Home

De afstapziekte

15 november 2017

Een grens kan mooi zijn.
Bekijk deze grens:

14nov17, pad zonder naam tussen Edward Pynaertkaai en Ijzerweglaan

14nov17, pad zonder naam tussen Edward Pynaertkaai en Ijzerweglaan

Vandaag was de grens hier, en morgen zal hij – laat ons hopen – weg zijn.
Of elders liggen.
Echt waar: de mens kan véél moois verwezenlijken.
Herfstbladeren ruimen is zoiets moois.
Of ramen wassen.
Of boorden van hemden proper frotten.

De mens doet ook domme dingen.
Zoals dit:

14nov17, pad zonder naam tussen Edward Pynaertkaai en Ijzerweglaan

Er zal wel een reden voor zijn.
Uiterààrd zal er een reden voor zijn.
Niemand vult voor de lol een bestelbon in voor twee borden “fietsers afstappen”.
Niemand stuurt voor de grap een werkman op pad met die twee nagelnieuwe borden.
Het surrealisme heeft zijn grenzen, hé!
Zelfs in België!

Er zal ongetwijfeld diep over nagedacht zijn.
Misschien wel een paar keer lang vergaderd.
Het verslag van de verzekeringsmaatschappij zal op tafel gelegen hebben.
De scherpe bochten zijn bij nat weer gevaarlijk.
Er is slechts één methode: de afstapmethode.

“Fietsers afstappen”, en alle verantwoordelijkheden glijden zo van ons af.
Verkeerspsychologen detecteerden deze afstapziekte op menig fietspad te lande.
Hun voorstel tot remedie is: opvoeden met de “fietsers stapvoets“methode.
Fietsers stapvoets“borden maken iedereen tevreden.
De verzekeringsmaatschappijen.
De bestelboninvullers.
De bordjesfabrikanten.
De paaltjesplaatsers.
En: de mensen om wie het uiteindelijk draait… de fietsers.

14nov17, pad zonder naam tussen Edward Pynaertkaai en Ijzerweglaan


Fietsers moet je in de watten leggen, zo haal je mensen uit de files.

—————————————-

Van: r@gmail.com
Verzonden: maandag 13 november 2017 9:52
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be

Beste,

Ik rijd dagelijks met de fiets van Sint-Amandsberg naar het Miljoenenkwartier (school kinderen). Vandaag zag ik voor het eerst aan de fietsonderdoorgang aan de Edward Pynaertkaai (hier) het verkeersbord ‘fietsers afstappen’. Aan de andere kant staat dit bord ook. Wat is hier de reden voor?

Dit komt me namelijk zeer vreemd voor. Ik passeer hier alleen ’s morgen rond 7u45 en het is er dan bijzonder rustig. Zowel op de fietsbrug als op het pad naast het water is er dan redelijk weinig verkeer. Het lijkt me logisch dat je gezien de beperkte zichtbaarheid niet aan volle snelheid doorvlamt, maar afstappen is zo overdreven dat dit volgens mij niet zal gebeuren, net zoals die borden bij markten en wegwerkzaamheden.

Jullie suggestie om aan te manen ‘stapvoets’ te rijden in dit soort omstandighedne lijkt me veel vriendelijker en logischer voor fietsers…

Ik wil ook nog meegeven dat het fiets/wandelpad dat in het verlengde ligt van deze fietsbrug veel te smal is, en ook vol bladeren ligt. Ik rijd natuurlijk met de breedste bakfiets die er is (om vier kinderen tegelijk te vervoeren), maar toch. Passeren is alleszins niet vlot.

Het zal bij de dienst mobiliteit al wel ergens op een lijst staan, maar eigenlijk zou dit idealiter dubbel of driedubbel (als we mogen dromen) zo breed mogen zijn (net zoals de meeste fietspaden jammer genoeg).

Met vriendelijke groet,

B V E

10 Responses to “De afstapziekte”

  1. chris Says:

    Ik ken dit bord niet?
    “Alleen de verkeerstekens bepaald in het Algemeen Reglement op de Politie van het Wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.”
    Waardeloos bord – eigenlijk moet dit weggenomen worden gezien dit niet conform plaatsingsvoorwaarden is. Waar is het aanvullend reglement enz inzake?
    Ongelooflijk hoe wegbeheerders blijven prutsen met signalisatie.


  2. Ijzerlaan is van Godshuizelaan tot Charles de Kerchovelaan.
    Edward Pynaertkaai is van Franse Vaart tot Brusselsesteenweg.
    Is daar pad tussen?


  3. Het plaatsen van dergelijk bord -“afstappen” zowel als “stapvoets”- is al een overtreding op zich , zoals Chris aanhaalt.

  4. Frans Says:

    Wat hebben verzekeringsmaatschappijen hiermee te maken?
    Het “afstapbord” is inderdaad juridisch waardeloos. Als iemand er doorfietst en door een gebrek aan de weg ten val komt, dan nog kan de wegbeheerder aansprakelijk worden gesteld en mag zijn verzekeraar opdraaien voor de kosten. Het enige wat de wegbeheerder wel kan doen is de gebrekkige weg afsluiten of herstellen, maar dat vergt een al wat grotere inspanning dan het plaatsen van een vrijblijvend “afstapbord”.

  5. Ellen Says:

    Ik fiets er ook regelmatig. Ik heb reeds meerdere keren iemand zien vallen op dit spekglad ijzerbruggetje bij regenweer met lelijke lichamelijke ongevallen als gevolg.
    Misschien geplaatst, uit veiligheid overwegingen en in je eigen belang, niet hard remmen op dit bruggetje.
    Mijn suggestie is: In plaats van bord te plaatsen, zou de wegbeheerder beter dit bruggetje ‘on’glad maken.

    • JanG Says:

      On-glad maken kost ongetwijfeld veel meer dan een bordje plaatsen. Zo weinig mogelijk moeite doen, het zijn toch maar fietsers.
      Bij onze zuiderburen doen ze iets analoogs voor automobilisten: ‘trous en formation’ is makkelijker dan het wegdek herstellen. Nu goed: ‘wegdek in slechte staat’ kom je hier ook wel tegen.

  6. thomas Says:

    sowieso ontbreekt het bord “fietsers opstappen” 😉

  7. Mike Says:

    “Glad wegdek”, korter en duidelijker.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: