Home

Nattigheid (4)

6 januari 2018

Een onverwachts bericht: het Gaardenierspad, de hoofdfietsas tussen Gent en Wondelgem, staat onder water, en is afgesloten:

06jan18, Gaardenierspad

06jan18, Gaardenierspad

06jan18, Gaardenierspad

Een fietser vertelde me dat het een paar dagen ervoor al onder water stond.
Vraag is wat er rondom het fietspad aan de hand is met de waterhuishouding.
En of er geen fietsvriendelijker oplossing te verzinnnen valt dan BAF! afsluiten en op deze manier het water wegpompen.
Loopt dat hier vaker onder water?
Kan er degelijke info met een omleiding voorzien worden?
Een simpele geplastifieerde A4 kan al wonderen doen.
Anderzijds: je zal maar dagelijks met je kinderen stadinwaarts naar school fietsen, en omwille van deze rotzooi over Wondelgembrug moeten fietsen.

Het ondergelopen terrein naast het fietspad is al jàààrenlang bestemd voor een bus- en tramstelplaats van De Lijn.
Wie het verhaal wil schetsen over de Brusselse politieke onwil om de Lijn efficiënt te laten functioneren, dit dossier is er een zwarte bladzijde in…
De trambrug hierheen ligt er sinds 2010.
De stedebouwkundige vergunning voor stelplaats Wissenhage werd halfweg 2017 afgeleverd:

06jan18, Maisstraat


Huidige deadline: 2022.
De Hakkeneistraat hoort bij dit dossier, want de Lijn wil hier (nog steeds?) sporen leggen.

06jan18, Hakkeneistraat


Zal het echt nog zolang duren voor op dit onderdeel van het Westerringspoor een degelijk fietspad komt?

7 Responses to “Nattigheid (4)”

  1. Ingrid everaert Says:

    Bedankt voor dit bericht .

    Reeds verschillende keren met de voeten omhoog er toch doorgereden.er zit dus niet anders op dan de nieuwevaart,
    gasmeterlaan en tolhuis kruispunten weer te trotseren .

    Hopelijk trekt het water snel weg .

    Komt er een berichtje als we weer het gaerdernierspad kunnen gebruiken ?

  2. Etienne Says:

    Op foto 2 zie je dat het waterniveau in het slootje rechts veel te hoog is. Het water dat op het fietspad naar dit laagste punt loopt kan niet weg. Ze moeten de waterafvoer via dit slootje verbeteren én het niveau hierin aanzienlijk verlagen om infiltratie en afstroming mogelijk te maken. Dit is misschien iets voor het betreffende waterschap. In Vlaanderen worden die ingedeeld naar de rivieren. Dus bijvoorbeeld de IJzer, Leie, etc.. Ik snap ook wel dat met de mogelijke vorst ze de boel afsluiten, maar ze zouden beter een verplaatsbare afsluiting kunnen maken met een waarschuwing (pas op, overstroomd fietspad met kans op gladheid bij vorst), inderdaad een geplastificeerd A4’tje. Ik vond die fietsbrug een enorme verbetering op dat auto-overgoten (zelf verzonnen) traject, het is daarom heel jammer dat je daar juist geen gebruik van zou kunnen maken.


    • Wat men hier vergeet is…. dat slootje dan her en der ook ondergronds gaat IS een rivier en die heet de Lieve die het stuk tussen Nieuwevaart en Meulestede-vaart de kanalen kruist & in en uit loopt. Het is een kluwen aldaar van grachten die ook onwetend werden gedempt, ondergronds zijn gegaan als riool en waarbij ze de Lieve vergeten zijn. Toen dit in overstroming stond was men aan de tapuitstraat, pakketbootstraat & zeilschipstraat bezig met grote ontginningswerken en werden daar de grachten (Lieve) er afgesneden. Ga nu eens kijken in dezelfde buurt en de verdwenen straten die ik aanhaal. Daar moest je de oorzaak gaan zoeken, ondertussen is het voorlopig hersteld maar zijn de werken er nog niet klaar. Er eens op verkenning gaan is de opdracht om de situatie beter te begrijpen.

  3. Hubert Says:

    Daar leer ik uit dat men fietsverkeer niet ernstig neemt ,Zo een belangrijke fiets route gewoon afsluiten en trek je plan. Stel je voor dat het de dendermondse steenweg of Drongense steenweg is ? denk dat het water vlug weg zou zijn .
    Een app voor dergelijke zaken door te geven aan gebruikers ?een directe vermelding op fiets route planner ????? nee dus .

  4. jandefietser Says:

    Ben er gisterochtend ook gepasseerd (een ligfiets is op zo’n moment echt wel een voordeel, het water stond pakweg 15 cm diep). En of er geen fietsvriendelijker oplossing te verzinnnen valt dan BAF! afsluiten en op deze manier het water wegpompen? Op korte termijn en voor de brandweer (die zorgen voor het wegpompen) niet. Het water was in dit geval wel helder, maar stel je voor wat er gebeurt als je troebel water hebt en een rioolput waarvan het deksel door het water verschoven is… Voetgangers zonder laarzen (de man op de foto heeft laarzen aan) geraken er helemaal niet door met droge voeten en als je als fietser moet stoppen voor de pompbuis heb je ook een probleem. Ik vermoed dat de situatie pas gemeld is op zaterdagmorgen en dus is het (excuseer de woordspeling) roeien met de beschikbare riemen. Veel meer dan pompen kan je niet doen.

    Op langere termijn moet je natuurlijk het probleem ten gronde oplossen. Op een week is er volgens het KMI 50 mm regen gevallen. Dat is drie keer meer dan gemiddeld (normaal 75 mm per maand), maar ook weer niet zo uitzonderlijk.

    Wat de fietsrouteplanner betreft: misschien is het inderdaad nuttig om een systeem te hebben dat afgesloten wegen meldt (ook nuttig bij werken) maar wees eens eerlijk: wie checkt er zoiets voor zijn dagdagelijkse verplaatsingen?

    Overigens: de beste omleiding loopt langs de Maïsstraat

  5. Frans Says:

    Daar is het laagste punt van Gent boven de zeespiegel. Had men hier soms een knuppelfietspad moeten voorzien? 🙂

  6. Stijn_VH Says:

    De gracht langs het containerpark is redelijk dichtbegroeid met riet. Dat zal er wel mee te maken hebben. In december stond het fietspad ook al eens flink onder water maar toen hebben ze het niet afgesloten. Volgens ooggetuigen (collega’s) hebben onze spuitgasten zich bij die gelegenheid ook niet bepaald van hun meest efficiënte kant laten zien (brandweerwagen vastegereden over een paaltje), maar dat doet er niet toe. Van daaruit water wegpompen is een lastige klus me dunkt, heel wat meter darm voor nodig en zo’n pomp loopt ook niet op zonne-energie. Ik vraag me ook wel af wat er juist anders is dan vorig jaar, ik kan me niet herinneren dat het fietspad toen zo onder water stond. Ligt dat enkel aan dat grachtje of is er ergens anders in die omgeving ook iets veranderd aan de (water)-infrastructuur?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: