Home

Hundelgemsesteenweg

20 november 2017

De Hundelgemsesteenweg in Ledeberg op de grens met Merelbeke was een schandvlek.

Een stukje troosteloze steenweg zonder ziel.
Een steenweg zonder fietspad.
Zo een stukje weg dat mensen van de fiets houdt.
Over die 150 meter weg schreven we in 2008 dit.
Dat is voorbij.
De werf om dit aan te pakken loopt sinds deze zomer, en het resultaat wordt al een beetje leesbaar.

19nov17, Hundelgemsesteenweg

Het goede nieuws is alvast: hier worden asfaltfietspaden gegoten, geen beton of betonstenen.

19nov17, Hundelgemsesteenweg

19nov17, Hundelgemsesteenweg

19nov17, Hundelgemsesteenweg

19nov17, Hundelgemsesteenweg

Er wordt een fasering toegepast waarbij op twee fronten gewerkt wordt.
Terwijl de grondwerken evolueren is de afwerking ver gevorderd, wat het voor de bewoners verteerbaarder maakt.

19nov17, Hundelgemsesteenweg

19nov17, Hundelgemsesteenweg

Er is een -voor mij- onverwachts derde werfdeel:

19nov17, Hundelgemsesteenweg

Ook de doorgang naar het laagste spoortunneltje van Gent en het kruispunt met de Loskaai wordt bijgewerkt:

19nov17, Hundelgemsesteenweg

10 Responses to “Hundelgemsesteenweg”

  1. Ignaceb Says:

    Op de onderste foto zie ik alweer die verfoeilijke aanleg met storend op-en-neer verloop aan elke garagepoort. Waarom niet – zoals in Nederland algemeen gebruikelijk – het voetpad / fietspad horizontaal laten verlopen en het niveauverschil opvangen met een brede en hellende boordsteen?

  2. Stijn_VH Says:

    Mooi, nu de Evergemse steenweg nog.

  3. agens Says:

    Iemand al gemerkt hoe ‘enkel plaatselijk verkeer’ vanaf de Botermarkt door werkelijk élke automobilist resoluut aan de laars wordt gelapt?
    De Vervaenestraat krijgt hierdoor nog wat extra cachet.

    En hoe de Zone 30 op het Moscouviaduct het zoveelste dodelijke lachertje is? Nu met suggestiestroken en extra buslijnen.

    • Frans Says:

      Een mooie nieuwe tramterminus.

    • Z Says:

      Ik vermijd – t.g.v. de werken – doelbewust Moskoubrug per fiets omwille van de hoeveelheid verkeer en de daar gevoerde snelheid en ik mij er absoluut niet veilig voel. Ik ben nochtans wat gewoon op de fiets, maar ingehaald worden in een blinde bocht waar een witte doorlopende lijn is, u moeten opzijgooien op het voetpad omdat twee auto’s gelijktijdig een fietser willen inhalen,…
      Bovendien is die straatverlichting onvoldoende en wordt maar één zijde van de weg (amper) verlicht.

      Heb de indruk dat Stad Gent daar een je m’en fou-beleid voert, want moest initieel al mailen dat er onvoldoende borden stonden met de snelheidsbeperking (werden slechts eenmaal geplaatst en niet herhaald na ieder kruispunt) of dat er geen consequente afspraken waren tussen de gemeentes onderling (vanuit Merelbeke verbod voor zwaar verkeer, vanuit Gent is het wel toegestaan),…

      Wanneer ik de subtiele hint gaf dat de snelheidsbeperking en het doorgangsverbod in de Vervaenestraat door amper iemand gerespecteerd worden, krijg ik als antwoord dat dat hun bevoegdheid niet is en maar contact moet opnemen met de politie. Want ja, als gewone burger kan je de politie vragen om controles te gaan voeren…

      Vind het persoonlijk vreemd dat er eigenlijk zo weinig animo rond is (ook vanuit de buurt, met al die schoolgaande jeugd en volgens mij is dat toch ook wel een relatief belangrijke fietsas) in het algemeen en ik (hoop uit de grond van mijn hart dat ik mij vergis) vrees dat er eerst iets ernstigs moet gebeuren alvorens er daar iets verandert. Lijkt mij nu toch niet zo moeilijk om daar een paar asverschuivingen te leggen met plastieken jerseys (wat kost dat in totaal?) om de snelheid te laten dalen…

      • Philippe Says:

        Z, je bent niet de enige die zich stoort aan al dat agressieve sluipverkeer in de Jozef Vervaenestraat. Ikzelf heb al ettelijke klachtenmails gestuurd naar de stad, De Lijn en de politie. Helaas zonder veel resultaat. De Lijn heeft me daarnaast laten weten dat ze niet zeker is of de bussen via de Jozef Vervaenestraat zullen blijven rijden, zodra de Hundelgemsesteenweg terug open gaat. Is het je trouwens al opgevallen dat er, sinds auto’s niet meer langs de kant van de weg mogen parkeren, veel sneller gereden wordt? Alsof een verbrede straat een uitnodiging is om het gaspedaal wat extra in te drukken. Misschien is het een idee om eens rond te gaan in de straat om handtekeningen te verzamelen. Je mag me hiervoor altijd contacteren.

        • Philippe Says:

          Een beetje laat om te antwoorden op deze post, maar ik erger me ook mateloos aan de Vervaenestraat. Ikzelf heb het probleem van het sluipverkeer (en vooral het zwaar sluipverkeer) al meerdere malen aangekaart. Meestal krijg ik zelfs geen antwoord, maar laatst heeft iemand van de stad me toch laten weten dat er ‘denkpistes zijn om maatregelen te nemen om het sluipverkeer tegen te gaan’. Wat dat ook moge betekenen…

  4. Lodewijk Says:

    Een straat met veel autoverkeer die fietspaden krijgt kan een verbetering voor fietsers zijn. Een straat die autoparkeerplaatsen naast de rijbaan krijgt kan de autodoorstroming verbeteren. Zeker door de 2 te combineren.

    Er is op zich niets mis met een heraanleg om de autodoorstroming te verbeteren.
    Maar wel als fietsers en voetgangers daardoor het absolute minimum moeten krijgen in stedelijk gebied. Omdat de wegbeheerder ook autoparkeerplaatsen naast de rijbaan wil voorzien.

    Op die manier zegt de wegbeheerder dat autodoorstroming prioriteit nummer 1 is en autoparkeren prioriteit nummer 2. Andere weggebruikers krijgen de restruimte.

    De wegbeheerder weet ook dat een auto breed genoeg ontworpen werd zodat 2 mensen comfortabel naast mekaar kunnen zitten. Omdat mensen zich nu eenmaal graag sociaal willen verplaatsen (idem in trein, tram, bus, metro).

    Dus waarom gaat de wegbeheerder dan bewust een weg met zo weinig restruimte ontwerpen dat mensen niet comfortabel en veilig met 2 naast mekaar kunnen stappen en fietsen?

    Met andere woorden: waarom wil de wegbeheerder dat fietsers en voetgangers zich daar enkel eenzaam mogen verplaatsen?


    • Ge wilt zekers met 3 naast elkaar kunnen fietsen zekers ?

      • Lodewijk Says:

        Ik persoonlijk niet, daarvoor ben ik niet populair genoeg 😉

        Scholieren zie ik het soms doen. Weliswaar in een grotere groep
        Dus alvast jonge mensen zijn sociale mensen.

        In ieder geval kan men in een auto/bestelwagen met 3 naast mekaar zitten.
        AIs wegbeheerder dezelfde mogelijkheid aan fietsers bieden lijkt me hen beschouwen als normale sociale mensen.

        Is dat teveel gevraagd?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: