen spoor van te zien.

30aug17, Koningin Elisabethlaan


De verfwerken zijn nog niet rond.
Hopelijk is deze oversteekplaats voor begin september.

Wat denkt u als dagelijkse passant van de verschillende nieuwe situaties?
Ik ben in ieder geval fan van deze vorm van leesbaarheid.
Ze kan helpen om onverwachtse en complexe tramspoor- en kruispuntsituaties helderder te krijgen.
Een voorbeeld?
Gisteren reed ik dit mij onbekende fietspad knal voorbij.

30aug17, Sint-Pietersaalststraat

Hoe kwam dat?
(1) het verkeersbord staat verstopt achter de blauwe paal van de Lijn
(2) ik focus op het wegdek met tramrails, op de kwaliteit van het putdeksel tussen de rails (die zijn vaak gevaarlijk oneffen) en op het naderende kruispunt.
Drie sharrows zijn hier welkom.

30aug17, Sint-Pietersaalststraat

18 Responses to “Een leesbaarder Koningin Maria-Hendrikaplein”

  1. Ignaceb Says:

    Oef, eindelijk.
    Ik begrijp ook de focus van Yves op de putdeksels tussen de tramrails. De middellijn tussen beide tramsporen is in smalle straten de “natuurlijke” fietslijn. Net in dat zelfde midden liggen de vele controledekseltjes voor de waterslikkers onder de tramsporen.
    Kan iemand De Lijn aankaarten om deze dekseltjes voortaan asymmetrisch te plaatsen, tegen het linkse spoor, buiten de “natuurlijke” fietslijn?

  2. Frans Says:

    Sharrows aanbrengen in de Sint-Pietersaalststraat is verloren moeite, want veel fietsers gebruiken het trottoir lang voor ze dit stukje fietspad bereiken. In die straat zijn er overigens andere ingrepen zonder effect, zoals volle witte lijnen en een “uitgezonderd plaatselijk verkeer”.


  3. Ik ben er de laatste dagen drie keer gepasseerd (steeds komende van Fabiolalaan) en vind het nog steeds onduidelijk. Op foto 7 zie je een pijl rechtdoor/naar rechts maar waar die rechterpijl naartoe leidt (je komt uit bij wat je op foto 9 ziet) en hoe je er juist moet rijden is daarna onduidelijk. Je komt er op een soort plein dat uiteindelijk richting voorzijde station gaat, maar waar is daar de plaats van de fietser tussen het laatste deel Fabiolalaan en het woonerf aan de voorzijde station?

    Een ‘sharrow’ is ook weer een uitvinding die nergens terug te vinden is in de wegcode…

  4. Ans Says:

    Sharrows zijn in het buitenland uitgebreid getest en door alle mogelijke fietsersorganisaties weggefloten. Google it.

  5. Ans Says:

    Niet alleen door fietsersorganisaties blijkbaar. Dit is nog maar van paar dagen geleden: https://mntransportationresearch.org/2017/08/28/clearly-marked-bicycle-lanes-enhance-safety-and-traffic-flow/
    Sharrows geven geen enkel recht of bescherming, en zijn handig voor de happy few van assertieve geroutineerde fietsers om nog sneller te weten waar naartoe, met de fiets als auto.

  6. Chris S Says:

    Bij de meeste van die foto’s heb ik het gevoel van lelijke chaos.

  7. Anke Says:

    Ik rij al 7 jaar een paar keer per maand van de Prinses Clementinalaan naar de Patijntjesstraat en vandaag zag ik dank zij die sharrows éindelijk hoe het moest… Ik deed het dus 7 jaar verkeerd… Wat een verbetering!!
    Dat verborgen fietspad in de Sint-Pietersaalststraat vind ik een moeilijke, temeer omdat er 100 meter eerder een verbodsbord staat voor alle verkeer (behalve tram en prioritaire voertuigen). Ofwel zijn ze het bordje “uitgezonderd fietsers” vergeten, ofwel moet dat fietspad weer weggehaald worden, ofwel moet iemand me uitleggen hoe het zit zodat ik hier geen 7 jaar fouten maak…. Merci!

    • Hilde Says:

      Voor zover ik het kan zien op de foto, staat het verbodsbord links van het fietspad. Dan moeten fietsers er toch geen rekening mee houden?

  8. Frans Says:

    Het is nochtans de allereerste keer dat men duidelijk maakt dat ook fietsers deelnemen aan het verkeer op dit plein en er hun plaats mogen opeisen (struikgewas buiten beschouwing gelaten)

  9. Lodewijk Says:

    Kan iemand me uitleggen wat het nut is van die zilverkleurige paaltjes op die exacte plaats? Waarom niet die paaltjes verplaatsten naar langs de rijbaan?

    Die groene paaltjes begrijp ik, dat is een overblijfsel van toen er daar een taxiparking was. Die zouden dus probleemloos kunnen verminderd worden tot enkel die op de grens met de rijbaan. Of is dat tijdelijk dat die parkeerplaatsen onbruikbaar zijn door gele betonblokken en rood-witte hekken (met oranje werflicht erop)?

    Die donkere metalen paaltjes hebben nut want staan naast rijbaan zodat plein erachter autovrij blijft (maar groene plastieken paaltjes met fluostrook zou beter zijn, want zorgt voor minder ernstige gevolgen bij eenzijdige fietsongevallen).

    Dat er ook kettingen gespannen staan tussen die achteringelegen donkere metalen paaltjes lijkt me totaal onverantwoord. Waarom zouden daar voetgangers en fietsers moeten tegengehouden worden? Er staan daar fietsenrekken en er is daar een rolstoelgeschikte aanloophelling.

    In ieder geval ben ik het met Yves eens dat het door die verf wel een stuk leesbaarder is geworden voor fietsers. Het lijkt me daar stilaan (en traagjes) toch aan het verbeteren.

    Dat verborgen fietspadbord (D7) in de Sint-Pietersaalststraat lijkt me van het verkeerde type. Dat had volgens mij een verkeersbord fietspad/voetpad (D9) moeten zijn.

    Sowieso vind ik in zeer sterk verstedelijkte context fietspaden van het type in de Sint-Pietersaalststraat eigenlijk symptoombehandeling van het voorruitperspectief (of dat nu de voorruit van een auto of die van een tram is).
    Maar dat is een andere discussie 🙂

    • winfriedhuba Says:

      De Taxi’s: zijn nu al verbannen naar de kelder, en zijn daar de volgende 10 jaar nog onbereikbaar voor mindermobielen en mensen met zware bagage.
      Maar ook dat is en andere discussie.

      • Lodewijk Says:

        Wie heeft dat nu bedacht? Dat zorgt weer voor een extra kanttekening bij het ontwerp van het Koningin Maria Hendrikaplein.

        Nu we toch bezig zijn zou ik ook een kanttekening willen plaatsen bij de in- en uitrit van de Kiss&Ride-autoparking daar.
        Sowieso vreemd ontwerp om in- en uit te rijden (kan al veranderd zijn ondertussen want Google Streetview dateert van augustus 2014 https://goo.gl/maps/uUMW9F3RCco) en paar weken geleden niet op gelet toen ik er passeerde.

        Maar hamvraag is of het Kiss&Ride autoverkeer niet beter langs de kant van de R4 wordt gestuurd? Dus Valentin Vaerwyckweg & B402 voor Kiss&Ride autoverkeer in plaats van de straten richting R40? Binnen de R40 is men met de fiets ongeveer even snel aan het Sint-Pietersstation als met de auto en buiten de R40 kan men autoverkeer naar het Sint-Pietersstation even goed via de R4 sturen. Qua autoreistijd via de R4 in plaats van R40 is het voor hen of sneller of even snel.

        Toch volgens Google Maps en gekeken buiten de spitsuren. Want bij autofile zal de fiets zeker sneller zijn, zelfs vanuit de wijken tussen R40 en R4.

        Nu stad Gent en AWV nog overtuigen dat fiets beter en sneller kan zijn in stedelijk gebied dan auto 🙂

        Maar ook bij het bus- en tramverkeer tussen het station en de bomencirkel heb ik een kanttekening. Die is eigenlijk helemaal niet nodig dat die daar passeren. Want bushaltes langs kant Fabiolalaan + Tramhaltes (en eventueel ook bushaltes) langs kant Clementinalaan lijken me al voldoende om – toch langs die zijde van het Sint-Pietersstation – de OV-behoefte op te vangen.

        Maar dat is weer voer voor een andere discussie.

  10. winfriedhuba Says:

    Fietsers worden geacht zich aan te passen aan de (vaak immense) voetgangersstroom, een concept dat me evident lijkt.<<
    Dit lijkt mij een SLECHT CONCEPT: een fiets-hoofdstroom mengen met een voetgangers-hoofdstroom, gehaaste fietsers met gehaaste voetgangers mengen: het is vragen om problemen.
    De plaats voor de hoofdingang van een station lijkt me ook een logische verblijfs- en ontmoetingsruimte.
    De halve circel rond het plein lijkt me als fietsroute veel logischer.

    • JanG Says:

      Ik denk dat we allemaal wel weten hoe het gesteld is met de kennis van de meeste weggebruikers wat betreft de wegcode. Hoeveel procent zou weten wat dat bord betekent, laat staan wat ‘woonerf’ in houdt? Dan heb ik het over alle categorieën…
      Het is alweer een poos geleden dat ik daar was, maar als ik het beeld goed begrijp, heb je een fietspad, dat dan plots geen fietspad meer is? In dat geval: ideaal recept voor conflicten. Je ziet zo aankomen dat fietsers daar gewoonweg zullen doorrijden.
      Als de politie dan zal beboeten, heb je natuurlijk geen poot om op te staan, want juridisch is het allemaal sluitend.

    • Frans Says:

      De keuze voor « woonerf » ( Max 20) in plaats van « voetgangersgebied » (stapvoets en zonodig afstappen) op deze plek is een tragische beslissing.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: