Home

De nutteloze brug

18 januari 2018

Ik pik graag in op wat Jan G in de vorige Fietsbult -nogmaals- aankaartte: “Indien er dan net een fietser van de andere kant, van achter zo’n blinde bocht, komt, kan dat tot vervelende situaties leiden. Hoe is het mogelijk dat na al die jaren nog altijd zo’n situaties gecreëerd worden.”
Iets verderop deze PPS ligt nog zo’n recent (in 2013) aangelegde blinde bocht, waar we het hier over hadden.
We zijn bijna 5 jaar verder, en de brede autoweg naast het te smalle fietspad ligt er nog altijd niet:

03jan18, Binnenring Zwijnaarde

03jan18, Binnenring Zwijnaarde

03jan18, Binnenring Zwijnaarde

03jan18, Binnenring Zwijnaarde

De rode frisdrankbakken maken het des te duidelijker: deze multinational wenst hier geen in/uitgang.
Hoe we dat denken te weten?
Hineininterpretierung.
Mijn teerbeminde werkt vlakbij dit punt in de kinderpsychiatrie, met toegang via de Gestichtstraat.
Dit is de omgeving.
De brug ligt rechts onderaan.
De Gestichtstraat links in beeld:

De Gestichtstraat kreeg in november een nieuwe asfaltlaag, gevolgd door… fietssuggestiestroken.
Terwijl het plan was om de autoaansluiting van de Gestichtstraat met de R4 af te sluiten.
Dat plan heb ik nooit weten wijzigen.
Maar de facto lijkt die beslissing teruggedraaid.
Een doodlopende straat krijgt nooit fietssuggestiestroken.

21nov17, Gestichtstraat

Hier is dat een puur zwaktebod.
Een drukke auto-aansluiting met een ringweg hoort bij een heraanleg fietspaden te krijgen.
Dan is er aan het einde van de Gestichtstraat nog het uitermate zwakke kruispuntontwerp.
Op dat kruispunt ligt de bestaande in/uitgang van de frisdrankfabriek:

21nov17, Gestichtstraat / Zwijnaardsesteenweg / Heerweg-Noord

De kop van de tramspoorwerf van Heerweg Noord / Zwijnaardsesteenweg was een jarenlang zottekot.
Het eindresultaat van de werf was voor mijn teerbeminde één grote teleurstelling.
Het kruispunt met de Gestichtstraat is voor fietsers komende uit de Gestichtstraat fietsgevaarlijker geworden.
Fietsers gebruiken er bewust de zebrapaden en voetpaden.
Overleven is belangrijker dan blind verkeersregels volgen.
Daarover ooit een aparte Fietsbult.

We weten allemaal dat een multinational zijn wil kan dicteren.
De vrachtwagens zullen dus door de Gestichtstraat blijven rijden.
Maar kijk: ook al blijft het in de Gestichtstraat een fietsjungle, wordt het dan geen tijd om de ongebruikte investering onder de afrit van de E17 op te waarderen?
Als er dan toch geen vrachtwagens zullen rijden, misschien dan wel fietsen, met een aftakking naar het UZ en de Corneel Heymanslaan?
Bekijk het plan nog eens:

Of willen we dat deze brug in het boek van nutteloze, ongebruikte infrastructuur terechtkomt?

Tot slot: volgens Google mogen we op deze lokatie niet meer schrijven over Binnenring Zwijnaarde, maar over Grietgrachtwegel.
Naamsveranderingen komen er vaak op vraag van de hulpdiensten.
U bent gewaarschuwd.

4 Responses to “De nutteloze brug”

  1. Frans Says:

    Merkwaardig dat een privé-bedrijf zich verzet tegen de aanleg van een privé-afrit. Te kostelijk? Anderzijds is de vermenigvuldiging van op-en afritten langs de R4 niet bepaald veilig. Zo is de korte afrit aan de Maurice Dupuislaan ronduit gevaarlijk.

  2. Hubert Says:

    Gestichtstraat ,fietssuggestiestroken ??? schaamlapje !! Te pas en onpas die stroken ,maar hier zijn ze waardeloos ,is zoals een fietsstraat met doorgaande verkeer , schande !!! Daarmee zal men het fietsverkeer niet aanmoedigen in tegendeel .

  3. Jan Says:

    @Frans
    De multinational in kwestie vindt de ombouw van zijn site te duur. Het was overigens de bedoeling om aan te sluiten op de rotonde van de Ottergemsesteenweg-Zuid (niet op de R4).

    Zeker niet perfect, maar toch zou ik de brug niet nutteloos noemen. Een beetje te groot voor het huidige gebruik, maar toch fijn dat het fietspad niet wordt gekruist zoals zoveel andere op- en afritten.

  4. Pieter Says:

    Tijdens een debat over mobiliteit in het zuiden van Gent heeft Watteeuw aangegeven dat er een doorbraak is over dit dossier en hij maakte zich sterk dat tegen het einde van deze legislatuur de Coca-Colaweg er zou liggen en dat de Gestichtstraat een doodlopende straat wordt.
    Tot dan moeten we wel vrezen voor de supertrucks. De Gestichtstraat is opgenomen in het proefproject door het kabinet van Weyts.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: