Home

De onbereikbare haven (1)

3 november 2017

Wie in de haven wil werken heeft een auto nodig. Enkel zo geraak je er heelhuids.
Dat is de stelling die de wegeninfrastructuur van en naar de Gentse haven uitstraalt.
Ergens in de jaren 80 groef het Vlaamse Gewest een autotunnel onder het goederenspoor tussen het rangeerstation en de haven.
Auto’s stonden er vaak in de file voor alwéér een lange goederentrein.
Een tunnel was “de oplossing”.
Het werd een megatunnel.
Volgens de plannen van de jaren 70/80 zou de de tunnel overgaan in een een viaduct over de spoorlijn Gent-Eeklo, om vervolgens via een flyover aan te komen op Dok-Zuid.
Een B401 vanuit de haven, zoiets.
Na de aanleg van de brede, dure tunnel viel het project stil wegens geldgebrek.
De fundering voor het viaduct over de spoorlijn ligt er “te liggen”.
Gelukkig maar.
Het is zo’n relict uit de jaren dat bij wegeninfrastructuurwerken exclusief aan autoverkeer gedacht werd.
De tijdsgeest, quoi?
Of was het: de automoloch versus de spoormoloch?
De tunnel was een autoproject pur sang.
Fietsers en voetgangers werden straal genegeerd.
Die hoorden niet / niet / niet in de haven te komen.
Openbaar vervoer eigenlijk ook niet.
Anno 2017 swingen ook in de haven de files de pan uit, en weten we beter.
Dat goederenspoor boven de tunnel is het spoor waar -als de verzamelde politici doorzetten- hopelijk ooit een personenspoorlijn naar Terneuzen komt:

01nov17, Darsen

01nov17, Darsen

Zo komt de tunnel misschien ooit ècht van pas.

Dit is het huidige kluwen van auto- water- en spoorwegen rondom de tunnel:

De plek heeft een naam: de Darsen.
Op dit plan van de haven zie je klaar en duidelijk hoe belangrijk dit knooppunt is.
Darsen is de ultieme, extreme stadsmuur.
Wie in de haven wil werken heeft een auto nodig. Enkel zo geraak je er heelhuids.
Méér dan de helft van de Gentenaars die van of naar de haven wil fietsen moet voorbij dit knooppunt.
Wondelgem. Mariakerke. Drongen. Muide. Meulestede. Een flink deel van het centrum. …
In de vorige bestuursperiode had AWV ambitie om dit knooppunt uit te zuiveren voor àlle verkeer, maar de NMBS/Infrabel speeldde dwarsligger.
Een thuismatch.

De vroegere weg ligt er nog bij als relict:

01nov17, Darsen


Wie in de haven wil werken heeft een auto nodig. Enkel zo geraak je er heelhuids.
Uiteindelijk kregen fietsers deze restfractie.
Degelijke directe fietspaden ontbreken:

01nov17, Darsen

De oude weg, en dus het fietspad richting Muide, verzakt:

01nov17, Darsen

Met deze spoorwegovergangen zonder slalomparcours waren we een paar jaar geleden al blij als een kind:

01nov17, Darsen

01nov17, Darsen

01nov17, Darsen

Enkel de flank Gentbrugge, Sint-Amandsberg en Oostakker kreeg eind 2013 een aanzet tot een 21e eeuwse oplossing: een fietsbrug over de John F kennedylaan.
De evolutie om de Haven fietsvriendelijk te maken verloopt aan een slakkengang.

01nov17, Farmanstraat

01nov17, Darsen

De evolutie om vanuit de woonstad fietsroutes tot aan de poorten van de Haven, de handenarbeidsstad, te krijgen evenzeer.
Daar zit Aquafin, die andere moloch, voor iets tussen.
Vaak kan er pas aan wegenis gewerkt worden als éérst Aquafin “gepasseerd is”.
Iedereen weet dat Aquafin vaak gaat voor de dure, trage betonoplossingen.
Ik heb overd iebetonoplossingen geen mening, behalve dat ik merk dat hun agenda vaak verlammend werkt.
Het zou me boeien om te weten waar in Gent Aquafin nog “aan zet is”.
Met andere woorden: waar zij vanuit Aartselaar in Gent de mobiliteitsagenda bepalen of blokkeren.

Aquafin is nu al jaren aan het graven rondom Darsen.
Het zijn het soort werven waar het woord “fietsvriendelijkheid” onbekend is.
Momenteel zijn ze aan de slag rondom de Veenakkerstraat en de Noordveenakkerstraat.
Daar wordt een rietgracht gesaneerd.

01nov17, Noordveenakkerstraat

Dat is nog even “uitzweten”.
Bovenop de Aquafinput onder de Hogeweg groeit voor fietsers iets hoopvols:

01nov17, Hogeweg / Noordveenakkerstraat

01nov17, Hogeweg

01nov17, Hogeweg

01nov17, Hogeweg

Van hieruit komt langsheen de volkstuintjes een fietsas tot aan de Veenakkerstraat.
Knocking on the Haven’s door?

01nov17, Hogeweg / Farmanstraat

Of wordt dit een eerste aanzet om autoslaapstad Oostakker op de fiets te krijgen?

6 Responses to “De onbereikbare haven (1)”


  1. ‘k heb tijdens de laatste fietstelling aan de overweg geteld : 189 fietsers op 35’ , tussen het zo al drukke verkeer, met heel veel vrachtwagens .
    Vooral de richting Hogeweg naar Muide is op vandaag moeilijk, terwijl er wel mogelijkheden zijn om over de goederensporen een goed dubbelrichtingsfietspad in die richting te voorzien.
    De onbewaakte overweg sluit op die plek onaanvaardbaar lang : 4 minuten rood, terwijl de overweg met slagbomen verderop maar goed half zo lang dicht was.
    Hier liggen grote kansen om op korte termijn zonder al te veel kosten tijdelijke verbeteringen uit te werken.

  2. Jan! Says:

    Dat nieuwe fietspad op het einde van de Hogeweg, vlak voor de spoorwegbrug: wie is daar verantwoordelijk voor? Dat is zo’n typisch pestpad dat de hele tijd oncomfortabel op en af gaat voor de garages van de mensen aldaar. Ik dacht dat zoiets ondertussen niet meer werd gedaan, maar blijkbaar wel. Zeer jammer, want de breedte is prima.

  3. Hubert Says:

    1/ik citeer uit artikel “Volgens de plannen van de jaren 70/80 zou de de tunnel overgaan in een een viaduct over de spoorlijn Gent-Eeklo, om vervolgens via een flyover aan te komen op Dok-Zuid.”
    Laat deze Flyover in een grote parkeertoren lopen ,vlak naast spoorlijn 58 ,daar zou men aansluiting op openbaar vervoer kunnen maken (oa. tramlijn naar en over Verapazbrug enz.
    2/Een echte fietsas van Darsen naar Batavia fietsbrug( achter Weba,Decathlon door) is ook wenselijk.
    Gemiste kansen en gebrek aan visie op toekomst ?

  4. Frans Says:

    Sinds de bouw van de tunnel is dit knooppunt een exponent van verwaarlozing, verlatenheid en verspilling van kostbare ruimte. In het Gentse ken ik geen andere plek met zo’n hoog “Detroitgehalte”. Het lijkt alsof de fiets nog uitgevonden moet worden.

    • Hilde Says:

      Ik vind het niet leuk om hier ’s avonds alleen te moeten fietsen. Bv. vanaf Danshuis De Ingang kan je via de Pauwstraat langs Weba naar Oostakker/Sint-Amandsberg fietsen, maar dat verlaten stuk braakliggende grond voelt heel onherbergzaam voor “de eenzame fietsster”. Het alternatief is omrijden via de Afrikalaan en de Dampoort.

  5. Danny Coddens Says:

    Vorige maand, op 3 oktober, werd ik als fietser aangereden door een wagen die, komende van de Hoge Weg, de gesloten overweg wou omzeilen en iets verderop langs de Motorstraat linksaf sloeg.
    Als fietser moet je thv Darsen verschillende heel gevaarlijke punten passeren terwijl de oplossing eenvoudig te realiseren is. Laat fietsers in beide richtingen langs de spoorweg rijden!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: