Home

Speeltijd

13 november 2017

Gisteren, zondag 12 november, knipte minister Schauvlieghe het lintje de ketting van de fietssnelweg van De Pinte tot aan Gent:

12nov17, De Pinte

12nov17, De Pinte

12nov17, De Pinte

12nov17, De Pinte

12nov17, De Pinte

12nov17, De Pinte

12nov17, De Pinte

12nov17, De Pinte

12nov17, De Pinte

Na de opening van het eerste deel van de Oude Spoorweg – tussen Klossestraat en Rijvisschestraat in Gent en tussen Stationsstraat en Louis Van Houttepark in De Pinte— werkten de drie partners de voorbije twee jaar aan de Oude Spoorweg fase 2.
Realisaties:
• Een nieuwe brug over de Duivebeek.
• De inrichting van een gedeelte van de Oude Gentweg en het Louis Van Houttepark als eerste fietsstraat voor de gemeente De Pinte.
• Een vrijliggend fietspad voor de Oude Gentweg.
• Een volledig nieuwe inrichting van het kruispunt Oude Gentweg/Hemelrijkstraat. Auto’s moeten nu via de Kleine Hemelrijkstraat tot aan de Klossestraat. Zo kunnen fietsers een veiligere oversteek maken ter hoogte van de Klossestraat.
• Vernieuwde riolering in de Hemelrijkstraat, een gedeelte van de Oude Gentweg en de Stijn Streuvelslaan.

U herkent het wel, hierboven citeren we een persbericht.
De oversteek van de Klossestraat is namelijk geen veilig kruispunt.
Het is een oversteekplaats op een raceweg.
Net zomin als de toekomstige oversteek van het Rijvisschepark naar de Parkbosbruggen een fietsveilige situatie zal zijn.
Volgende lente openen de Parkbosbruggen.
Als de bruggen open gaan is de speeltijd over, en wordt het ernst met deze fietssnelweg.
De fietsverbinding De Pinte – Gent is dan een feit.
Van zodra de verbinding open is verwachten we er een stevige fietstraffiek.
Studenten die in De Pinte wonen, mensen die in De Pinte wonen en in Gent werken, de personeelsleden van de Gentse Groendienst die vlak op de fietsroute werken.
Vrij snel daarna volgt een mogelijke stroom uit Deinze.
Vanop de trein zag ik dat er weer aan een strook en een paar oversteekplaatsen gewerkt wordt:

11nov17, tussen De Pinte en Deinze

11nov17, tussen De Pinte en Deinze

En dan komt er op termijn in de Pinte nog een afslag voor een fietssnelwegstroom van en naar Oudenaarde.

Het voordeel van zo’n lintjeskettingknip is dat mensen geinformeerd geraken over de evolutie, en naar zo’n fietsverbinding richting Gent uitkijken.
Ik ken er.
Er is dus nog dringend werk aan de winkel.
Waar?
We schreven hier al over de oversteekplaats van de N60.
En al een paar keer over het kruispunt met de Klossestraat.
De Pinte werkt aan een Mobiliteitsplan met voor de Klossestraat regime 50, maar anderzijds het statuut van een echte verbindingsweg.
Zullen verkeerslichten de eerste fase van de snelweg veiliger maken?
Zal een fietstunnel de degelijke toekomstoplossing worden?
Of krijgt de fietssnelweg voorrang op de Klossestraat?
De Rijvisschestraat moet sowieso af van zijn sluipverkeer tussen de Oudenaardsesteenweg en de Kortijksesteenweg.
En van zin snelheidsregime van 70 per uur.
Die weg is daar al decennialang niet op voorzien.
Tijd voor zone 30 en een digitale knip voor “uitgezonderd plaatselijk verkeer”?
Er is ook de staat van het fietspad in De Pintelaan tussen N60 en Zwijnaardsesteenweg.
We gaan toch niet wachten op een Coupure Links bis?

6 Responses to “Speeltijd”

  1. Frans Says:

    Lintjes knippen voor iets dat onafgewerkt is?

  2. j. Says:

    “een digitale knip voor uitgezonderd plaatselijk verkeer” -> via nummerplaatherkenning is dat vrij gemakkelijk uit te voeren. Maar bestaat dat al ergens? Zoja, waar?


    • Hoe weet je wat plaatselijk verkeer is louter afgaand op een camerabeeld? Iemand die er op familiebezoek is, een brief wil posten in iemands brievenbus, een pakje leveren, een huis bekijken dat te koop staat enz hoort allemaal tot het plaatselijk verkeer. Het is dus niet zo makkelijk uit te voeren als gezegd.

      • yves Says:

        Mits wat gezond verstand lijkt me dat makkelijk. Neem de Visserij. Je hebt alle bewoners in je databank. Die zijn het gegarandeerde plaatselijk verkeer. Nummerplaatcamera aan de Brusselsepoortstraat en aan de Tweebruggenstraat. Je weet hoe lang het duurt om doorheen de straat te rijden. Je telt daar 5 minuten bij. Al wie onder die 5 minuten zit is gegarandeerd doorgaand verkeer. Wie voorbij de 5 minuten is had een doel, of reed opvallend traag, wat een beloning verdient 🙂
        In één slag weet je ook wie sneller dan 30 per uur reed.


        • Een brief posten, een pakje leveren/ophalen, eenvoudigweg iemand afzetten aan zijn voordeur na een avondje uit duurt allemaal minder lang… nochtans is dat wel degelijk plaatselijk verkeer. Mocht het zou eenvoudig zijn, het had al lang bestaan. 😉


          • Kijk bvb. maar naar de hiaten in het Gentse camerasysteem. Een firma vraagt een vergunning om werken uit te voeren in het autovrij gebied, ’s ochtends staat de lichte vrachtauto (waarvan de kentekenplaat in de cameradatabase zit) in panne en neemt men een andere licht vracht. Bam, 55EUR… want de kentekenplaat wordt niet herkend als vergunninghouder.

            Idem voor een bewoner van de toekomstige Visserij, je kentekenplaat van je voertuig zit in de database van plaatselijk verkeer, auto gaat binnen op onderhoud en je krijgt een vervangwagen mee die een andere kentekenplaat heeft…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: