Home

Deze zomer gespot in Kopenhagen

13 oktober 2017

Deze zomer zijn Hilde en ik door Denemarken gereisd. In Kopenhagen kwamen we langs Sortedam Dossering, een lang meer of kanaal, die het centrum van Kopenhagen kruist. De auto is hier gebannen.

Ik dacht meteen, dit kan ook langs de Coupure Links.

De plannen voor de fietsstraat ‘Coupure Links’ liggen reeds op de ontwerptafel.

In Kopenhagen zijn ze een stap verder gegaan. Er is een verlaagd wandelweg aangelegd aan de waterkant. Langs de bomen is er geen fietspad maar een wandelpad. De autoweg is een breed fietspad geworden. Aan de Coupure wordt dit een fietsstraat.

Ik hoop dat de Stad Gent niet alleen aan de fietsers denkt maar ook aan de stappers. Geef de mensen de ruimte aan het water zoals in Kopenhagen.

Samen naar een meer leefbare Stad.

IMG_6355-F

Sortedam Dossering – 26 juli 2017

IMG_6354-F

Sortedam Dossering – 26 juli 2017

IMG_6356-F

Sortedam Dossering

IMG_6360-F

Sortedam Dossering

11 Responses to “Deze zomer gespot in Kopenhagen”

  1. Frans Says:

    Zo was de Gentse Coupure de laatste twee eeuwen, met een “promenade” tussen water en bomen. Met het toenemende verkeer en parkeerdruk werd op die wandelweg op beide oevers een smal “fietspad” en een “beschermende” haag geplant. Daarna moest de volledige “promenade” op de Coupure Links plaats voor het “fietsparadepaardje”… Als wettelijk beschermd landschap zou de Gentse Coupure eigenlijk volledig heringericht moeten worden zoals de Sortedam Dossering…

  2. Ward Says:

    Inderdaad, prachtig stadsdeel in Kopenhagen! Veel wandelaars en fietsers, en erg ontspannen(de) sfeer rond die vier meertjes zonder dat het een toeristische attractie is. De Coupure heeft inderdaad ook veel potentieel om een gelijkaardig gebied te worden; daarmee vergeleken lijkt die huidige drukke autoas wel waanzin.


  3. En is de Sortedam ook volgebouwd met woningen die maar langs 1 kant een uitgang hebben, waardoor je als bewoner geen andere mogelijkheid rest dan te voet te gaan, de fiets te nemen of niet meer buiten te komen?

    • Ward Says:

      En is de Sortedam ook volgebouwd met woningen die maar langs 1 kant een uitgang hebben, waardoor je als bewoner geen andere mogelijkheid rest dan te voet te gaan, de fiets te nemen of niet meer buiten te komen?

      Voor zover ik gezien heb, inderdaad slechts 1 toegang. Dus lokaal autoverkeer zal hoogst waarschijnlijk nog wel toegelaten worden (ik kan het mij niet anders inbeelden).
      Wat ik wel gezien heb is dat veel appartementsblokken een grote ingesloten open ruimte delen (dikwijls met speeltuintje voor de kinderen, wat bomen, piknicktafels… maar enkel toegankelijk voor de appartementsbewoners). Er is mij toen verteld dat X jaren terug verschillende appartementsblokken zijn gesloopt, net om die ingesloten open ruimtes te creëren, met als doel de woonkwaliteit drastisch omhoog te krijgen.

    • Lodewijk Says:

      Ja, zoals te zien in Google Maps zijn er in een klein deel van Sortedam een aantal woningen aanwezig die maar langs 1 kant een uitgang hebben.
      https://goo.gl/maps/9ayphU6XfRx

      De meeste gebouwen langs de Sortedam in Kopenhagen zijn groter en hoger dan die van de Coupure in Gent. Daardoor grenzen vele gebouwen daar ook langs straten waar wel nog auto’s mogen komen.

      Zo’n ontsluitingsweg (o.a. Ryesgade) in Google StreetView toont dat er nog heel wat auto’s geparkeerd staan in de straat en op binnenplaatsen van gebouwencomplexen. Maar het is vooral dat wat ontbreekt dat me opviel: het zijn daar allemaal gebouwen zonder garages of ondergrondse parkings.

      Onze ruimtelijke ordening heeft dus duidelijk veel meer last van het voorruitperspectief.


    • Bart,
      de weg langs het kanaal is ook niet volledig afgesloten voor de wagens. Er zijn meerdere zijstraten waar de auto kan geparkeerd worden.
      Dit is altijd een wederkerende reactie “de auto kan niet meer aan je woning geraken”. Daar ter plaatse weet ik niet of de bewoners tot hun woning kunnen rijden voor laden en lossen, ik neem aan van wel. In onze winkel en wandelstraten wonen toch ook mensen die via een vergunning kunnen laden en lossen. Ik zie het probleem niet.
      De inwoners van die straat zijn misschien verheugd met die autoloze weg voor de deur. Ik zou het toch zijn in dit geval.

  4. Ans Says:

    Dat zou zoveel beter zijn! Nu wordt Coupure links de facto een ouderwetse straat met gemengd verkeer en parkeren, maar met veel fietsers. Het is een Vlaamse ideefix dat je sowieso met een auto tot bij je voordeur moet kunnen rijden, ik geloof best dat dat hier gewoon niet kan langs deze kant.

    • Ward Says:

      Het is een Vlaamse ideefix dat je sowieso met een auto tot bij je voordeur moet kunnen rijden, ik geloof best dat dat hier gewoon niet kan langs deze kant.

      Goh, lijkt mij toch aangenaam als bewoner om je zware boodschappen uit de auto uit te laden tot dicht bij de voordeur. Doorgaand verkeer weren kan de verkeersdruk enorm doen afnemen in een straat, en het toch nog bereikbaar houden voor de bewoners. Win/win voor iedereen?

      • Ans Says:

        ‘Bereikbaar’ hoeft niet synoniem te zijn met bereikbaar met de auto. Zware boodschappen passen op en in vanalles. Dat heb je heus geen ton staal en een dieselmotor voor nodig om die tot aan je deur te brengen. In het allerergste geval ga je een keertje vaker op en neer.

      • yves Says:

        Maar in kleine Italiaanse dorpjes vinden we het normaal dat de auto niet tot aan de voordeur kan. Charming!

  5. jandefietser Says:

    Als ik naar de verkeersborden kijk op Google Streetview: geen auto’s, ook niet lokaal, zelfs geen bromfietsen. Het eerste stukje is wandelweg met ‘fietsen toegelaten’, de rest fiets en voetganger. Maar ik neem aan dat je, als je verhuist, toch minstens met een verhuislift voor je deur mag komen: de gebouwen zijn er hoog genoeg voor. Ik vermoed trouwens dat daar zowat de duurste appartementen van Kopenhagen zijn: prachtig uitzicht voor de deur, geen last van autolawaai en vlakbij het centrum.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: