Home

Lichtfestival Gent 2018

31 januari 2018

Mijn wenkbrauwen hadden zich al een paar keer in opwaartse stand gefronst.
Om de haverklap zagen mijn ogen meldingen / borden dat er fietsstallingen “tijdelijk ontruimd” werden:

13jan18, Sint-Pietersnieuwstraat

13jan18, Sint-Pietersnieuwstraat

13jan18, Woodrow Wilsonplein

20jan18, Woodrow Wilsonplein

20jan18, Woodrow Wilsonplein

20jan18, Woodrow Wilsonplein

En toen kwam op 18 januari dit bericht van Jeroen via onze Facebook binnen:

Ik ben fan van het Lichtfestival.
Van het eerste uur, dat lees je hier.
Maar was al dat hevige stallingsontruimen écht wel nodig?
Mijn geheugen bleek kort te zijn.
In de Fietsbulten van de vorige edities lees ik dat er ook toen stallingen ontruimd werden.
En gisteren bleek dat mijn teerbeminde een Lichtfestivaltrauma had.
Ze herinnerde zich nog levendig de chaos / het beklemmende geduw van de massa mensen rondom de Lammerstraat / Sint-Pietersnieuwstraat:

13jan18, Sint-Pietersnieuwstraat

30jan18, Sint-Pietersnieuwstraat

Het is dus goed dat deze stallingen tijdelijk verdwijnen.
Het is nodig.
Het Lichtfestival wordt gebouwd rondom voetgangers.
Het zijn de grootste collectieve wandelingen van deze eeuw.
Wie met de fiets komt blijft weg van het parcours, en kan gebruik maken van de extra stallingen rondom het parcours.
Ik zag er een paar:

30jan18, Graaf Van Vlaanderenplein

30jan18, Graaf Van Vlaanderenplein

30jan18, Kramersplein

Na middernacht kan je met de fiets de maan groeten:

30jan18, Kalandeberg

Wie toch de oude stallingen op het wandelparcours wil opzoeken wordt overduidelijk aangemaand elders te stallen:

30jan18, Blekerijstraat

30jan18, Woodrow Wilsonplein

30jan18, Woodrow Wilsonplein

Het Lichtfestival voelt aan als een geoliede organisatie.
Wat telt is dat de dagelijkse fietspendelaars maandag, uiterlijk dinsdag hun oude stallingen snel terug hebben.
Of weten waar de alternatieven staan.
Dat telt trouwens nu al, een communicatiedetail dat beter kan.

Het lijkt erop dat het parcours van het Lichtfestival mooi wegblijft van de parkeergarages, en louter wrevel veroorzaakt bij de centrumbewoners op het wandelparcours met bewonersparkeren/ een auto voor de deur.
Hopelijk mogen die centrumbewoners ’s avonds nog met hun fiets tot aan hun voordeur, wordt dat geen wrevel.

Laatste bedenking, nu we het toch hebben over de parkeergarages. 🙂
Wordt het geen tijd dat de Gentse fietsers ook een deeltje krijgen van die autoparkeergarages?
In de vorige bestuursperiode lag dat ooit al eens op tafel.
In Brugge is dat al het geval, en wordt het deze zomer uitgebreid.
Inpandige stallingen zijn een essentieel onderdeel van een Fietsstad.

6 Responses to “Lichtfestival Gent 2018”

  1. thyswim Says:

    Fietsers zijn nog steeds mensen met vrije tijd blijkt uit deze situatie. Enkel wie met de auto naar zijn werk rijdt is een volwaardige werknemer waar je rekening mee moet houden. Of zie ik dat verkeerd?

  2. jandefietser Says:

    Ter info, van de website:
    Extra stallingen vindt u op de volgende locaties

    AC Portus gebouw
    (Keizer Karelstraat 1)
    Beverhoutplein
    Graaf van Vlaanderenplein
    Jozef Plateaustraat
    Kramersplein
    Kunstlaan
    Minnemeers
    Ter Platen
    Sint-Amandstraat
    Universiteitstraat

    Het moet gezegd worden: de communicatie over hoe er te geraken begint met een uitschuiver:
    “Deze tip geven we u alvast mee: kom met het openbaar vervoer
    of parkeer uw auto op een van de vele park-and-rides.”


  3. Of je kan alle extra fietsenstallingen ook zien op dit kaartje: https://lichtfestival.stad.gent/nl/artworks

  4. Frans Says:

    Dit was de eerste editie van het Lichtfestival zonder opdringerige fietsers op het drukke wandelparcours. Mocht dat ook maar zo zijn in het Sint-Pietersstation of op de boekenmarkt op zondagmorgen: net twee omgevingen met inpandige fietstallingen!

  5. Johan A E Says:

    Er zijn ook mensen die zich na 19 uur, in kader van woon- werkverkeer per fiets door de stad verplaatsen. Of die ’s avonds naar een ander evenement fietsen. Hoe ze moeten fietsen.. dat zoeken ze zelf maar uit is de teneur. Men linkt vanop de festivalsite wel naar de fietskaartroute maar daar is het parcours bvb niet ingevuld. Ook in het docje ‘bereikbaarheid voor bewoners’ is geen woord aan de fietser besteed. Eens te meer doet men alsof doorgaand fietsverkeer in de binnenstad, los van alle ‘evenementiti’ ,niet bestaat.

    • Bart Verliefde Says:

      Lijkt me nochtans niet zo moeilijk, waar je het parcours dwarst stap je af. Eens het parcours voorbij en de grote mensenmassa is minder, dan fiets je opnieuw. Waar het parcours passeerde kon je makkelijk zien louter aan de hoeveelheid wandelaars en je kon het parcours ook vooraf bekijken op kaart, daarvoor heb je de fietskaartroute niet nodig. Als woon-werk of een evenement je grootste zorg is dan is het toch maar een kleintje om enkele straten om te rijden?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: