Home

Nattigheid (2)

4 december 2017

Veilige fietspaden zijn nodig om de grote groep mensen die bang is op de weg op de fiets te krijgen èn te houden.
Comfortabele fietspaden zijn nodig om de grote groep comfortzoekers op de fiets te krijgen en te houden.
Wie al jarenlang fietst wordt hier uiteraard ook beter van. 🙂
Het is een kunst apart om degelijke fietspaden deskundig te ontwerpen èn foutloos aan te leggen.
Het vademecum werd recent aangepast / aangevuld, en daarnaast is er de afdeling gezond verstand.
Een nieuw fietspad dat van bij aanvang niet vrij is van plassen is ofwel niet deskundig ontworpen, ofwel niet foutloos aangelegd.
We keren even terug naar het glijbaanpad in het Victoria Regiapad.
Bij een tweede bezoek bleek ook daar de waterinfiltratie niet ok:

27nov17, Victoria Regiapark

Eer is geen enkel bezwaar om waterinfiltratie te verkiezen boven afwatering via een rioleringsstelsel.
Dat is een goede zaak.
Voorwaarde is wel dat het volgens de regels van de kunst gebeurt.
Een pad hoort aflopend te zijn, en de bufferzone op het laagste punt hoort groot genoeg te zijn.

27nov17, Victoria Regiapark

Ik heb geen idee of deze plasvorming er kwam door het ontwerp of de door de uitvoering.
Dat is onze zaak niet.
Als het maar in orde komt.
Maar zou de ontwerper / de wegbeheerder het zelf al vastgesteld hebben?
Algemeen: worden fietspaden voorafgaand aan de oplevering nagekeken op hen “plasloosheid”?
Gewoon een logisch vraagje.
We vertrouwen erop dat nu de aannemer toch moet terugkeren om de glijbaan, alias “Het warm water” op te lossen hij dit mee aanpakt.

4 Responses to “Nattigheid (2)”

  1. Etienne Says:

    Die plassen houden veel meer gevaar in dan op het eerste gezicht! Ten eerste gaan mensen ze uit de weg en dan is het fietspad plots veel smaller en in bochten rijden fietsers frontaal op elkaar in. Ten tweede als het gaat vriezen krijg je een ijsplaat. Ten derde gaan de wortels van de bomen los zitten in de modderige grond met veel kans dat ze bij harde wind schuinzakken of zelfs omvallen (levensgevaarlijk) of dat de bomen gewoon afsterven (geen zuurstof voor de wortels). Ten vierde (werd al vermeld) kunnen putten of scherpe dingen verborgen worden door het vaak vuile water. Infiltratie,doe dat dan ook bij autowegen. Het werkt niet altijd als het lange tijd flink regent en er weinig verdamping (lage buitentemperatuur) is, als de bermen vastgereden zijn, of als de bermhelling te groot is en het water zo over het fietspad stroomt.Soms verzakt een fietspad en dan krijg je een blijvende put met regenweer water. Ook kunnen de bermen (graszoden) hoger gaan liggen dan het fietspad en dan krijg je een stroompje. Door mijn meldingen (jaar na jaar) ben ik er in geslaagd om op vele plekken een fatsoenlijke afwatering te krijgen. Soms een kolk met ondergrondse drainage of een ruime drainage bijvoorbeeld bij fietstunnels (is weer een apart verhaal) . Tegenwoordig haal ik de klimaatbestendigheid (Climate Change)van fietspaden aan.

  2. Frans Says:

    Zonder Victoria Regia op die plas, is dit inderdaad geen zicht.

  3. toon Says:

    Bij een beetje fatsoenlijk aangelegde weg ligt het laagste punt langs de binnenzijde van de bocht, hier toont de plas duidelijk aan dat ook dat niet het geval is.
    Al te dikwijls ligt de vers aangelegde berm gelijk met het fietspad, van zodra er graszoden gevormd worden verhinderen ze de afvoer van water.

  4. Johan Rommelaere Says:

    ik ga eens gaan kijken of er geen spijkers op dat laag water zitten …..is slecht voor mijn banden 😉 …..Victoria Regia kan als het klimaat ,nog een beetje opwarmt Frans …….ze staan alvast klaar in de plantentuin van de unief !


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: