Home

Retie

12 februari 2018

Het begon allemaal in Retie: een fietsreisbeurs, annex tijdschrift.
Na 15 jaar werd het kleinschalige idee overgedragen aan een firma uit Diemen, Nederland.
Die schaalden het concept uit Retie met het wandelthema op tot de afmeting van de Nekkershallen in Mechelen.
De Fiets en Wandelbeurs Vlaanderen was geboren (°2012), als broertje van de Fiets en Wandelbeurs Nederland (Utrecht).
De hallen in Mechelen werden ingenomen voor musicals, en na een tussenstopje in Antwerpen vindt de beurs sinds vorig jaar in Gent plaats:

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018


11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018

De beurs specialiseert zich ook in e-bikes:

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018

Je kan alle types en merken uitgebreid testen op een lang indoor-parcours.
Hakken en glitterjasjes zijn toegestaan:

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018

De pioniers uit Retie steunen de grote beurs nog steeds, en hebben er een uitgebreide stek:

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018


Je komt er terecht in de warme sfeer van vrijwilligers, met passie en ervaringsdeskundigheid voor het onderwerp fietsreizen:

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018


11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018

Je kan het niet verzinnen of er is reisadvies over:

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018


11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018


11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018


Reisadvies is hier geen formule, maar persoonlijk advies, mooi verdeeld per reisdoel:

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018

11feb18, Fiets en Wandelbeurs 2018


Je merkt het: ik ben fan geworden.
Dat komt deels door de 75jarige man uit Mortsel die deze week via Vrienden op de Fiets bij ons overnachtte.
Roland was woensdag doorheen de vrieskou van Mortsel naar Gent gefietst om de beurs vanaf donderdag te helpen opbouwen.
Ongelofelijk hoe vindingrijk hij de kou met een paar laagjes van zijn lijf hield.
“Enkel mijn neus had koud”, vertelde hij geamuseerd trots.
Zo had hij de handvaten van het stuur omwikkeld met de isolatiefolie die dient om achter cv-radioatoren te kleven.

07feb18

Bij het ontbijt vertelde hij even trots hoe elk jaar weer een groep vrijwilligers de stand van De Vakantiefietser opbouwt en afbreekt.
En nee, the Loop was in 2017 “geen gewone plek”.
Gegarandeerd anders dan Retie, dacht ik.
Wereldreizigers vinden overal de weg…

Was de beurs vlot bereikbaar?
Hmm, ik hoorde links en rechts op de beurs wat gegrom.
Maar kijk… je kon de beurs met de fiets wèl al legaal bereiken:

11feb18, Derbystraat

11feb18, Derbystraat

9 Responses to “Retie”

  1. David Says:

    En nu nog media-aandacht zoals bij het Koning-Autosalon? Is de echte koning er al langs geweest? Zou je toch verwachten, in een land waar we hoogdringend de shift van de auto naar de fiets zouden moeten maken…


  2. Langs de hier geïllustreerde weg mag je er dus NIET naartoe …
    Een gebodsbord heft een verbodsbord niet op.

    • Frans Says:

      Zelfs op evenwijdige wegen?

      • jandefietser Says:

        Als je werkelijk alle puntjes op alle i’s wil: het ronde blauwe bord D10 geeft aan dat het gaat over `een deel van de openbare weg …’ en het eenrichtingsverkeersbord geldt voor de hele openbare weg dus heeft WegWanBeheer gelijk. Moest er een vierkant blauw bord staan (F99) dat kon je zeggen dat je een aparte evenwijdige weg had en dan mocht je wel in die richting.

        • SjikkeVelo Says:

          Een mooie illustratie dat je met het achteraf plaatsen van verkeersborden (of verfstrepen) geen slecht ontworpen fietsinfrastructuur fundamenteel kunt verbeteren. Wanneer er initieel geen plaats werd voorzien voor fietsers, dan blijft dat plaatsgebrek altijd meespelen.


        • Idd.
          C1 moet dus uitzonderingsbord krijgen voor fietsers om hen in die richting toe te laten
          De D10 geeft enkel aan wààr ze moeten rijden .
          Overigens een courante flater in gans Vlaanderen.

          Geen idee of hier verderop een kruispunt met voorrang van rechts is ?
          Uit een verboden richting komen = geen voorrang van rechts


      • Het gaat toch overduidelijk om één en dezelfde weg .
        Nergens wordt bepaald dat een verbodsbord maar voor een deel van een weg zou gelden …
        68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst;

  3. Hubert Says:

    De Loop bereiken via Derbystraat,legaal of niet ?dat laat ik in het midden . Het is gewoon schandalig dit als toegangsweg voor fietsers noemen ,fietsers in gabariet van tram laten rijden ?? Het zou anders kunnen ,maar het jammere is dat veel fietsers al tevreden zijn met wat kruimels .


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: