Home

Op slot + graveren = minder fietsdiefstal

15 september 2017

Dinsdag vergaderden we met Fietsersbond Gent over de wensen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.
Met de kern vergaderen we maandelijks de laatste dinsdag van de maand in Herberg Macharius. (nu eind september voor één keer de woensdag)
Nu vergaderden we samen met x aantal Gentse fietsersbondleden.
En – godverdomme! – op het eind bleek één van die mensen zijn fiets gestolen.
Hij was zijn fietsslot thuis vergeten, en had daarom zijn fiets beneden in de Herberg binnen gezet.
En na twee intense vergaderuren was de fiets foetsie.
De deur beneden is uiteraard niet op slot, en lap!
Grumble!

“Was de fiets gegraveerd?” vroeg één van ons?
“Ja… waarschijnlijk… in de zadelpen.” was het antwoord.

Fietscultuur trekt -helaas- ook fietsdiefstallen aan.
Er zijn de junks.
Er zijn de witte-camionetten-die-van-stad-naar-stad-rijden.
Er zijn de wijkgebonden bijverdieners.
Er zijn de studenten, de fundieven.
En de eenmalige dief.
Wat nog?

Vlakbij de Herberg ligt De Lousbergmarkt.
Ook daar verdwijnen de laatste tijd regelmatig fietsen.
Volgens de handelaars uitsluitend van mensen die hun fiets niet op slot zetten.
Vandaar hun vriendelijk advies:

08sep17, Lousbergmarkt

Een fietslot is remedie één.
Als de stad Gent één speerpunt bereikt heeft in fietscultuur dan wel dat geen kat nog denkt dat een goed fietsslot overbodig is.
Daarnaast leerden zeer veel mensen het advies kennen om je fiets aan een vast voorwerp vast te maken: remedie twee.
Het is dan ook onbegrijpelijk dat de Stad nog steeds old school “wielplooiers” waar je je fiets niet kunt aan vastzetten zelf inzet of uitleent voor meer dan evenementieel gebruik.

Je fiets laten graveren is remedie drie.
Een gegraveerde fiets die toch gestolen wordt en teruggevonden geraakt zoveel vlotter terug bij zijn/haar eigenaar.
Het kost niks, en duurt maximaal 10 minuutjes.
Dit is een oud graveermerk:

De gegraveerde cijfers blijven na al die jaren helder leesbaar. 🙂
Voor de shoppers: graveren kan in het Fietspunt van de Fietsambassade onder de stadshal.
Zoek vooral geen signalisatie hiernaartoe, die is er -helaas- niet.
Gewoon naar de fietsstalling links naast het Stadscafé onder de Stadshal fietsen.
Alle graveerinfo van de Fietsambassade: hier.
Zij noemen het nu: “fietsmarkering”.

Zondag aanstaande is het autovrije dag, en kan je je fiets laten graveren op de halfjaarlijkse tweedehandsfietsnmarkt in Klein Turkije vlakbij de Stadshal.
Alle info hier.
Kom vroeg genoeg.
Er zijn wegens groot succes soms fietsgraveerfiles:

09mei09, 11u44, Woodrow Wilsonplein

Dinsdag 20 september organiseert de politie in het parkje aan Ekkergem Kerk een fietsgravering en sensibiliserende fietscontrole. (9u30 – 16u30)
De fietscultuuromslag bij de politie wordt langzaamaan zichtbaar. 🙂
U graveert toch ook uw fiets?

Tot slot: hier staat het volledige programma van Gent Autovrij.

20 Responses to “Op slot + graveren = minder fietsdiefstal”

  1. KVV Says:

    Graveren 😦
    Jullie weten toch dat dit op een heel pak fietsen gewoon niet kan en van vele merken niet mag.
    Het is tijd om de jaren 80 achter jullie te laten en mee te gaan met de tijd.
    Dit heb ik 12 jaar geleden al eens aangekaart en er is nog steeds niks veranderd.

    • yves Says:

      Vertel je boodschap van 12 jaar geleden gerust nog eens in detail. Ondertussen zijn er al veel kinderen geboren 😉 Ik was toen bijvoorbeeld nog geen actieve vrijwilliger 🙂

      • KVV Says:

        Luister eens in Kortrijk en Brussel hoe ze daar al +10 jaar fietsen kenmerken zonder deze te beschadigen.
        Dat men de dag van vandaag nog een RR nr gebruikt is ook niet goed te praten.
        Mogelijkheden genoeg.

    • Bart Says:

      De fietsen waar het niet op kan (carbon) of mag zijn uitsluitend de duurdere merken. Als je dan een dergelijke dure fiets koopt mag je van de fabrikant minstens verwachten dat hij zelf een oplossing hiervoor aanbiedt zoals een merkplaatje met nummer in de carbon verlijmd, of een gravering in het chassis. Dit is nalatigheid van de fietsfabrikanten. Bij auto’s wordt dit al tientallen jaren gedaan.

      • Dries Says:

        Idd, carbon frames worden best niet gegraveerd. Bij sommige aluminium frames vervalt ook de garantie van de fabrikant indien er gegraveerd wordt.

        Bij mijn weten hebben alle frames tegenwoordig wel een uniek nummer. Maar aan de hand van enkel dat nummer vindt men de rechtmatige eigenaar niet altijd makkelijk terug. Als je rijksregisternummer in het frame gegraveerd is, is dat wat makkelijker.

        Maar het belangrijkste blijft toch een goed slot dat op een goede manier gebruikt wordt.

    • Chris S Says:

      Is mogelijk een goede tip die ik ooit zag passeren online. Eén nadeel hierbij vind ik: als iemand (of de fietser zelf die het vergeet) de fiets wat verplaatst, kan dit evt. schade aan het ventiel geven.


  2. “Een gegraveerde fiets die toch gestolen wordt en teruggevonden geraakt zoveel vlotter terug bij zijn/haar eigenaar.”
    Correctie: naar de eigenaar op het moment van graveren. Graveren gaat helemaal voorbij aan het feit dat fietsen nogal eens van eigenaar wisselen en is daarom een gebrekkig systeem.

    • yves Says:

      In Gent maakt de politie na jarenlang negeren nu wèl werk van fietsdiefstal. Daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Fietsregistratie is één element om de statistieken van opgeloste cases vooruit te helpen. En kijk, ze communiceren bijna identiek. Ik vergat een belangrijke: aangifte doen. http://www.lokalepolitie.be/5415/vragen/fietsen-bromfietsen/hoe-voorkom-ik-fietsdiefstal

      • Chris S Says:

        Uiteraard aangifte doen, maar mensen zijn jarenlang genegeerd, het zal nog lang duren vooraleer men opnieuw vertrouwen krijgt. Bovendien is er geen efficiënt opsporingssysteem én doet men niks aan internationale bendes. Zowel politie als burger weten maar al te goed dat er amper pakkans is. Men gaat die niet actief gaan zoeken he, politie heeft daar de tijd en middelen niet voor. Er bestaat ook niet zoiets als een politie ‘task force’ tegen fietsdiefstallen en er is geen enkele onderlinge samenwerking hier in dit land. De Nederlandse politie zou iets actiever te werk gaan.

        Straffer, het zijn bedrijfjes als VanMoof die moeten ontdekken dat er hele vrachten gestolen dure (!) fietsen vanuit Europa naar het Marokkaanse Cassablanca worden verscheept. Dan ziet men hoeveel de overheid over heeft voor de bescherming van de eigen burgers…
        Dus les 1: zorg in de eerste plaats voor jezelf en ga er desnoods zelf zo snel mogelijk achteraan en pak die zelf terug. Zoek bv. direct op tweedehands sites. Dit is door enkele burgers al succesvol aangepakt. Doe dit met een groepje.

        Verder weinig relevante info op die pagina van de politie. Gebruik een stevig slot. Duh! Vraag eens wat dat moet voorstellen. Ik heb dat eens durven vragen aan hun dienst diefstalpreventie, na diefstal van mijn fiets. Antwoord: “Ja joeng, da weetekik nie ze, vroagt da ne kier aan euwen fietsenmoaker.” Maar de meest fietsenhandelaars weten dat zelf niet.

        En wederom leest men daar dat voorstel van die middeleeuwse fietsregistratie.

        We zijn hier blijkbaar niet in staat om op zelfs Vlaams niveau iets systematisch en vanuit meerdere thema’s met verschillende partijen op te zetten. Terwijl dit toch duidelijk het lokale overschrijdt, zelfs de Europese grenzen overstijgt.

        Op de NL Fietsersbond site praat men zelfs niet over graveren en er is daar een nationaal diefstalregister. Als ik het goed voorheb blijft het bij ons beperkt tot een Oost-Vlaams provinciaal register waar men via via moet naar zoeken.

        Het spijt me Yves, maar het promotiepraatje over graveren gaat aan mij voorbij, er is zoveel tijd verspeeld de voorbije jaren en er is zoveel meer mogelijk; dat men in de eerst plaats eens leert samenwerken op verschillende niveau’s. Het is jullie verantwoordelijkheid om dat aan te kaarten i.p.v. te blijven steken bij wat voorbijgestreefd graveren.

        • yves Says:

          Het is niet makkelijk om los te komen van het verleden. Maar er is hoop, het verandert, toch zeker in Gent. Daar is nu een aparte cel. Typ in de zoekfunctie van het Nieuwsblad “fietsdiefstal”, en je leest politieverhalen die 10 jaar geleden onmogelijk te lezen waren. Het is vandaag net nodig om dat vertrouwen weer op te bouwen, de politie in de steden en gemeentes waar niks gebeurt de positieve voorbeelden te tonen. Bij de politie is er een instroom van jonge mensen, die het anders aanpakken of minstens anders willen aanpakken. Ook bij de oudere garde zitten er mensen met gezond verstand, die vroeger de ruimte (lees: het mandaat) niet kregen. De cijfers uit 2016 voor Gent: “De eerste elf maanden van 2016 werden 1.951 fietsen gestolen in Gent. 117 diefstallen werden opgehelderd, 139 mensen betrapt op een diefstal. Maar slechts 23 gestolen fietsen werden daadwerkelijk teruggevonden.” Kort samengevat: kritisch denken is nodig, maar niet in de modus van “het komt nooit goed”. Hoeveel waarheid de persoon in kwestie ook in pacht heeft, commentaar als zwarte mokerslagen wordt op den duur simpelweg niet meer gelezen. Zeker niet door de vele Gentse ambtenaren en politici die dit forum lezen. Daarom deze oproep: reageer aub op basis van je kennis in Gent. Maar ik onderschrijf je analyse op Vlaams en Europees nivo. De verzekeringssector met hun immense lobbykracht speelt hier een rol. Autodiefstallen verschenen pas in de jaren 90 op het prioriteitenlijstje toen de verzekeringen teveel gestolen dure modellen moesten uitbetalen. Ik verwacht komend decennium hetzelfde verhaal met de duurdere fietsen. (bakfietsen, elektrische fietsen, racefietsen)

          • Chris S Says:

            Ik begrijp je. Maar ik blijf bij mijn standpunt over graveren. En dat men beter mag informeren op bepaalde webpagina’s, ga maar eens na hoeveel mensen weten wat een goed fietsslot is.
            En dat fietsersbond(en) e.a. dit groter dan lokaal moeten aanpakken. Mij gaat het niet enkel over Gent he. Als men een fietst stalt in Brugge is de burger ook daar gebaat met een goed algemeen beleid.

            Maar ik geloof je dat er verandering op til is bij de Gentse politie, er is i.d.d. een positieve kentering. Ik wil niemand persoonlijk viseren he.

            Yves, het kan me niet schelen wat ambtenaren & co lezen. Ze mogen ook eens horen wat leeft onder de mensen. Ik probeer mijn eigen mening te schrijven, wil iemand het niet lezen, het zij zo. Mag ik dan niet meer reageren als ik achter iets niet sta? Ik kan dat ook niet in één zinnetje zeggen he, zeker niet als ge met al die tegenpruttelingen af komt (uw goed recht). Als iemand het niet schrijft is dat ook een keuze en jullie schrijven het niet. Zodus. ‘Het komt nooit goed’ is uw eigen interpretatie, dat heb ik nooit geschreven en zal ik zelden schrijven, ik geef tips in welke richting het beter kan. Het is niet omdat ik niet akkoord ga met bepaalde opinies dat je het altijd zo persoonlijk moet gaan uitspelen met ‘niemand leest het’. Want dat betekent ook dat als jij eens een mokerslag uitdeelt, het niemand zou lezen. Wat een logica. Als je geen opening laat ga je van niemand meer tips krijgen.
            Dat is ook de reden waarom ik aan Eva liever iets uitleg, omdat zij ten minste nog eens probeert te luisteren zonder direct alles af te kappen (en zonder dat ik van haar of van om het even wie zou verlangen dat deze de eigen mening moet veranderen).

            Einde van het verhaal hier en ik ben nogmaals ontgoocheld door jouw reactie en in de Fietsersbond.

    • yves Says:

      Plus: je kan -alweer in Gent- je fiets laten hergraveren, mits voorlegging van een bewijs van aankoop of overdracht. Hou in gedachten: dit is een blog over de Gentse situatie, waar veel fietszaken positief evolueren. https://fietsambassade.gent.be/nl/fiets-kwijt/fietsmarkeren

      • Chris S Says:

        Hier adviseert men aangifte te doen op police-on-web. Dat is niet goed want die databank info komt niet door naar de politie wegens niet compatibel. Dus: altijd bij de politie aangifte doen!

  3. jandefietser Says:

    Vorig jaar: mijn gegraveerde fiets gepikt in juli, terug thuis in september.

  4. Chris S Says:

    Niet bijster slim van die persoon om zijn/haar slot te vergeten en hij/zij kon ook toch gevraagd hebben of iemand diens fiets mee op slot kon steken bij een reeds geparkeerde fiets?
    Twee goede fietssloten aan de vaste wereld = minimum minimorum.
    Wat zijn goede fietssloten? Niks hierover in het schrijfseltje. In een niet zo ver verleden stonden er zelfs serieuze fouten hieromtrent op de site van de Fietsersbond.

    Graveren zoals het nu nog hier gebeurt is zo primitief. Het RRNr erop is in strijd met de wet op de privacy als je het mij vraagt, op z’n minst dom. Graveren bewijst enkel – een beetje – zijn nut nadat de fiets gevonden wordt, àls hij al gevonden wordt.

    Hoog tijd voor efficiëntere methodes rond anti-diefstal van fietsen. Waarom komt de Fietsersbond nog met zo’n oubollige dingen af en stellen ze niks vernieuwend voor?

    Kortom, een promotiepraatje voor graveren.

    • evavaneenoo Says:

      Er is nog niet zo erg veel vernieuwends. Vandaar het graveren. Samen met preventiedienst van stad Gent zijn we aan het bekijken welke technische oplossingen er zoal zijn (bvb gps-trackers), hoe betaalbaar die zijn, en welk bedrag fietsers hiervoor willen neertellen. (Ja ik weet, dat zou standaard in elke fiets moeten zitten, maar dan zullen fabrikanten wel doorrrekenen vermoed ik, dus op ’t eind van de rit betaal je sowieso meer.)

      Welke fouten zag je op website Fietsersbond staan ivm fietssloten?

      • Chris S Says:

        Dag Eva. Aan jou wil ik het nog uitleggen – ben het zo beu om alles te herhalen.
        Fouten op jullie website zijn grotendeels verbeterd, nadat ik de fietsersbond daarop had gewezen op de oude site (fout advies over sloten, foute benamingen, geen vermelding van ART enz.). De info over sloten is beter maar nog ondermaats. Kabelsloten zijn niet enkel die met ringen van op bromfietsen, men ziet er nog met staaldraad. Weer gaat op de site ringsloten eerder promoten (zit standaard op de meeste fietsen), maar die zijn niet echt veilig (zie ART). Ook beugelsloten promoot men precies, maar de meest veilige en meest gebruiksvriendelijke zijn kettingsloten. Wat de meesten niet weten is dat men zelfs een remschijfslot kan gebruiken.

        Met vernieuwend doel ik niet enkel op het quasi onbestaande track&trace op fietsen, maar ook op:
        – unieke framenrs. van de fabriek af of chips en in databases geregistreerd
        – Europees onderling gekoppelde databases
        – veilige fietsenstallingen
        – innovatie in fietsensloten; er is er, maar te weinig. Voorbeeldje van textiel slot
        – bescherming onderdelen, bv. hier wat innovatie op dat vlak
        – educatie over goede sloten (men verkoopt veel brol in fietsenzaken!) en hoe te installeren… bv. andere anti-diefstal tips
        – systeem van lokfietsen
        – gestolen fietsenregister met digitale map o.i.d.
        – …
        Ik weiger in elk geval mijn eigen RRnr op mijn frame te laten plaatsen. Dit heeft bij verkoop bv. geen enkele zin. Men kan het te makkelijk verwijderen ook. En men gooit publiekelijk het eigen uniek identificatienr. te grabbel – waarbij de overheid dit hier promoot én zonder alternatief. Een schande en dom.

        Natuurlijk zit er een prijskaartje aan die track&trace, dat is maar normaal. Er zou meer samenwerkende innovatie mogen komen. Achilleshielen eruit halen (bereik, robuustheid, accuduur, voldoende weggestopt i.p.v. die opzichtige dingen die men er toch afklopt…) Fietsen van de fabriek af met track&trace hebben amper diefstallen, er is zelfs eentje die ze over de landsgrenzen heen hebben gevolgd én de dief betrapt. Dieven mijden die merken nu. Handhaving is ook belangrijk; (minder?) bekend zijn verhalen van mensen die met een eigen track&trace de gestolen fiets konden terugvinden op de digitale map, de politie weigerde elke medewerking.

        Veel werk aan de winkel. Ook hier: verenig u met andere bonden en groeperingen, overheid, enz. opdat dit niet een lokaal initiatief blijft. In principe hoort dit zelfs op EU-niveau waar men blijkbaar liever andere regeltjes oplegt aan de burgers.
        Of hoe moet ik dat begrijpen met de Gentse preventiedienst, een eerste verkenning met potentie tot samenwerking mét?
        Dagelijks (!) worden 300-tal fietsen gestolen, zowel in BE als in NL. Is de hoofdtaak van de overheid niet de burger beschermen? Schrik voor fietsdiefstal is trouwens één van de grote redenen waarom mensen niet willen fietsen.

        • evavaneenoo Says:

          Ja, dat weet ik. 30% of zo haakt zelfs definitief af na 2 of 3 gestolen fietsen, ’t is behoorlijk problematisch ja. Dank je voor je extra input ivm die fietssloten (ik ben zeker de expert, dit is handig aanknopingspunt). Mss onderschat ik ook soms hoe slecht fietsers zijn geïnformeerd. Extra info op website is idd nodig.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: