Gratis omleidingsadvies (1)

Omleidingen en fietsverkeer, het is vaak huilen met de pet op.
Onderstaande is een kersvers voorbeeld van hoe het niet moet.

Wat met een onaangekondigde fietsomleiding?
De stationsomgeving Gent Sint-Pieters heeft met het Infopunt Gent Sint-Pieters een eigen informatiekanaal, met een website en toegang tot de media.
Elke deelnemer aan het stationsproject kan zich tot hen wenden.
En toch botst een goedgeïnformeerde mens op een onverwachtse blokkage.
Naast een digitale waarschuwing vraagt de beleefdheid aan beide kanten van de fietsroute een eenvoudig, zéér analoog aankondigingsbord, met de verwachtte tijdsduur en een omleidingsplannetje.
Of is dit een kalm plattelandsstationnetje zonder intense fietstraffiek?

04sep17, Sint-Denijslaan / voorlopige tramtunnel

Het kruispunt Timichegtunnel / Sint-Denijslaan etaleert met deze omleiding nog eens de foute keuzes qua inrichting.
De hoofdfietsstroom werd aan de kant van het minste fietsverkeer gestopt.

04sep17, Sint-Denijslaan / Timichegtunnel
04sep17, Sint-Denijslaan / Timichegtunnel

De nagelnieuwe fietsomleidingspijlen gidsen fietsers naar een voetpad met een fietsverbodsbord.
Het prototype van een slordige omleiding.
Ik vermoed: vanuit een kantoor in stad A ontworpen op Googlemaps.
Deze dame keert op haar stappen terug:

04sep17, Sint-Denijslaan / Timichegtunnel

Idem aan de andere kant van de sporen.
En wie richting station wil wordt door een maanlandschap / illegale autoparking vol putten gestuurd.
Wie gaf déze opdracht?

04sep17, Timichegtunnel
04sep17, Timichegtunnel

04sep17, voorlopige tramtunnel

De oorzaak van dit alles begrijp ik niet goed.
De ruitenwassersmand staat op de grond.
Zijn er ’s nachts werken gepland?

04sep17, voorlopige tramtunnel
04sep17, Virginie Lovelinggebouw
04sep17, voorlopige tramtunnel

Op de website van het project Gent Sint-Pieters wordt de ontruiming van fietstallingen aangekondigd “omdat er daarboven, aan het VAC Virginie Loveling, onderhoudswerken plaatsvinden.”
Dit gebouw is drie jaar oud.
Zullen fietsers om de drie jaar mogen omrijden?

Ons gratis fietsvriendelijk omleidingsadvies:
– gebruik zoveel mogelijk informatiekanalen, zeker de evidente
– gebruik enkel fietspaden, geen illegale parking vol putten of voetpaden (ook al was het Timichegvoetpad inderdaad beter ontworpen geweest als fietspad)
– kondig de omleiding bij voorbaat ter plekke aan, of wil je dat jongeren te laat komen op school?
– geef de werfperiode weer (van… tot maximaal …)
– HOOFDTIP: hang een omgevingsplan waarop de omleiding getekend staat
– fietsomleidingen hebben enkel zin tijdens het werk. Als je enkel overdag gevaarlijke zaken doet, geef fietsers dan de overige 12 uur vrij baan.

Zonder dank!

Noot: dinsdag 5 september waren de afsluitingen weggenomen, geen spoor van een werf.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Gratis omleidingsadvies (1)”

  1. Deze slordige omleiding kan je geen “prototype” noemen. Het is gewoon het resultaat van luiheid, onverschilligheid, onkunde en misprijzen. Wanneer worden de opdrachtgevers hiervan ooit eens op de bon geslingerd? Een overheid die het echt meent met haar zelfverklaarde fietsbeleid zou die werven onmiddellijk laten stilleggen…

  2. Knap stukje. Heb toch moeten lachen met ‘maanlandschap / illegale parking’, ‘zonder dank!’ enz. – ondanks het schrijnend tafereel.

    Ik zat me af te vragen: is dit doenbaar:
    – een digitale map voor gans VL met alle omleidingen
    – een zich kunnen abonneren op een route of een straal, regio enz.
    – daar automatisch on the fly een berichtje van krijgen als er in die geabonneerde ruimte zich iets voordoet van onderbreking
    – verschil fietsers/auto’s/…
    Of leven we dan plots niet meer in het digitale tijdperk?

    1. Zo ver is de overheid nog niet, maar alle werken die gevolgen hebben op het openbaar systeem moeten in GIPOD worden ingegeven. Dat zou er voor moeten zorgen dat overheden niet meer verrast worden door ‘botsende omleidingen’. In de praktijk zijn er nog te veel problemen met dit systeem om goed te werken maar het gaat (heel traag) wel de goede richting uit.

      De problemen op het terrein hebben echter veel verschillende oorzaken die pas opgelost zullen geraken als alle betrokkenen (al dan niet gedwongen) oog beginnen krijgen voor het comfort en de veiligheid van de weggebruikers en in het bijzonder van voetgangers en fietsers.

  3. Hey Yves
    Navraag leert dat het VAC zonder enige aankondiging zijn ramen heeft laten wassen en dat de aannemer op eigen houtje heeft beslist om dit op deze manier op te lossen. Noch Stad Gent, noch het Infopunt Gent-Sint-Pieters waren op de hoogte. Dit wordt zeker besproken op de volgende MinderHinder-bijeenkomst met alle partijen om dat in de toekomst te vermijden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: