Home

Open brief aan de bouw-, distributie- en transportsector

5 oktober 2017

Afgelopen week was het alweer pijnlijk “prijs”: een dodehoekongeval in Antwerpen, met dodelijke afloop.
Vrachtwagen doodt fietser.
Deep in the minds behandelen uw sectoren dergelijke ongevallen als collateral damage.
Waar haal ik dit intentieproces?
Uit de dagdagelijkse praktijk.
Weten we nog niet genoeg dat vrachtwagens en fietsers een moeilijke / dodelijke combinatie zijn?
En toch zien we in de ochtendspits vrachtwagens in elke mogelijke straat en vlakbij scholen opduiken.
Gelieve u te onthouden van argumentaties over kostprijs, tijdsdruk en andere logica’s die geen rekening houden met mensenlevens.

04okt17, 09u00, Ottergemsesteenweg

04okt17, 09u00, Ottergemsesteenweg

Laat het ons eens eenvoudig analyseren.
Hoe méér mensen van de auto overstappen naar de fiets of het openbaar vervoer, hoe minder files er zijn.
Hoe méér plaats er overblijft voor uw zeer noodzakelijke branches.
Maar zolang een massa mensen het spitsverkeer ervaren als levensbedreigend zal die omslag niet plaats grijpen.
Het is de verantwoordelijkheid van de overheden om voor degelijke fietsinfrastructuur te zorgen.
Het is uw verantwoordelijkheid om in de spitsuren uit de smalle straten te blijven.
Het is uw verantwoordelijkheid om naast de bestaande fietspaden te blijven.
Hoe vaak hebben we chauffeurs hun argument al niet gehoord “Waar moet ik anders staan”?
Deze ochtend nog, in verontwaardigd Limburgs.
Voor de zovéélste keer op deze plaats.

17mei16, 16u42, Ottergemsesteenweg

17mei17, 16u42, Ottergemsesteenweg

Op een drukke stedelijke fietsroute (de route tussen Zwijnaarde en Wondelgem).
Met een parking voor de deur.
Maar nee: “Waar moet ik anders staan?”
Er is een woord voor: schuldig verzuim.
Ik heb de politie gebeld.
Dat deed ik in zo’n situatie nog nooit.
Maar de maat is vol, dit is hier àl te vaak een gevaarlijke situatie.
Ik wil me hiervoor excuseren bij de chauffeur, die door zijn werkgever niet 100% verboden wordt om zo te parkeren.
Ik wil me excuseren bij de winkelbediendes van deze HUBO.
Zij voeren uit.
De verantwoordelijkheid ligt bij een flink deel van de transportfirma’s die hun chauffeurs niet voldoende bijscholen of remediëren.
Ook bij de firma Essers met een certificaat ISO 39001
De verantwoordelijkheid ligt bij de zaakvoerder van deze zaak, die dit alles laat passeren.
Terwijl er voor zijn deur een parking ligt die kan vrijgehouden worden.

04okt17, 09u01, Ottergemsesteenweg

Terwijl er naast de zaak een leveringsweg ligt.
Een intelligente, verantwoordelijke zaakvoerder weet zoiets te managen.
Maar zelfs zonder die parking is er geen enkel excuus: vrachtwagens horen niet/niet thuis op fietspaden, maar op de rijweg.
Het kan.
De leveranciers van àlle autogarages in de buurt van deze Hubo houden zich aan de wet: lossen gebeurt vanop de rijweg.

Hopend op een mentaliteitsomslag,

Yves De Bruyckere
vrijwilliger Fietsersbond Gent

36 Responses to “Open brief aan de bouw-, distributie- en transportsector”

  1. notebaert Says:

    Vrachtwagen en tractor chauffeurs roeren zich in Nevele om nieuwe paaltjes die een fietspad afscherme: door die paaltjes is de rijbaan te smal voor hen (nochtans standaard twee beton rijvakken). Dat vrachtwagens niet op fietspad thuis horen, ook niet met één wiel, kan er blijkbaar niet in…. een mentaliteitswijziging is dringend nodig willen we meer mensen op de fiets krijgen, ook buiten die paar grootsteden.

  2. Frans Says:

    Stilstaan op een fietspad is nooit goed te praten. In hoofde van een leverancier is dat naast een overtreding ook nog concurrentievervalsing. Maar in een regio die zich als de logistieke navel van Europa beschouwt, laat men begaan.

  3. Lodewijk Says:

    De rijbaan daar heeft geen witte lijn in het midden. Op de rijstrook stilstaan is dus toegelaten.

    Er ligt zelfs een dienstweg die perfect bruikbaar lijkt voor vrachtwagens met aanhanger. Weliswaar een dienstweg van de spoorwegen, maar is niet afgesloten. Kwestie van eens te horen als Hubo-winkeluitbater bij Infrabel of dat een probleem zou zijn om dat beginstuk te gebruiken om te laden en te lossen.

    Er liggen ook 20 autoparkeerplaatsen voor de winkel. Ook weer perfect bruikbaar voor vrachtwagens met aanhanger. Zeker voor of na de openingsuren zou die parking leeg moeten zijn. Of een uurtje op voorhand de parkeerplaatsen langs de kant van hun magazijn met verkeerskegels vrij te houden zodat de vrachtwagen er kan staan.

    Ze hebben ook een grote poort. Als die niet gebruikt kan worden voor vrachtwagens met aanhanger om via daar in te rijden om te leveren dan hadden ze een grotere poort in de plaats kunnen zetten.

    Sorry, maar met zoveel manieren om te laden en lossen zonder op het fietspad of voetpad te staan dan is het duidelijk niet meer van niet kunnen maar van niet willen.

    Je hebt in mijn ogen dus overschot van gelijk om te reclameren.

  4. jandefietser Says:

    Ik woon in die buurt. Ik heb al dikwijls op die plaats vrachtwagens zien staan naast het fietspad, er is dus echt geen enkel ander probleem dan slechte wil.

    Ooit heb ik van een chauffeur, toen ik hem erop wees dat hij naast het fietspad moest staan, te horen gekregen: “Dat kan ik niet doen, want dan sta ik in de weg.”

  5. Hilde Says:

    Als er een auto op het fietspad staat, heb ik dan altijd de neiging om te stoppen en erachter te blijven staan. Wat zou er gebeuren als alle fietsers dat daar zouden doen en er een fietser-file zou ontstaan?
    Ook leuk: eens vragen aan de zaakvoerder of hij zijn kinderen daar met de fiets zou laten rijden.
    Alle gekheid op een stokje: groot gelijk dat je de politie belde. Het is tenslotte een verkeersovertreding.

  6. Joppe Says:

    Volgende vraag is nu, wat deed de politie, als die al ter plaatse kwam ?

    • Lodewijk Says:

      In ieder geval kunnen ze niet ontkennen dat ze er nooit passeren.
      Google StreetView heeft hun aanwezigheid vastgelegd in september 2014
      https://goo.gl/maps/YxH1ErHKtYH2
      Niet op een moment van laden en lossen van zo’n grote vrachtwagen, dat zou te toevallig geweest zijn 🙂

      Maar een grote bestelwagen durft helaas even goed daar het fietspad een tijdje te blokkeren (om af te slaan) en dat werd in augustus 2014 wel door Google StreetView vastgelegd.
      https://goo.gl/maps/mm1kHcppyU22

      • Jef Says:

        Wat betreft de tweede situatie:

        Misschien had de bestuurder van de Volvo hem onrechtmatig voorrang verleend en was hij aan het rijden?

        In september stond hij er alleszins niet meer…

  7. chris Says:

    Een doe het zelf zaak zonder laad en loszone – waarschijnlijk historisch pand invulling enz – dit moet vlaanderen zijn met het goede ruimtelijke beleid

  8. Pascal Says:

    “Gelieve u te onthouden van argumentaties over kostprijs, tijdsdruk en andere logica’s die geen rekening houden met mensenlevens.”

    Een ongeval is steeds te wijten aan samenloop van omstandigheden en verschillende zaken, nooit afhankelijk van slechts 1 feit of handeling., Maar daar moet je ook een beetje bij nadenken natuurlijk en openstaan voor zulke zaken. Met oogkleppen opkomen voor enkel de fietser, en de wagens en vrachtwagens afdoen als crapuul is makkelijk scoren bij gelijkgezinden. Wat zijn de argumenten van sommige fietsers die in sommige (ik leg duidelijk de nadruk op sommige) dodehoekongevallen, er voor 50% zelf schuld aan hebben, door zich toch naast een stilstaande vrachtwagen of bus te wringen in z’n dode hoek? Dit onder tijdsdruk, of andere logica zoals u het zelf uitdrukt…..en zonder rekening te houden met z’n eigen leven?
    Een nadenkertje 😉
    En btw: u vergelijkt appels met peren: uw fotoreportage heeft niks met een mogelijks dodehoekongeval te zien, maar dient enkel maar om iets onreglementair aan de kaak te stellen en ieder gelijkgezinde mee op uw kar te krijgen. (ik ken de plaats daar heel goed, heb de Hubo daar nog weten openen)

    • Frans Says:

      Het gaat hier niet over appels en peren, maar over een mentaliteit waarbij een vrachtwagenchauffeur bewust een overtreding begaat (en de mogelijke gevolgen -een ongeval- er maar bij neemt).

      • Pascal Says:

        Mentaliteit komt van beide zijden. En deze fotoreeks toont idd aan dat het beter kan, maar heeft niks met dodehoekongevallen te zien.
        Lees m’n commentaar nog eens, aan wat een ongeluk kan te wijten zijn. Zolang menig fietser dit niet wil inzien, zullen deze “kamikaze’s” het niet overleven, hoezeer ik elk ongeval ook betreur.
        Let wel: ik scheer hier niet elke fietser over de zelfde kam, iets wat hier blijkbaar wel het geval is tov bestuurders van gemotoriseerde voertuigen.

        • Platten Tjoep Says:

          Beste Pascal,
          als een fietser zich op reglementaire wijze verplaatst, moet die in principe geen schrik hebben om van de baan gemaaid te worden door een vrachtwagen, en kan die NOOIT schuld hebben aan dat ongeval. Het is heel simpel: als je als vrachtwagenchauffeur niet zeker bent of er zich iemand in je dode hoek bevindt, dan moet je stoppen en kijken. En vervolgens naar de dichtstbijzijnde garage rijden om een goede dodehoekspiegel te kopen… Ik kan je volgen dat de getoonde foto’s geen geval van dodehoek weergeven, maar dat het daar verdomme (excusez-moi le mot) levensgevaarlijk is als fietser dat is zeker! Ik moet zelf om de haverklap naar de rijbaan uitwijken voor voertuigen die zonder kijken de parkeerplaats verlaten en het parkeren op fietspad is daar schering en inslag. Ik bel zelf sinds kort onmiddellijk 101 wanneer ik voertuigen passeer die het fietspad versperren, mijn klacht wordt steeds ernstig genomen. Als iedereen hetzelfde zou doen, krijgen we het er misschien op termijn wel uit. We kunnen enkel hopen dat er in de tussentijd niemand zijn geliefde kind/partner/vriend/… verliest omdat 1 of andere gehaaste chauffeur z’n eigenbelang hoger inschat dan de veiligheid van een ander… Met veilige groet


          • Als je niet zeker bent, moet je stoppen en kijken. Elke vrachtwagen is voorzien van een wettelijk gekeurde spiegel. Eénmaal een vrachtwagen begint af te draaien, zie je bijna niets meer, in geen enkele spiegel. Als er dan nog fietsers tussen kruipen, zijn zij in fout, want ze halen rechts in. En over de bijgevoegde foto’s van aan de Hubo, die mens was met een kraan aan het lossen, dus is het voor een fietser verboden van het fietspad te gebruiken als hij op de rijweg staat. Nu is het minder gevaarlijk om het voertuig te passeren, anders moet de fietser volledig op het vak van het tegemoetkomende verkeer rijden, in een blinde bocht, dus veel gevaarlijker.

          • Pascal Says:

            Beste Tsjoep,
            is het het risico waard om als je in je “recht” bent als fietser, even in een vrachtwagen z’n dode hoek te gaan postvatten….?
            Als je er van uitgaat dat je reglementair bent, en dan maar moet hopen dat een vrachtwagen die al 20 sec aan een rood licht staat je opgemerkt heeft in z’n dode hoek (als hij niet over alle technische snufjes bezit) als jij er dan gaat naast staan…….dan heb je een dik probleem. En dan bedoel ik niet alleen qua ingesteldheid, maar ook lichamelijk in het slechtste geval. Want die man doet er op dat ogenblik echt niet om. De fietser ook niet, maar de fietser ziet de vrachtwagen op dat moment heel duidelijk….andersom….. :/
            Zoals ik aanvoel, geeft u ook blijk van inzicht, dat het geen zwart / wit situatie is, waar vele fanatieke fietsers en of automobilisten het blijkbaar wel nog zo zien.
            Keep it up.


          • @Kurt : de foto met de kraan dateert van mei 2016. In dat geval dient de vrachtwagen zich ofwel op de parking te plaatsen (wat op de foto perfect mogelijk lijkt) OF de nodige signalisatie (kegels, borden) te plaatsen op de rijweg, zodat voor fietsers een veilige doorgang gegarandeerd is en gemotoriseerd verkeer de nieuwe situatie kan “lezen”.


    • U kiest er voor om te fulmineren over dodehoekongevallen en niets te zeggen over dit parkeergedrag dat fietsers verplicht om zich op de rijweg te begeven. Waar ze niet thuishoren en waar ze nog minder bescherming genieten dan op een pover fietspad.

      • JanG Says:

        Beste Pascal: ‘Een ongeval is steeds te wijten aan samenloop van omstandigheden en verschillende zaken, nooit afhankelijk van slechts 1 feit of handeling.’ In dit geval is er één en slechts één handeling die makkelijk tot een zwaar of dodelijk ongeval kan leiden, namelijk het parkeren op het fietspad. Op die plaats is het perfect mogelijk om het anders te doen (zoals Yves zelf schrijft in zijn blogpost). Er is niets, maar dan ook niets, dat dergelijk gedrag van een professioneel bestuurder kan rechtvaardigen.

      • Pascal Says:

        We zijn opnieuw appelen met peren aan het vergelijken.
        De fotoreeks kan onder geen enkele omstandigheid een dodehoekongeval teweegbrengen, daar de vrachtwagen nooit rechts zal afslaan tijden het opnieuw vertrekken.
        Dat hij er niet reglementair lost is idd een andere zaak.
        En daar kan je idd dit artikel dan aan wijden, daar is er idd maar 1 iemand in fout.
        Dodehoekongevallen zijn te wijten aan samenloop van omstandigheden door oa inschattingsfouten van beide partijen.

        • JanG Says:

          Maar het artikel gaat helemaal niet over dodehoekongevallen! Dat is enkel de inleiding; de aanleiding voor de bedenking over ‘collateral damage’. Het hele artikel (op de eerste zin na) gaat over andere zaken. Niets appelen en peren dus.
          Waar het om gaat, is dat beroepschauffeurs, die de regels en mores van het wegverkeer het best zouden moeten kennen, al zo nonchalant met regels omspringen. Dat ze fietsers (en fietspaden) blijkbaar als quantité négligeable beschouwen.

          • Stijn_VH Says:

            De essentie van het artikel is volgens mij, en dat heeft wel een link met dodehoekongevallen, dat zwaar vervoer in de ochtendspits geen plaats heeft op plaatsen waar veel fietsers passeren en zeker in de buurt van scholen. Dan vermijd je alle soorten samenlopen van omstandigheden waarbij de triestige afloop meestal wel dezelfde is.

  9. SakuraNoMaeNie Says:

    Niet zo ver van deze plaats vandaan heeft OCMW Gent – een Welzijnsbureau/Dienstencentrum (De Knoop) gebouwd. Hierbij hebben ze een laad & los zone ‘vergeten’. Het gevolg is dat er wekelijks meerdere malen leveranciers foutief stil staan om te laden en lossen.

    Zo staan ze regelmatig vlak voor de ingang (https://www.google.com/maps/@51.0340206,3.739999,3a,66.8y,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sqHBrc5qIRbhGGEK9mDhRiA!2e0) op het fietspad. Als ik de leveranciers erop aanspreek dat ze ook aan de linkerkant op de parkeervakken kunnen parkeren zijn er tal van redenen waarom ze daar staan. Zoals meer dan 50 bakken moeten dragen, parkeren op kasseien werkt niet met een transpallet, borduur voetpad is te moeilijk en voornamelijk: anders kan de bus niet door.
    Nu jah, als ze stil staan voor laden en lossen, moet die bus gewoon wachten. De Lijn is daar niet blij mee, maar alleen voor hen (en een paar parkeerders) is er geen knip in deze straat gekomen. Via het stoplicht rond rijden zal de rit-tijd met toch 1 minuut kunnen vertragen.

    Door mijn herhaaldelijke klachten en het pertinent fotografferen en opbellen van de politie parkeren gewone bestelwagens zich niet meer op het fietspad. Ze rijden nu een stuk eerder over het fietspad, rond de bushalte en parkeren zich links van het fietspad op de verhoogde borduur. Liefst met (schuif-)deuren open over het fietspad en steken dit vaak over en/of laden hun duveltje op het fietspad. Ook hier spreek ik deze mensen op aan.

    Enkele weken geleden kwam er zo’n leverancier met een medewerker van het OCMW naar buiten. Die medewerker begon mij onder mijn voeten te geven dat de leveranciers boetes kregen. Ik was eerlijk gezegd blij eens feedback te horen dat steeds maar weer de politie bellen echt helpt. Ik vind het wel jammer dat de OCMW medewerker hier de ‘verkeerde’ verdedigde.

    Nog een klein detail: aan de achterkant van dit dienstencentrum is er ruimte genoeg voor leveranciers: https://www.google.com/maps/@51.0343806,3.7406734,20z/data=!3m1!1e3
    Maar met een beetje goede wil zou Stad Gent ook de ‘rode kiezel pelouzes’ onder de fly-over wat kunnen herschikken zodat er een degelijke laad & loszone gemaakt kan worden en nog extra parkeerplaats aan de rand van de stad bij zou komen.

    Dus een tip, om niet de centrale van de 101 te overbelasten met dit soort oproepen, bel naar de Dienst mobiliteit van de politie van Gent op: +32 9 266 61 11

    • Pascal Says:

      Ken de plaats daar ook maar al te goed.
      En ook hier is de stad Gent als eerste zwaar in de fout gegaan door geen realistische losplaats te creëren voor vrachtwagens.
      Er is idd een losplaats, maar voor ten hoogste een grote bestelwagen. Die mensen gaan er echt niet voor de grap gaan staan. Net zoals de vele andere “projecten” van de stad, staat hun denkcapaciteit op een een heel laag pitje als het op gebruiksgemak voor alle partijen aankomt. Men wist dat er een grootkeuken ging komen met de nodige bevoorrading. En uit economisch en ecologisch oogpunt doe je dit met een zo groot mogelijk voertuig waar vele klanten met bediend kunnen worden.

      • Platten Tjoep Says:

        Ik snap de economische logica, maar wanneer blijkt dat de “grote vrachtwagen” niet op een veilige manier kan worden gelost, dan moet de “veilige logica” voor een andere oplossing zorgen. Simple as that… (maar de ontwerper kan uiteraard best zo goed mogelijk meedenken met verwachte trafiek)

      • Chris S Says:

        De Lijn is daar niet blij mee, maar alleen voor hen (en een paar parkeerders) is er geen knip in deze straat gekomen. Via het stoplicht rond rijden zou de rit-tijd met toch 1 minuut kunnen vertragen.
        Alles voor de Heilige Koe openbaar vervoer.

  10. Frans Says:

    Als een vrachtwagen op de rijweg staat om te lossen, is het fietsers verboden om het fietspad te volgen? Dankzij Fietsbult leer je alle dagen bij!

  11. yves Says:

    Pascal Wille, bedankt om het 20e eeuwse denken treffend te illustreren.
    U schrijft: “de wagens en vrachtwagens afdoen als crapuul”.
    Al wie de open brief op een objectieve manier leest kan de nuances zien:
    “De verantwoordelijkheid ligt bij een flink deel van de transportfirma’s die hun chauffeurs niet voldoende bijscholen of remediëren.”
    of
    “… vrachtwagens horen niet/niet thuis op fietspaden, maar op de rijweg.
    Het kan.
    De leveranciers van àlle autogarages in de buurt van deze Hubo houden zich aan de wet: lossen gebeurt vanop de rijweg.”

    Ik verwacht van professionals een professionele mentaliteit.
    Of hij nu een trein, of een vliegtuig of een vrachtwagen of een politie-auto bestuurt: ken je regels.
    Ik verwacht van een professionele chauffeur van een taxi of een vrachtwagen of een autobus dat hij het verkeersreglement kent en toepast. (lees het hier)
    En ik ben net als u te vaak getuige van het tegendeel.
    Niet enkel qua stilstaan, maar ook qua snelheid, qua voorrang geven, stoppen aan zebrapaden, qua gsm-gebruik.
    Laat ons àlle professionals hun verantwoordelijkheid blijven geven: de planners, de klanten, de vervoerders.
    Zij hebben, samen met de mensen met gezond verstand, de voorbeeldfunctie naar àlle anderen, zeker naar de jongeren.

    • Pascal Says:

      Mag ik er dan volgens uw schrijven vanuit gaan dat de fietsers het dan niet ernstig hoeven te nemen met inschatting van verkeerssituaties en verkeersregels, daar zij niet professioneel zijn? Dat het enkel maar van langs de gemotoriseerde kant moet komen? Ik rij dagdagelijks met de motor naar m’n werk (winter en zomer) en moet dagelijks langs de Dampoort en St-Lievensbrug…..enig idee hoeveel maal een fietser me al bijna ten val gebracht heeft aan de Dampoort, door nonchalance, met oortjes en of gsm bezig zijn, onterecht voorrang nemen, door rood rijden, plots over een voetpad oversteken enz…..?
      Moraal van het verhaal. Iedereen moet z’n verantwoordelijkheid opnemen en met inzicht zich in het verkeer begeven.
      Verbeterde infrastructuur kan helpen, maar het zijn toch steeds de bestuurders van elk voertuig die het verschil maken.
      Fora zijn niet de ideale manier om zulke zaken te bespreken, maar je kan er wel zaken met in de picture brengen.
      Mvg.

      • thomas Says:

        ik spreek natuurlijk niet namens Yves, maar ik lees in zijn antwoord niet dat fietsers zich maar als ongeleide projectielen voor wagens, brommers en vrachtwagens moeten gooien.

        Het lijkt me een antwoord op de zwart-witte zin “de wagens en vrachtwagens afdoen als crapuul”

  12. Jef Says:

    Als fietser verkies ik zelfs dat vrachtwagens wanneer het fietspad smal en naadloos aansluit op de rijweg zich op deze manier opstellen. Het creëert direct duidelijkheid en het is sneller op deze manier.

    Wanneer vrachtwagens hier het fietspad zouden vrij laten vind ik dat zelf veel onduidelijker en onveiliger, zeker bij zo’n smal fietspad. Er kunnen nog werkmannen van rond de vrachtwagen opduiken, er kunnen slangen van de vrachtwagen naar een bouwwerf nodig zijn, er kan met een kraan gewerkt moeten worden etc.

    In deze specifieke situatie is ook te zien dat uit het laadruim van de eerste vrachtwagen waarschijnlijk enkele palletten met goederen gelost moeten worden. Waarschijnlijk met de vorkheftruck van de vestiging zelf. Wanneer deze vorkheftruck daarmee bezig is, voelt het als fietser veel onveiliger om zich daar tussen te begeven. De heftruck moet manoeuvreren en daarna met de vracht rijden. Bij de kraanwagen speelt zich net hetzelfde af.

    Gezien de gegeven situatie: prima opgelost, in mijn ogen. Even rond de vrachtwagen en het probleem is opgelost. Zelfs wanneer de vrachtwagen hier het fietspad zou vrij laten zou ik ervoor kiezen om er rond te rijden. Je wilt als fietser uiteindelijk steeds letterlijk en figuurlijk de ruimte om weg te geraken…

    Als fietser die vroeger veel met de vrachtwagen heeft gereden, vind ik deze post weer heel veraf staan van een zekere realiteit waarmee je in België elke dag opnieuw wordt geconfronteerd. Maar daar heeft Fietsbult wel vaker last van.

    Natuurlijk zijn de omstandigheden hier ruk. Maar dat is historisch nu eenmaal zo gegroeid. En we zullen het nu eenmaal nog een tijdje met elkaar moeten doen op onze slecht georganiseerde openbare ruimte. Alleen wederzijds begrip kan ons daarbij helpen.

    • Lodewijk Says:

      Wederzijds begrip tussen weggebruikers onderling is volgens mij ook noodzakelijk. Maar enkel als het effectief noodzakelijk is en niet als het dient om te compenseren voor derden hun tekortkomingen.

      Bv. het niet benutten van de ruime privéparking voor het magazijn of de ruime weg naast het magazijn om vrachtwagens met opleggers te laden en lossen zonder hinder voor fietsers en autobestuurders.

      Je hebt volgens mij wel volledig gelijk dat bij laden en lossen op de openbare weg het sowieso voor fietsers eigenlijk altijd een beetje kiezen is tussen de pest of de cholera:
      Ofwel een vorkheftruck/kraan aan lage snelheid die mogelijks de fietser op het fietspad niet opmerkt.
      Ofwel achteropkomend autoverkeer aan hoge snelheid die mogelijks de invoegende fietser niet opmerkt.

      Goed georganiseerde ruimtelijke ordening had beide situaties kunnen vermijden.

      In afwachting van overheidsactie heeft volgens mij de minst risicovolle fietssituatie de voorkeur. Dus fietspad vrijhouden.

      • Jef Says:

        Daar ben ik het mee eens. In de eerste plaats moet de infrastructuur in orde zijn. In de tweede plaats moeten dingen als laden en lossen meegenomen worden in het ontwerp van zulke locaties.

        Maar beide zijn hier historisch afwezig. Dus het wederzijds begrip zou hier als volgt moeten gaan. De fietser die de vrachtwagen als niet ideaal maar ook niet als een onoverkomelijk obstakel ziet en de achteropkomende automobilist die begrijpt dat de fietser daar even wat ruimte nodig heeft en zijn rijgedrag daar aan aanpast. Het zou allemaal zo gemakkelijk kunnen gaan.

        Wat dat betreft is de bestuurder van de Mercedes op de laatste foto een goed voorbeeld. De dame op de fiets – die trouwens niet echt snel haar plaats op het fietspad terug heeft ingenomen – heeft er plaats zat.

        De naastgelegen weg gebruiken is mijns inziens de kool het sop niet waard. Het manoeuvreren en het achteruit rijden levert meer risico’s op dan kortstondig stilstaan op het fietspad. Let ook op de doorgetrokken streep tot waar het weggetje begint. Daar is met een trekker-opleggercombinatie geen beginnen aan, zelfs indien je er een mannetje van Hubo bij zet om aanwijzingen te geven…

        • yves Says:

          Op dit forum heeft nog niemand een pleidooi gehouden tegen wederzijds begrip. Oef! 😉 De meeste ongevallen tussen voetgangers en fietsers of tussen fietsers onderling worden vermeden door twee zaken: communicatie en aangepaste snelheid. Wie zich bedreigt voelt kan roepen. Wie bedreigt kan zijn/haar “gedrag” tijdig aanpassen. Zonder communicatie en aangepaste snelheid is er geen wederzijds begrip. Zo kondig ik met het zinnetje “ik ga even voorbij” als fietser vaak aan dat ik de voorligger ga passeren: zo schrikt die niet. Voetgangers op het fietspad (dagelijkse kost tussen het station van Brugge en mijn werk) krijgen van op grote afstand mijn fietsbel te horen. Helaas: ik woon op een asverschuiving in een zone 30. Je wil niet geweten hebben hoe vaak fietsers er in de tang genomen worden door haastig autoverkeer. Achter fietsers blijven is nog steeds voor sissies. Nu, als het gaat over vrachtwagens en bestelwagens begint àlles bij de werkgever. Zij hebben de eindverantwoordelijkheid, en bepalen grotendeels het kader, de druk, de drukte en sfeer. Daarom dat deze post geen aanval was op de chauffeurs, maar een open brief aan de branche.

    • yves Says:

      Ik lees hier de bril van een ervaren assertieve fietser (zoals ikzelf), voor wie er al veel gerealiseerd is. Fietsbult wil steeds meer de stem zijn niet-assertieve fietsers, de tragere fietsers. De bril is: in welke situaties laat je je kinderen zelfstandig naar school fietsen? De leeftijd van het kind mag je zelf bepalen. 🙂

      • Jef Says:

        Daar geef ik je over de ganse lijn volkomen gelijk in. Ik vind mezelf een ervaren en assertieve fietser die er weinig moeite mee heeft om zijn plaats in het verkeer op te eisen of zelf te creëren.

        Maar voor jonge kinderen is het inderdaad een absolute ramp, en dat is echt overal zo. Zelf heb ik geen kinderen maar mijn zus durft haar jongste zoon – een onoplettende en ietwat wilde fietser van 9 jaar oud – nog niet alleen naar school sturen. En dat is best triest.

        Meestal ben ik het eens met wat er op Fietsbult verschijnt. En er is nog ontzettend veel werk aan de winkel. Maar zo nu en dan komt er een post voorbij waarmee ik het niet eens kan zijn.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: