Home

Paal

30 maart 2018

Er passeerden hier al x aantal types fietsstallingen de revue.
Maar de mens is creatiever dan we denken.
Zo vind ik dit basic eenvoudig type zeer goed gevonden:

18maa18, Nantes

In een stad waar ze in staat zijn om een mechanische olifant te doen stappen, plassen, en spuiten is zo’n fietsstallingsontwerp peanuts.

16maa18, Nantes

16maa18, Nantes

16maa18, Nantes

16maa18, Nantes

16maa18, Nantes

16maa18, Nantes

16maa18, Nantes

Le Grand Éléphant is een attractie en aantrekkingspool als geen ander: theater, techniek, stadsrenovatie en toerisme in één.
De nooduitgang achterin het beest zegt àlles.

16maa18, Nantes

16maa18, Nantes

Wat méér is: bij het laatste groot onderhoud werd de aandrijving op basis van diesel vervangen door batterijen.
Die Fransen toch!

16maa18, Nantes

Meer weten?
Les Machines de l’ile is wereldtop, en maakt momenteel een draak, die vanaf 2019 in Calais zal “rondstappen”.
Waarom dit verhaal?
Om te tonen hoe de Fransen out of the box durven denken.
Zoals Gent met het Circulatieplan dus….
Komende weken tonen we af en toe een “good practice” qua fietsbeleid in Nantes.

6 Responses to “Paal”

  1. Dirk Says:

    Nantes . . . even groot als Gent, Vijf keer minder monumenten, maar zoveel meer voorbeeldigheid. Bevoorbeeld geen tram die rijdt in alle richtingen doorheen het centrum of althans niet waar een straat minder dan 75 m breed is. De gehele binnenstad voor wandelaars en fietsers is dan ook dé reden waarom er in het weekend een half miljoen mensen genieten van deze stad. Shoppingcentra buiten de stad leeg staan en de plaatselijke handel in de stad boomt. In Nantes laten mensen massaal hun auto uitschrijven omdat het voetgangers- en fietsgebied onovertrefbaar aantrekkelijk is. Nantes heeft het lef gehad 15 jaar lang het twintigvoud te investeren in het publieke domein dan Gent. Geen lening was haar teveel om haar doel te bereiken. Geheel het publieke domein werd heraangelegd met diverse dure natuursteen. ‘Grasstraten’ met de breedte van de ring rond Gent werden aangelegd. Studenten studeren in het gras waar vroeger straten waren.
    Schulden maken voor het goede doel heeft Nantes ongezien rijk gemaakt. Burgemeester Jean-Marc Ayrault durfde 15 jaar lang elk jaar meer in het rood te gaan. De aantrekkelijkheid van het publieke domein overal maximaal inzetten is immers de troef om de stad als ‘place to be’ aan te reiken om er te wonen, leven en werken. Deze strategische én esthetische aanpak legt Nantes geen windeieren. De toekomst voor Nantes is dan ook hemelsblauw en grasgroen.
    Dirk Coopman

    • Frans Says:

      De burgemeester van Nantes is wel een nationale politicus. Franse steden zoals Lille en Bordeaux, die geleid werden door oud-premiers, plukken daar ook de vruchten van. Wij zitten met lokale figuren die constant moeten bedelen in “Brussel” of “Mechelen”.


  2. Op een fietsbult ….

    Paaltjes, en bij uitstek vierkante hoekige paaltjes, zijn nooit een goed idee op / naast fietsinfrastructuur …

    • JanG Says:

      Dit begrijp ik niet. Zijn andere fietsenrekken dan beter op die plaats? Of bedoel je dat er geen fietsenrekken naast een fietspad mogen staan? Ik kan uit de foto ook niet afleiden waar het fietspad ligt. Dat kan evengoed tien meter verder zijn, toch?

      • yves Says:

        Er is geen fietspad. Dit is de ingang van een park. 🙂

        • Bart Verliefde Says:

          Toch raar die reacties; Als dergelijke paaltjes in Gent zouden opduiken schreeuwt men moord en brand… Als ze in het buitenland staan is het plots een fantastisch initiatief. Het feit dat ze er staan wil waarschijnlijk wel zeggen dat je er met de fiets kan rijden?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: