Home

Een Vlaamse fietsstad

21 september 2017

Je hebt landen met een ingewortelde fietscultuur, zoals Denemarken en Nederland. Dan zijn er ook half-en-halflanden zoals België en Groot-Britannië. Tenslotte zijn er ook landen waar de fiets traditioneel afwezig is. Frankrijk bijvoorbeeld, waar de fiets alleen beschouwd werd als een sportattribuut. Wie de laatste jaren naar Frankrijk reisde merkte echter dat er daar heel veel aan het veranderen is. Er is een heel groot verschil met België. Hier ging de erkenning van de fiets van onder naar boven: de fietsersbeweging moest –en moet– het beleid overtuigen om de fiets te waarderen. In Frankrijk gaat het vaak omgekeerd: het beleid is erop gericht om mensen te overtuigen fietser te worden.

Ook los van de fiets neemt de overheid in Frankrijk verkeersveiligheid au sérieux, dit in tegenstelling tot bij ons. Bijvoorbeeld: in België bestaat het rijbewijs met punten al meer dan vijfentwintig jaar (K.B. van 18 juli 1992), maar in Frankrijk kan je met het systeem ook nog je rijbewijs kwijtspelen. Dat is natuurlijk een positief punt voor fietsers, die daarmee veiliger op de baan kunnen. Minder positief: een reflecterend hesje is verplicht voor fietsers, zowel ’s nachts als buiten de bebouwde kom. Maar er zijn ook specifieke maatregelen voor de fiets. Niet alleen op straat: sinds 2004 is er een systeem voor fietsregistratie dat er volgens Wikipedia voor zorgt dat 40% van de gestolen fietsen terug bij hun eigenaar geraken. Op heel veel plaatsen zie je dan ook nieuwe fietsinfrastructuur verschijnen:

14 aug17, 7u15, Rue Des Forts, Duinkerke, Frankrijk

Fietswegen zijn vaak lang en functioneel:

14 aug17, 6u28, Route de Bergue, Duinkerke, Frankrijk

Nu hangt het heel erg van het bestuur af of er iets te zien is: sommige steden zien er voor de fietser hetzelfde uit als twintig jaar geleden, andere steden blijken er echt wel werk van te maken. Wat opvalt is dat er weinig ontwerpfouten gemaakt worden.
Bij ons moet je eindeloos zeuren om verkeerslichten voor fietsers op ooghoogte te krijgen, ginds is het standaard:

14 aug17, 6u55, zowat overal in Duinkerke, Frankrijk

Fietspaden kennen meer dan bij ons een logisch begin en einde, en zo voorts, al is zeker niet alles overal perfect.

Duinkerke doet heel wat inspanningen om dé Vlaamse fietsstad te worden, maar naar mijn mening spant Douai –de oud-Vlaamse naam is Dowaai– de kroon. De fietsinfrastructuur past duidelijk in een totaalconcept. Veel ervan is erop gericht om fietsers zichtbaar te maken. Fietssluizen worden niet alleen aangeduid met wegmarkeringen, maar vaak ook met een bord, soms zelfs eentje met oplichtend opschrift:

14aug17, 12u44, Rue Merlin de Douai, Dowaai, Frankrijk

Zoals Gent heeft Dowaai veel eenrichtingsverkeersstraten. Alle straten die niet te smal zijn hebben beperkt eenrichtingsverkeer (double sens cyclable heet dat ginder) en dat is altijd ook met wegmarkeringen aangeduid. Heel zelden is dat bescheiden, zoals hier vlak bij het stadhuis:

14aug17, 12u55, Rue Francis Godin, Dowaai, Frankrijk

Op grotere straten ziet het er bijna uit zoals de Gentse Oude Houtlei:

14aug17, 12u55, Rue de Paris, Dowaai, Frankrijk

Daarbij sneuvelen er regelmatig ook nog een paar parkeerplaatsen:

14aug17, 12u50, Rue des Foulons, Dowaai, Frankrijk

Wist u overigens dat rechtsaf door rood bestond in Frankrijk vóór wij het hadden? En dat het mottige bord dat wij daarvoor gebruiken afgekeken is van het Franse? De overzichtsfoto vat alles samen: de fietssluis, verduidelijkt met een bord, een laag licht voor als je rechtdoor wil, en als je rechtsaf wil heb je de double sens cyclable met een fietspad en moet je niet voor het rode licht wachten.

14aug17, 14u52, Rue des Wetz, Dowaai, Frankrijk

Voilà, veel meer moet dat niet zijn. Dat is ook niet zo verwonderlijk: Douai heeft een systeem van vélo-testeurs: dagdagelijkse fietsers die problemen rapporteren en mogelijke verbeteringen voorstellen. Meer daarover kan je lezen op de website van de stad Douai.

Er zijn nog altijd heel erg weinig fietsers ginder. Ik schat dat Gent per kilometer fietspad ongeveer honderd keer zoveel fietsers heeft als Douai. Zo nu en dan, als je goed kijkt, zie je er wel eentje, maar ze zijn vooralsnog zeldzaam.

Nu we toch in Noord-Frankrijk aan het rondfietsen zijn: ook buiten Duinkerke en Douai zie je meer en meer fietsvoorzieningen. Soms kan je er originele ideetjes opdoen. Zo heb ik niet ver van Douai voor de eerste keer een fietssnelweg gezien met een pechstrook:

14aug17, 15u34, D144, Montigny-en-Ostrevent, Frankrijk

Bovendien werken niet alleen openbare besturen mee. Zelfs Lidl heeft betere fietsstallingen in Frankrijk dan bij ons:

14aug17, 9u41, Chemin des Hamaides, Sint-Amand-les-Eaux, Frankrijk

7 Responses to “Een Vlaamse fietsstad”

  1. Frans Says:

    Die Frans-Vlaamse steden volgen wellicht het “lichtend” voorbeeld van Parijs, waar het stadsbestuur enorm inzet op fietsers. Zo vind je er tegen een lage prijs deelfietsen die je overal kan achterlaten.

    • jandefietser Says:

      Dat klopt natuurlijk. Copenhagenize zet Parijs op de 13e plaats van meest fietsvriendelijke steden. Gent mag niet meedoen wegens te klein en zo is Antwerpen de enige Belgische stad in de lijst.


  2. Ik zie eigenlijk niet zoveel verschil met bij ons in België en zelfs specifiek Gent.

    foto 2: als dergelijk fietspad hier ter sprake komt volgt er een repliek over schuwafstanden, te smal enz, maar in het buitenland is dit ‘top’. Denk bvb. aan de discussie over het fietspad langs de Ottergembrug en verder richting Schelde, dit fietspad is zeker niet breder.

    foto 5: de kasseien:, in Gent verguisd, in het Frankrijk goed louter omdat er een symbool bij staat?

    foto 7: hebben we ook in Gent, bvb. het stuk fietspad in de Holstraat (thv kruispunt met Theresianenstraat) – zodat de fietsas richting Schouwvegersstraat verzekerd is

    foto 8: wederom, bij ons is het een ‘mottig bord’ maar in Frankrijk lijkt het wel acceptabel te zijn?

    foto 9: lijkt me wat bij ons aangeduid wordt met een gebodsbord D9


  3. Er zijn in Gent ook mooie dingen te vinden maar het is goed toch eens “best practises” van ergens anders te zien. Ideëen wekken soms Ideëen op. Dat fluovestjes in Frankrijk in sommige omstandigheden verplicht zijn vind ik dan ook een goed idee en niet “spijtig” zoals Jan de fietser vind. Er ligt ook een stukje verantwoordelijkheid bij de fietser voor zijn eigen veiligheid. Andere weggebruikers moeten uiteraard rekening houden met de kwetsbaarheid van fietsers en gezien worden is daarbij heel belangrijk. Dit geldt trouwens voor fietsers onderling. Aanrijdingen tussen fietsers onderling zijn een steigend fenomeen en dat is ook verontrustwekkend.

    • CV Says:

      “Dat fluovestjes in Frankrijk in sommige omstandigheden verplicht zijn vind ik dan ook een goed idee”

      Het is gewoon een pesterij, net zoals een helm.

      “Aanrijdingen tussen fietsers onderling zijn een steigend fenomeen en dat is ook verontrustwekkend.”

      Ja, omdat de politie nooit optreed tegen dronkenschap op de fiets.


      • Fluo en fietshelmen hebben niks met pesterij te maken net zo min als een veiligheidsgordel in een auto. Het zijn zaken die je veiligheid verhogen en de gevolgen kunnen beperken als het mis gaat. Op een bouwwerf dragen arbeiders een helm niet omdat ze gepest worden maar uit voorzorg als er al eens iets onverwacht uit de lucht komt vallen. Volwassenen kunnen de pro en contra’s zelf nog afwegen kinderen bv. niet……een verplicht kinderzitje in een auto is ook geen pesterij. Aanrijdingen tussen fietsers hebben met veel meer dan alcohol te maken (en dit laatste is toch niet de schuld van de politie maar wel van fietsers die denken dat het wel kan). De infrastructuur is vaak niet meer aangepast, gebruik gsm, grote verschillen in snelheid en types van fietsen, diversiteit in leeftijden van fietsers. Mensen die lang niet meer gefietst hebben en met een pedelec aan de slag gaan, nonchalant omgaan met verkeersregels, onvoldoende kennis van verkeersregels, gebrek aan hoffelijkheid ……vaak gaat het om gezien worden, afleiding, gebrek aan concentratie….net als bij andere weggebruikers. Alcoholgebruik bij fietsers is inderdaad wel een onderschat probleem en er zouden inderdaad best wat meer controles mogen zijn. Het fenomeen zelf kan natuurlijk nooit de schuld van de politie zijn die toch niet de zondebok van alles moet zijn. Het grootste probleem is de misvatting, en die bestaat bij de sommige politiemensen ook, dat als men gedronken heeft de fiets een veiliger alternatief voor de auto is……toch beter dat ze de fiets gebruiken dan de auto…………er is nog wat werk aan velobobben maar het staat in de “fietswijzer van de politie”. Het succes van de fiets kent ook groeipijnen.

  4. JanG Says:

    Dit jaar heb ik heel wat weken al fietsend in Frankrijk doorgebracht. Elk jaar weer zie je meer fietsinfrastructuur. Dat kan in steden zijn (zoals hierboven duidelijk geïllustreerd), maar ook daarbuiten. De Eurovélo-routes zijn sterk verbeterd en prima uitgewerkt; de recente ‘voies vertes’ zijn ook van een duidelijk beter niveau. Een voltreffer op het vlak van fietstoerisme leerde ik de voorbije week kennen: de Trans-Ardenne. Perfect aangelegd asfalt (op enkele heel kleine stukjes na), slingerend langs de Maas, rustig, breed…
    Daarnaast voel ik me op de openbare weg ook veel veiliger dan in België. Het merendeel van de Franse automobilisten toont heel wat meer respect tegenover fietsers (rijbewijs met punten, remember); geregeld zie je borden die wijzen op de verplichte afstand van 1,5m bij het inhalen van fietsers en bijna altijd wordt dat opgevolgd. Op hellingen en bij blinde bochten wordt rustig gewacht achter de fietser, vaak met vier knipperlichten aan om achterkomend verkeer te verwittigen.
    Tien jaar geleden achtte je het niet mogelijk, maar Frankrijk is ons aan het inhalen, als het er al niet beter is dan in Vlaanderen. Lees hier maar eens: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170928_03100299


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: