Home

The Loop: het prototype van een vrijstaat?

9 februari 2018

Gaat u even zitten.
Neem uw tijd.
Pak er een kopje koffie bij.
Of lees het dit weekend.
Dit is een lange Fietsbult over het drama the Loop.
Of hoe een vliegveld een vrijstaat werd.

The Loop kwam hier op Fietsbult al vaker aan bod.
Als u dit alles wil lezen heeft u een paar uurtjes nodig.
Fietsersbond Gent focuste met zekere regelmaat op het manke (zeg gerust: onbestaande) integrale mobiliteitsbeleid op die grote lap grond.
Deels onder druk daarvan kwamen er verbeteringen voor fietsers, voorlopige oplossingen.
En daarnaast ook verhalen over versplintering (van bevoegdheden) en onwil.
Een kwaliteitsvolle, geduldige onderzoeksjournalist moet hier toch eens zijn tanden in zetten.
Wie heeft het hier op The Loop eigenlijk voor het zeggen?
Wiè hoort hier op wèlk vlak verantwoordelijkheid te nemen?
En vooral: wie had en heeft hier grond liggen, en wat deed en doet hij of zij ermee?
Wie dient het algemeen belang, en wie het eigenbelang?
Het kramikkige fietsbeleid toont dat het algemeen belang er niet sterk staat.
Het stadsbestuur weet dat het daar fout loopt, en heeft niet de macht of de kracht om het fietsbeleid daar te sturen of recht te trekken.
Is de constructie genaamd de Grondbank een te log vehikel?
Of zijn de basisprincipes van van dat vehikel achterhaald?
Tot zover de vragen.

Laat ons dit verhaal concreet aanvangen met het eerste kopstukkendebat in aanloop naar de komende gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018.
UNIZO, notoir tegenstander van het (tot voor kort) geplande outletcenter op the Loop, organiseerde het debat vorige week dinsdag 30 januari.
Bekijk in het videoverslag op de Gentenaar de uitspraak van schepen De Clercq in het thema “stadsontwikkeling”.
Het thema “stadsontwikkeling begint rond 1u02′.
Schepen De Clercq slaat nagels met koppen als hij op 1u04′ over the Loop zegt: “Als ge er met uwen velo rijdt draait ge toerkes. Bij wijze van spreken. De bewegwijzering trekt er op niet veel.”
Het stadsbestuur weet het dus.
De signalisatie èn de verkeersborden zijn er al(weer) -ik wik net als de schepen mijn woorden- een ramp.
Wie er de weg niet kent fietst er verloren.
Een voorbeeld:

07feb18, the Loop aan Flanders Expo


Wie de pijl R4 durft te volgen komt hier uit:

07feb18, the Loop

07feb18, the Loop

07feb18, the Loop

07feb18, the Loop

07feb18, the Loop

Nog een voorbeeld, alle richtingen:

03jan18, the Loop

De autotunnelwerf van afgelopen jaren om de tram er vrij baan te geven was voor fietsers, voetgangers èn tramgebruikers een apocalyps.
Eind vorig jaar was het op the Loop nog steeds een zoekzantje.
Toen ik er op 3 januari foto’s nam dacht ik nog welwillend: Het is bouwverlof.
Na dat bouwverlof zal het hier vlug beteren.

Er waren immers een paar hoopgevende realisaties te zien.
Als ik het goed heb is dit de allereerste realisatie van definitieve fietsinfrastuctuur op de gronden van de Grondbank:

03jan18, Hélène Dutrieulaan

03jan18, Hélène Dutrieulaan

De reden voor de afwisseling van breedtes en materialen begrijp ik niet goed. Een betonnen fietspad (breedte 2m50) en voetpad (1m50) gaat over in een rood asfalten gemengd pad van 3 meter en uiteindelijk een fietspad en voetpad van samen 3 meter.
So be it.
Het fietst goed.
En de brug over de autostroom voelt even oké:

03jan18, brug over Henri Crombezlaan


Maar is de leesbaarheid voor fietsers er 5 weken na het bouwverlof verhoogd?
Nope.
De verkeersbordenchaos is er nog steeds.

Als het stadsbestuur het er niet voor het zeggen heeft, wie dan wel?
Is the Loop het prototype van een vrijstaat, waar alleen de grondeigenaars iets te zeggen hebben?
We lezen op de site van sogent hier het volgende:
“Heel veel publieke en private partners werken samen aan The Loop. De Stad Gent en sogent zijn de belangrijkste partners. Om de projectcoördinatie zo vlot mogelijk te laten verlopen, werd de nv Grondbank The Loop opgericht. De grondbank is een publiek-private samenwerking tussen sogent en de nv Schoonmeers-Buchten, waaronder het bedrijf Banimmo, actief in de herontwikkeling van vastgoed.”
Voor de liefhebbers: dit is het jaarverslag 2007 van Banimmo.
Het zijn (letterlijke en figuurlijk) grote jongens in hun branche.
Zo bracht de verkoop van de grond aan IKEA hen 1.329.675€ op. (pagina 25 van jaarverslag 2008)
Daaruit blijkt ook dat sogent in die jaren (bij aanvang van het vorige stadsbestuur) 67% van de aandelen van Grondbank had.
Hoe groot zou dat aandeel anno 2018 zijn?
De verhoudingen lagen in 2008 zo:

We citeren verder de website van sogent:
“Concreet staat nv Grondbank The Loop in voor de coördinatie van de infrastructuuraanleg: een nieuwe fiets- en voetgangersvoorzieningen[sic] om traag verkeer uit de stad op een veilige manier naar het kerngebied te loodsen, de verbreding van de Pégoudlaan, het ontsluiten van alle velden, de aanleg van de oostelijke en westelijke ringwegen, twee nieuwe bruggen over de Pégoudlaan en de aanplanting van groen en bluswatervoorziening. Daarnaast staat sogent ook in voor de ontwikkeling van het woonprogramma op de eigendommen van nv Grondbank The Loop. Daar is het project Vossenbos een voorbeeld van. Banimmo ontwikkelt er de kantoorfaciliteiten.
De realisatie van de nieuwe infrastructuur gebeurt onder meer met de steun van de Europese Unie, de Vlaamse overheid en de Provincie Oost-Vlaanderen.”

Hoofdvraag: waarom lapt deze nv een fietsbeleid die naam waardig aan zijn laars?
En wat is de rol van sogent hierin?
Alle partijen uit de Gentse gemeenteraad zijn vertegenwoordigd in de Raad Van Bestuur van sogent.
Ze komen maandelijks samen.
Hun vragen en antwoorden over het fietsbeleid op en rond the Loop zijn op dit forum van harte welkom.
Krachtdadig stedelijk fietsbeleid is er op the Loop niet te vinden.
Idem voor de Gentse oppositie: krachtdadige controle over het gevoerde fietsbeleid is niet te vinden.
Ik geloof in beide gevallen graag het tegendeel, op voorwaarde dat het op the Loop hard te maken is.
Hier wordt nog steeds geen 21e eeuws mobiliteitsbeleid gevoerd.

Het MOBER uit 2005 was in feite een aanbevolen minimum, een ruggengraat, aan wat er op zo’n grote lap grond aan fietsinfructuur nodig is:

Mober 2005

Bekijk het huidige wegenplan op de website van de stad Gent:

The Loop 2018

Het plan is voor fietsers te rooskleurig.
Niet alle paden op het plan zijn op the Loop aanwezig.
Google is nog niet op de hoogte, en toont het verleden:

En ook het Gentse MOBbedrijf is niet op de hoogte.
Dit is de kaart met fietsroute richting centrum die ze er afgelopen september voor de Trapidogebruikers plaatsten:

08feb18, P&R The Loop

08feb18, P&R The Loop

Wie praat met wie?
Of wie praat niet met wie?
Een vrijstaat, zonder coördinatie.

=> Projectontwikkelaars verkopen op the Loop appartementen met de belofte dat je een flat koopt met degelijke fietsverbindingen, en die komen er deels niet.
Bekijk deze folder uit 2012:

Mooie praatjes van de projectontwikkelaar?
Nee hoor!
Hun aangekondigde fietsverbindingen staan op het MOBER uit 2005.
Het Vlaams Gewest bouwde (met projectgeld?) een brug over de Pégoudlaan, maar zonder de fietsverbinding van op het MOBER.
Stak AWV (het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse Gemeenschap) hier een middelvinger op naar fietsers en voetgangers?
Of was het de nv Grondbank?
Wie sneed die fietsverbinding weg uit de plannen voor de bruggen over de Pégoudlaan?
En waarom?
Wonen die mensen er nu in een appartement op 900 meter van de tramhalte van lijn 1?
Nergens klonk protest.
Ach, we zijn dat gewoon.
We trekken met onze auto wel ons plan.

Wèg is je kans om groep mensen een andere mobiliteit te laten beleven.

=> Werknemers van de Vlaamse Milieumaatschappij VMM contacteerden ons een paar jaar geleden met de noodkreet dat ze met hun fiets niet veilig op hun nieuwe kantoor raakten.
Dan heb je eens een administratie waar je van bij de verhuis een state of the art mobiliteitsbeleid zou kunnen uitrollen…
Noppes.
De Grondbank toonde een middelvinger.
Wèg je kans voor een andere mobiliteit.
Fietsende VMMwerknemers die vanuit de Kortrijksesteenweg komen worden verplicht om verkeersborden te negeren, of om te rijden via de R4.
Op de Kortrijksesteenweg staat de pijl naar the Loop er nog steeds:

08feb18, Kortrijksesteenweg


Mogelijkheid 1 om the Loop te bereiken heeft een verbodsbord:

07feb18, Derbystraat


Mogelijkheid 2 heeft een éénrichtingsbord:

07feb18, Derbystraat


Verboden doorgang voor fietsers.
Vanuit de Kortrijksesteenweg is er dus géén legale fietsverbinding.
Die liep als ik me goed herinner langs hier:

07feb18, ex-Derbystraat


The Loop-uitwaarts mag je wèl richting Kortrijksesteenweg, wat gezien het eenrichtingsbord ook logisch is:

07feb18, Derbystraat


Ach, dat ze de verkeersborden gewoon negeren, hoor ik sommigen onder u denken.
Niet mijn gedacht.
Wie zijn kinderen het verkeersreglement wil leren naleven blijft er beter weg.
Nog een voorbeeld.
Dit is de huidige fietsroute richting stadscentrum:

03jan18, Louis Blériotlaan


5 weken later:

8feb18, Louis Blériotlaan

Leg dat eens uit aan bezoekers van de verschillende functies op de Loop.
En de collega’s van de VMM?
Tja, die parkeren op de plaats waar een fietspad hoort te liggen:

03jan18, Raymonde de Larochelaan


07feb18, Raymonde de Larochelaan

=> Er zijn ook mails van andere werknemers en gebruikers van the Loop.
Je leest het onbegrip over de chaos op deze site.
Ik dacht een paar jaar lang: dat komt met dit stadsbestuur vol fietsplannen wel goed.
Niet dus.
Ik vergiste me flagrant.
De toegang naar Ikea is slechter geworden.
Het pad voor fietsers en voetgangers is 2m70 breed.
Je zal daar maar eens werken:

03jan18, the Loop

03jan18, the Loop


Zo zag de bottleneck er op 3 januari uit:

03jan18, the Loop

En dit is 5 weken later:

08feb18, the Loop


Vergis je niet, dit is voor fietsers en voetgangers ook de enige uitgang naar de beschaafde wereld, tegen de stroom in:

03jan18, the Loop

03jan18, the Loop

=>De fietsbereikbaarheid van Flanders Expo is momenteel terug naar af.
Vorig jaar bij het bezoek aan de Fiets- en Wandelbeurs Vlaanderen had ik plaatsvervangende schaamte over de fietsbereikbaarheid van de beurs.
Als dàt de manier is waarop fietsers uit het ganse land Gent leren kennen…
Dit jaar is de fietsbereikbaarheid van deze grandioze beurs dus nog slechter.
Mocht ik als beurshalhuurder met een fietspubliek op deze manier behandeld worden, ik zocht prompt een andere lokatie.
Flanders Expo denkt aan autobereikbaarheid, en dàt is het.
Bekijk de toegankelijkheid van hun vaste fietsstalling:

08feb18, the Loop

03jan18, the Loop

03jan18, the Loop

07feb18, the Loop


Er was geld om het fietspad op een deel met zwarte verf te overschilderen.
Er was geld voor een nieuwe autoparking.
Er was geld voor een kleine old school fietsstalling.
Er was geen geld/aandacht voor een heldere fietstoegang.
Of komt die er komende maanden aan?

Een avondje en begin van de nacht “the Loop” googelen leert dat er binnen de partij van schepen Mattias De Clercq minstens één grondeigenaar van de Loop zit: Pol Cools.
Dat leer ik uit dit artikel op Apache.
Had ik dàt maar eerst (en vroeger) gelezen.
Het artikel uit januari 2017 is een goede eerste stap in onderzoeksjournalistiek naar the Loop.
Ik ken de gewoontes binnen politieke partijen totaal niet, maar suggestie: kan schepen De Clercq eens bij Pol Cools aan de (fiets)bel hangen?
Wat kost dat béétje fietsinfrastructuur op the Loop als er zoveel winst te rapen valt?
En daarnaast: kunnen àlle politieke partijen sogent vragen om te doen wat ze moeten doen?
Deftig coördineren, en maken dat mensen hun weg vinden?

Afrondend…
Een vliegveld is groot.
Er zijn nog deeldossiers van fietsinfrastructuur op the Loop waarover we vandaag niet schreven.
Dat is voor later.
Ik begrijp uit het kopstukkendebat dat àlle partijen blij zijn met een belangrijke evolutie op de Loop: er komt geen outletcenter.
Ook UNIZO is blij, dat zijn kenners.
Het GMF is blij, dat zijn kenners.
De kaarten liggen weer open op tafel.
Denk ik toch.
Misschien is de huidige chaos het offer omdat alle politieke energie nodig was voor de transitie van een outletcenter naar iets anders.
Vraagteken.
Misschien.
Er is nog een kans dat the Loop een plek wordt waar het ooit goed wonen is.
Om dat te doen lukken is het nodig om vanaf nu massaal tijd en energie te stoppen in een 21e eeuwse mobiliteit.
De honderden fietswerknemers en -gebruikers van dit stuk Gent zullen het in dank aanvaarden.
Basiswet van mobiliteit blijft: infrastructuur trekt gebruikers aan.
En zo worden die honderden moedige fietsers van vandaag er vanzelf duizenden.
Duizenden blije bewoners, werknemers en bezoekers.

12 Responses to “The Loop: het prototype van een vrijstaat?”


  1. De Nieuwe Gemeentewet, bepaalt dat de gemeente /stad (mede) verantwoordelijk is voor de veiligheid, inbegrepen de verkeersveiligheid, op haar ganse grondgebied !

    Op de openbare weg, betekent dit dat als één “instantie” in gebreke blijft, de gemeente / stad zélf de nodige maatregelen moet nemen om de veiligheid te waarborgen.

  2. Frans Says:

    Chapeau, Yves, voor dit uiterst gedetailleerd en grondig voorbereid overzicht dat wel in die éne zin kan worden samengevat: “Als het stadsbestuur het er niet voor het zeggen heeft, wie dan wel?”.
    Als ik dan lees dat (eerste) schepen De Clercq “nagels met koppen slaat”, dan lijkt dat toch wel in zijn eigen vingers. Tenzij zijn bevoegdheid voor economie en ondernemen betekent dat je de acteurs op The Loop op geen enkele manier mag hinderen in hun doen en laten. The Loop torst wel de moeilijke erfenis van een op een startbaan geïmproviseerde Pégoudlaan en inderhaast neergeplofte hallen: een zelden geziene negatie van doordachte stedenbouw.

  3. Chris S Says:

    Men spreekt over vrijstaat. Het werkelijk probleem zijn de eenheidsstaten(-structuren) die meer en meer voor sociale ellende (zullen) zorgen.

  4. hoow Says:

    En kleine aanvulling, wat google maps betreft kun je zelf suggesties doen voor verbeteringen.
    Op het menu links klik je op ‘feedback’ en kan je zo verkeerde of ontbrekende wegen aanduiden.
    Best uitleg bijschrijven in het Engels en een paar weken geduld hebben, maar het komt meestal in orde.

  5. Hilde Says:

    Ik wil niet veel zeggen, maar ik vind de bewegwijzering op The Loop ook voor automobilisten een ramp. Ik heb me ooit een keer vastgereden op een verlaten parkeerterrein en al verschillende keren een extra rondje mogen rijden (zonder dat ik de flosj had getrokken) 😦

  6. Hubert Says:

    Zaterdag 17/02 het nieuwe goede stukje fietspad (zie foto’s H.Dutrieulaan is druk in gebruik ……………niet door fietsers maar door auto’s !!!!!!!!!! is een nieuwe parking langs beide zijden van fietspad ?????

    • Frans Says:

      Gewoon de bevestiging van de titel van deze rubriek: het prototype van de vrijstaat. “Vrijstaat” staat hier als equivalent voor “onderontwikkeld gebied”, zonder gezag of toezicht. De Wan-Loop, inderdaad.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: