Home

Naar Merelbeke

27 september 2017

In ons verlanglijstje voor de nationale verkiezingen van 2014 stonden goede fietsverbindingen naar de randgemeenten op plaats 3. Vandaag bekijken we een stukje van de verbinding met Merelbeke: de Tragel die de Meierij verbindt met de Sluisweg. Die is niet alleen voor Merelbekenaars interessant: de Sluisweg loopt langs het voetbalstadion en voor een aantal supporters is de rechteroever van de Schelde een meer logische weg dan de Hamerlandtragel aan de overkant.

(Terzijde: bij een match wordt de Hamerlandtragel eenrichtingsverkeer en wordt je als fietser omgeleid dwars door de drukte aan het stadion. Wie bedenkt zoiets?)

Men is trouwens van plan de Tragel op te nemen in het Bovenlokaal Functioneel Fietsnetwerk en wel als hoofdroute. Hij moet dan deel uitmaken van fietssnelweg F404. Even citeren:Het fietssnelwegenplan is een samenwerking tussen de vijf Vlaamse Provincies. Minister Ben Weyts wenst een prioriteit te geven aan de tracé’s naar uitvoering. Hierop werd door de vijf Vlaamse provincies per fietssnelwegtraject het potentieel bepaald door middel van aantallen bewoners, leerlingen, bedrijventerreinen. De F404 of Tragel en Hamerlandtragel kwam hierbij als eerste op de lijst met een potentieel van 4343 fietsers.

Aan de Meierij is de bewegwijzering duidelijk genoeg:

26aug17, 18u55, Meierij.

Onder twee autosnelwegen door rijd je over uitstekend asfalt (het laatste deel is recent vernieuwd) naar Merelbeke via een fietsweg met een erg afwisselend karakter:

26aug17, 18u55, Tragel.

En dan kom je aan de grens met Merelbeke. Die is gemakkelijk te herkennen:

26aug17, 19u02, Tragel.

Anderhalve kilometer lang word je dooreengeschud op een bizar soort wegbedekking die het midden lijkt te houden tussen beton met veel betonrot en dolomiet.

26aug17, 19u04, Tragel.

Pas aan het jachthaventje gaat de weg terug over in berijdbaar asfalt. Iemand met een bijzonder gevoel voor humor heeft iets verder een verkeersbord gezet:

26aug17, 19u09, Tragel.

Laat ons zeggen: hier is nog werk aan de winkel, maar er is hoop op beterschap.

13 Responses to “Naar Merelbeke”

  1. baverhae Says:

    Wat ik reeds meermaals meemaakte is dat wandelaars mij aanspraken op het stuk van de Meierij naar de Tragel met de mededeling: “mijnheer, dit is geen fietspad”… 😉

  2. jandefietser Says:

    Daar kan je dus binnenkort op antwoorden: “Neen, dit is inderdaad geen fietspad. Het is een fietssnelweg”.

  3. Lodewijk Says:

    Bedankt voor de informatie en het bijhorend fotoverslag.

    Als ik denk waar het traject loopt (Oostoever Schelde), dan toont de Google StreetViews van die buurt mooie voorbeelden van het voorruitperspectief.
    Let wel: het kunnen historische voorbeelden zijn geworden ondertussen. Google StreetView is en blijft een momentopname uit het verleden van een paar jaar geleden 🙂

    Ontbreekt hier geen 100 meter fietsweg langs de oever?
    https://goo.gl/maps/6uXSHGRvuq92

    Het zou dit uiteinde https://goo.gl/maps/h2SBcLr3ehJ2
    met dit beginstuk verbinden https://goo.gl/maps/6j9juuuDJWy
    Dan waren die paaltjes daar bij dat beginstuk tenminste niet op de fietsroute zelf. Auto’s kunnen via het gras ook langs die paaltjes rijden, dus nut van die huidige paaltjes is beperkt, als die er al is.

    Het nut van paaltjes om auto’s te weren is sowieso héél twijfelachtig indien die auto’s supergemakkelijk naast de paaltjes kunnen rijden en er duidelijke sporen van zijn te zien op Google Streetview:
    https://goo.gl/maps/cXavQMrCKBL2
    https://goo.gl/maps/rxMVKVLzj6B2

    3 grote appartementsgebouwen met 3 toegangswegen die ernaast doodlopen op een fietsweg:
    https://goo.gl/maps/7mNGzrToFXR2
    https://goo.gl/maps/mQhk5FAu4CK2
    https://goo.gl/maps/RvTCyNNfY8q
    Ik hoop dat die wegen ondertussen verbonden zijn met de fietsweg? Of zijn ze zo zeker dat die bewoners nooit fietsen op die fietsweg langs de Schelde?

    Ik hoop ook dat op dit stuk in Gent fietsen toegelaten is geworden nu (vanuit Loskaai zijn 2 C3 borden te zien op Google StreetView):
    https://goo.gl/maps/qNtT1pMJo6z

    Had men via dit stuk in Merelbeke niet een aantakking kunnen voorzien met het fietspad tussen de R4 en de Sluisweg?
    https://goo.gl/maps/EzuyLFPi92P2
    Ik weet dat het dan heel wat meer werk was geweest omwille van het niveauverschil.
    Maar lijkt me sowieso beter dan het huidige alternatief: een olifantenpaadje en een fietsgoot langs een trap:
    https://goo.gl/maps/Fj6hvHkHM3C2

    Kortom: als men zo een verbindingsweg of ontsluitingsweg voor auto’s zou aanleggen zou het zeer waarschijnlijk klachten erover regenen. Laat staan dat men zou overwegen om er een autosnelweg van te maken. Er is véél meer nodig dan een letter en nummer om een autosnelweg te maken, toch?

    Je hebt wel gelijk dat het hoopgevend is dat er zaken verbeteren. Maar aan dit tempo en zo onsamenhangend, dan is er nog héél veel werk aan de winkel. Het mag gerust 13 versnellingen hoger. Meer mag ook, maar ik heb een Rohloffnaaf die heeft er maar 14 😉

    Dus blijven kloppen op die nagel jandefietser 🙂


    • Ik denk dat je beter eerst ter plaatse gaat en de situatie bekijkt ipv je te baseren op Google Maps beelden.

      Het stuk Meierij (de zogezegd 100 meter ontbrekend fietspad) dat je aanhaalt is zeer autoluw. Daar nog een fietspad tussen prakken zou prutsen worden, zeker omdat je er nu als fietser ook gewoon rustig rijdt. Het enige verkeer dat via Meierij rijdt zijn de bewoners van de appartementen en daarvan rijdt een deel nog via de andere kant weg (Hundelgemsesteenweg).

      De aantakking thv R4/Sluisweg is er al, onder de brug door kom je aan de verkeerde kant van de R4 waar niets van fietspad ligt en je vast zit aan de sluizen.

      Het enige negatieve (en dan echt wel heel negatief) is de ondergrond langs het jaagpad, ik ben er ook nog niet uit of het nu keiharde dolomiet is of gewoon afgebrokkelde beton. Maar eerlijk gezegd is het Scheldepad verderop (tussen Merelbeke en Gavere) nóg pakken slechter, er is zelfs geen verharding maar gewoon een aardewegel.

      In het artikel wordt vermeld dat Hamerlandtragel éénrichtingsverkeer wordt tijdens voetbal? Het is toch enkel Sluisweg die tijdelijk enkele richting (van Merelbeke naar Gent) wordt voor de auto’s? Met de fiets kan je nog steeds in twee richtingen rijden en al zeker op de Hamerlandtragel.

      • Lodewijk Says:

        De Google Maps beelden en de foto’s tonen volgens mij hoe het niet moet. Toch hoe lange afstandsfietsroutes er niet uit moeten zien en hoe de verbindingen met de lokale fietsroutes er niet uit moeten zien.
        Bedoelt als historisch lesmateriaal dus 🙂

        Het probleem van de 100 meter Meierij is dat dit het enige deel is waar er auto’s mogen komen op een kilometerslange fietsroute (en dus ook potentiële fietssnelweg).

        Misschien is het duidelijker als ik het vergelijk met de keuze van een wegbeheerder om een veldweg waar dagelijks honderden tractoren passeren te laten samenvallen met 100 meter autosnelweg? Plus bij de overgang terug naar autosnelweg paaltjes zet om tractoren te weren.
        Het is volgens mij even onlogisch om dit te doen bij een lange afstandsfietsroute.

        Volgens mij is er, mits goede fietsinfrastructuur en goede fietsverbindingen, nooit een verkeerde kant aan een fietsbarrière zoals de R4, Ringvaart, Schelde, E40, E17, B401…

        Maar de realiteit toont dat onze wegbeheerders zeer vaak enkel bezig zijn met wat autoverkeer nodig heeft. Wat fietsers en voetgangers ook nodig hebben qua weginfrastructuur is voor hen duidelijk bijzaak.
        Wat denk ik een schoolvoorbeeld is van het voorruitperspectief.


        • Ik stel mij alweer de vraag hoe je een situatie die je niet kent (heb je er ooit gefietst?) kan beoordelen louter op wat oude Google Maps beelden?

          Die 100m ontbrekend fietspad kraken deze verbinding niet, dat doet het stukje afgebrokkelde beton wel en daar gaat het hele artikel ook in hoofdzaak over.

          In het artikel staat ook “De F404 of Tragel en Hamerlandtragel kwam hierbij als eerste op de lijst met een potentieel van 4343 fietsers.”. Als je de situatie ter plaatse eens zou bekijken zou je vaststellen dat het overgrote deel van de fietsers op de Hamerlandtragel (deel Gent) rijdt en niet aan de overkant (het slechte deel – deel Merelbeke). Uiteindelijk ligt er volgend jaar (dacht ik?) een brug tussen beide oevers waardoor je nog makkelijker de goeie kant kan bereiken. En misschien is die brug dan ook een ideale reden om de slechte kant aan te pakken.

          Over je kritiek op ‘de verkeerde kant’, wederom: bekijk de situatie eens ter plaatse. Je zit daar met sluizen voor binnenschepen tot 2000 ton. Niet zo eenvoudig om ze te omzeilen en eigenlijk ook nutteloos als er al jarenlang een afgescheiden fietspad langs die R4 ligt. Aan de andere kant kan je geen kant op want je zit enerzijds met de sluizen en aan de andere kant de aansluiting Ringvaart – Schelde – Muinkschelde.

  4. Frans Says:

    In afwachting van beterschap kunnen we onder dezelfde titel de prachtige roman van Stefan Hertmans (her)lezen…

  5. Geert Says:

    De off-road tragel op de rechteroever vanaf grondgebied Merelbeke is inderdaad een ramp. Iemand enig idee welke dienst in Merelbeke best te contacteren?

  6. Bert Says:

    Dat is mijn dagelijkse pendelroute 🙂 Op het traject op Gents grondgebied mag er gerust ook wat meer gesnoeid/gemaaid worden, is op sommige plaatsen zeer moeilijk om andere weggebruikers te kruisen. Vooral in het voorjaar duurt het zeer lang voor de eerste snoeibeurt en is de weg zeer ontoegankelijk.

    • Erik Daems Says:

      Op foto 3 zien we bladeren van de Japanse Duizendknoop, een invasieve exoot die in de lente 10 tot 20 cm per week groeit. Hij is dus volgroeid voor de maaibeurt van juni, maar nog wat slapjes en valt bij de eerste hevige regenbeurt van mei/juni altijd schuin (over het fietspad in dit geval). Om het fietspad open te houden vraagt dit frequentere maaibeurten, maar ook speciale maatregelen om deze plant vooral niet te verspreiden verder langs de paden, want hij kan niet op een economische verantwoorde manier verdelgd worden, en hij gaat ook nooit meer vanzelf weg! Onvoorzichtig maaien zorgt ervoor dat er elk jaar meer en vaker zal moeten gemaaid worden, tot het budget van de gemeente ontploft.

      Vraag dus aan de wegbeheerder hoe hij dit denkt aan te pakken. Want nieuwe fietsverbindingen worden vaak aangelegd op een beetje verwaarloosde gronden, en dat is net waar deze plant dikwijls voorkomt.

      Ik deed al hetzelfde in Leuven, dat kan je lezen op http://edflex.blogspot.be/2017/07/bedreigde-fietspaden.html

  7. Roel Says:

    wat is ondertussen de stand van zaken ivm die offroad-tragel op grondgebied Merelbeke ? Ik ben net verhuisd naar de Eikenmolenwijk in Flora, Merelbeke en verkies deze fietsroute als dagelijks woon-werkverkeer maar na 1 week heb ik me inderdaad al meermaals afgevraagd waarom dit stuk niet in lichte gravel of asfalt is ?


  8. < BREAKING >
    Fietspad wordt heraangelegd :-)!

    Met dank aan iedereen die deze hoop mee koesterde, het gemeentebestuur met vragen en meldingen bestookte en iedereen die deze erbarmelijke toestand onder de aandacht bleef brengen!

    Zeer belangrijke fietsas Gent-Merelbeke! Om mensen te overtuigen de fiets te nemen is veiligheid en comfort essentieel.

    Uitkijken naar een biljartvlak in plaats van BMX-parcours 🙂

    mvg,
    Pieter Verstraete


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: