Home

Graag stapvoets

11 april 2018

Er zijn de werven waar fietsers dan maar een poosje moeten wandelen.
Waarom?
Stel geen vragen, bekijk de beelden:

07apr18, Brugsevaart

07apr18, Brugsevaart

Ok, die container had niks/niks te maken met de werf van de signalisatie.
Er zijn de werven waar signalisatie bouwt aan wederzijds respect:

03apr18, Emiel Verhaerenlaan

15 Responses to “Graag stapvoets”

  1. CV Says:

    Ja, en doen de Belgen dat ook? In Nederland doen we (uitzonderingen daargelaten) dat dus niet want we zijn niet zo van die idiotie. De eerste keer dat ik gezien heb dat fietsers in meerderheid afstappen voor zo’n bord is in Duitsland, alwaar ik met een andere Nederlander de enige leek die gewoon doorreed. Ging toen om een stukje fietspad van 2m lang wat een halve tegel smaller was wegens werkzaamheden en alsnog breed genoeg om met z’n tweeën naast elkaar langs te fietsen.

    Met een velomobiel ben je hier ook weer in het voordeel; als je niet bent opgestapt kun je tenslotte ook niet afstappen.

    Hebben die borden überhaupt rechtsgeldigheid? Is er ooit iemand bekeurd vanwege “niet afstappen”?

    • thomas Says:

      En waar staat dat bord “einde fietsers afstappen” toch 🙂

    • Jan Says:

      Zo’n bord heeft geen enkele waarde. Een rechthoekig oranje bord kan enkel een F39 zijn en dat is een “voorwegwijzer die een omlegging aankondigt”. Dat is dus louter informatief.

      Een D1 is verplicht voor elke bestuurder, zodus heb je op foto 1 en foto 2 de keuze tussen verder fietsen op de rijweg tussen de auto’s of te voet verder gaan op het voetpad.
      Op foto3 is er geen enkele beperking te zien (ook niet voor auto’s, misschien buiten beeld?).

  2. Geert Says:

    Foto 1 en 2: de werf op grondgebied Lovendegem een beetje verder aan de Brugse Steenweg is een ongelooflijke knoeiboel voor fietsers: vorige week moesten fietsers richting Gent op het strookje richting Eeklo. Op het einde van de werken staat er een bord verboden voor fietsers. Geen enkele oversteekplaats voorzien. Op gevaar voor eigen leven dan maar slalommend tussen de aanschuivende auto’s de N9 terug over.


  3. Gewoon op de rijbaan rijden – zoals de wegcode vooropstelt voor bestuurders …

    Die oranje borden “fietsers afstappen” zijn géén in de wegcode voorziene verkeersborden en mogen dus niet aangebracht worden op de openbare weg .

      • SakuraNoMaeNie Says:

        Aan de werf Braemstraat stond ook zo’n bord, terwijl ze fietsers via een officiële omleiding 1,3km lieten omfietsen via foto 3 en een gevraarlijke kruising.

        Ze hadden op het eerste baanvak van de N9 zo’n corridor aangebracht, welke ze maandenlang gebruikt hebben voor laden & lossen, parkeren en de plaats om hun info borden en WC te plaatsen op zo’n manier dat deze onmogelijk bruikbaar was voor voetgangers en fietsers.

        Na weken over en weer mailen met de bevoegde dienst is de corridor nooit vrij gemaakt geweest voor voetgangers en fietsers, ook niet ’s avonds, in het weekend en zelfs niet in het bouwverlof.

        Sterker nog, tijdens het bouwverlof is het 1ste baanvak van de N9 terug vrijgegeven voor auto’s zonder dat er een alternatief was voor fietsers en voetgangers. Het is @Stadgent die uiteindelijk zelf een veilige doorgang heeft gerealiseerd. Welke na 3 dagen door de werf inrichting terug teniet gedaan is.

    • agens Says:

      Weet er iemand of de halve Burggravenlaan nu al toegankelijk is voor fietsverkeer?

      Daar hebben ze voor het gemak de fiets verboden en auto’s een 30km-beperking opgelegd maar ik heb er de flikken alleen nog maar fietsers zien controleren.

      (Nochtans belachelijk veel plek om als tweewieler tussen de afbakening en het voetpad te rijden. Zeker buiten de werfuren.)

      • Sven Says:

        Helaas, het fietspad is nog steeds afgezet.

        30km/u richting station Gent-Sint-Pieters: deze borden zijn niet meer geplaatst sinds de laatste verschuiving van de werf. Ongeveer 1,5 maand geleden ondertussen, ondanks herhalend mails te sturen hierover naar de dienst Innames Publieke Ruimte van Stad Gent.

        Zelfs tijdens het bouwverlof bleef het fietspad nutteloos afgezet en ook de week erna waar er enkel op maandag wat gewerkt is geweest. Deze afzetting blijft actief tijdens weekend en buiten de werf-uren wat zeker ’s avonds in de spits onbegrijpelijk is.

        Het fietspad afzetten was hier de makkelijkste oplossing.Men hoefde dan ook verder niet na te denken. Ook wanneer het fietspad naast de groenzone (tussen Kortrijksesteenweg en Krijgslaan) loopt en deze groenzone (incl. voetpad) zelfs op z’n smalste plek breder is dan het fietspad op de rest van de Bruggravelaan was het nodig om het fietspad af te zetten.

        Verder kan men zich ernstige vragen stellen bij het verbod voor fietsers, gemengd verkeer aan 30km/u zou mogelijk moeten zijn. Mocht hier ook werkelijk op snelheid gecontroleerd worden.

        Naast de maximale snelheid is er vooral een probleem in de andere richting, helaas rijden er ook veel bussen en ander zwaarder verkeer op deze baan, waardoor tegenliggers uitwijken en over het fietspad rijden.
        We kunnen ons vragen stellen bij een situatie waarbij de inrichting niet breed genoeg is om veilig verkeer toe te laten en het enige alternatief het gebruiken van het fietspad is. De omleiding was beter aangelegd voor gemotoriseerd verkeer waardoor fietsers en voetgangers en gemotoriseerd verkeer in 1 richting wel veilig kon verlopen. Verder zijn er ook nog de parkeervakken welke als bufferzone gebruikt hadden kunnen worden.

        Qua omleiding heeft het maanden geduurd om op de Kortijksesteenweg een aanduiding te laten plaatsen voor de fietsers die weg van de stad fietsen en linksaf wouden slaan op de Bruggravelaan (Parkplein). Deze stonden vooropgesteld en vast in het midden van het kruispunt omdat ze daar pas konden zien dat ze niet rechtsaf mogen. Deze situatie doet zich nog steeds voor op de Krijgslaan.
        Op de Kortrijkse steenweg staat ondertussen een bord dat fietsers onder de tunnel door linksaf moeten. Maar er zijn geen vervolg aanduidingen, en direct onder de tunnel kan met niet naar links wegens voorsorteerstroken voor auto’s en een tramhalte.

        Komende van de Sterre staat er een omleidingsbord opdat fietsers voor de tunnel naar rechts moeten. Dit staat op het smalst mogelijke stuk voetpad en net te laat voor fietsers om nog comfortabel gebruik te kunnen maken van de afslag.

        Op de Krijgslaan komende van de Sterre, staat geen zo’n bord, maar aan de Zwijnaardsesteenweg wel weer.
        Wetende dat de omleiding tot aan de Zwijnaardsesteenweg loop en dat fietsers hier terug onder de tunnel mogen en verder langs de Burggravelaan, is het onbegrijplenlijk dat ‘men’ er niet in slaag dit foutief geplaatste bord op de juiste plek te zetten.

        Na veel klagen zijn er extra borden bijgekomen, deze staan aan de linkerkant of diagonaal over het kruispunt opgesteld, niet direct waar fietsers op zoek gaan naar de borden…

        Wat betreft politie die bekeuringen uitdeelt, ik zag fietsers uit de Krijgslaan komen (niet wetende dat ze linksaf mochten) welke in het midden van het kruispunt vast stonden, ze probeerden eerst nog terug rechts in te voegen, maar dit lukte hen niet door het verkeer dat recht door reed. Toen de stoplichten op rood sprongen panikeerde ze wat en ik hoorde 1 van de 2 roepen rijd door rijd door waarbij ze de ¿foute? beslissing namen om het kruispunt te verlaten op de snelst mogelijke manier, de Burggravenlaan in, in de richting waarin ze niet mochten. Daar werden ze direct tegengehouden een een politieagente. Geen idee of ze verder nog een bekeuring gekregen hebben, het was ondertussen reeds groen voor mij.

        • agens Says:

          Oké bedankt,

          Ik passeer daar om de twee weken en erger me halfdood aan de aanslepende situatie.
          Inderdaad: dat er gevaar is voor vallende stenen kan ik nog enigzins begrijpen waar de treinberm gerenoveerd wordt, maar die afgezette groenstrook is pure overkill.

  4. Julien Says:

    Graag stapvoets wil voor mij niet zeggen dat je moet afstappen maar dat je er traag rijdend moet passeren.
    Of anders gezegd stapvoets rijdend.
    Dit vind ik iets heel anders dan het bord ‘fietsers afstappen’
    Of die borden wettelijk zijn of niet weet ik niet maar ze bedoelen iets totaal anders.

  5. Etienne Says:

    Dat stapvoets wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd, het slaat namelijk helemaal niet op voetgangers. Het is één van de gangen van een paard: stapvoets, draf en galop, naast op hol slaan natuurlijk ( in Engeland hebben ze recent nog zo’n paardenreglement van stal gehaald bij een aanrijding van een voetganger door een fietser). De snelheid hangt af van de grootte van een paard, een shire horse, schofthoogte 1m85, haalt makkelijk 15 km/u zonder te draven. Dit is in Nederland zo ook vastgelegd voor woonerven: stapvoets betekent daar maximaal 15 km/u. En Wegwanbeheer heeft gelijk dat bord “fietsers afstappen” is wettelijk niet vastgelegd, dus daar hoef je je niets van aan te trekken, het is alleen een waarschuwing voor de minder goede fietser.

    • jandefietser Says:

      Volgens mijn papieren Van Dale: stapvoets

      1. (van personen, weinig gebruikelijk) in gewone stap, kalm aan;
      2. (van paarden) in de stap (tgov. draf of galop).[…] –(figuurlijk) langzaam aan;

      3. heel langzaam: de auto kon slechts stapvoets rijden.

      In elk geval: net zoals een bord ‘fietsers afstappen’ is dit bord niet bindend. Wel, en dat geldt voor beide borden, is het een aanwijzing van een gevaarlijke toestand. Als er een ongeval gebeurt kan de fietser verantwoordelijk worden gesteld indien hij dat ongeval had kunnen vermijden als hij, gewaarschuwd door het bord, extra voorzichtig was geweest. ‘Fietsers afstappen’ is onnozel, omdat je meestal door af te stappen de problemen (nauwe doorgang, …) nog verergert.

  6. SakuraNoMaeNie Says:

    Emiel Verhaerenlaan:
    Zou u de appreciatie voor dit bord kunnen verwijderen?
    Dit bord staat hier op een deel omleiding voor de fietsers die aan de andere kant van de werf werf ‘Braemstraat’ niet door mochten fietsen en daarom een omleiding 1,3km moesten om-fietsen voor een werfzone van 10 meter te kruisen.

    Deze omleiding leidde de fietsers ook via een heel gevaarlijk punt waar ze een vreemd manoeuvre op moesten doen.

    In het begin van de werfperiode ontbraken er ook nog borden ivm de omleiding.

    Zelfs wanneer een kortere en veilige omleiding mogelijk was, werd de volledige omleiding nog een maand extra in stand gehouden.

    Voetgangers moesten over de tramsporen hun weg vervolgen of 6 zebrapaden met 5 stoplichten kruisen om uiteindelijk nog 4 meter over de N9 te moeten wandelen omdat het voetpad opengebroken ligt.

    Alhoewel de werf de opdracht heeft gekregen om een veilige corridor te voorzien langs de N9 (Brusselsesteenweg) werd deze gebruikt om een WC op te plaatsen. Na weken mailen met de bevoegde dienst werd deze verhuist, doch vervangen door een informatiebord met betonnen sokkel. Zo geplaatst dat fietsers noch voetgangers veilig konden passeren.

    Pas toen de werf zelf camionettes moest stallen, om te laden en te lossen – stonden ze daar 2 dagen op dezelfde plek geparkeerd, werd dit bord verhuist, naar een plek die het even onmogelijk maakte voor voetgangers en fietsers.

    Na nog weken gemaild te hebben met de bevoegde dienst werd de corridor zelfs tijdens het afgelopen bouwverlof niet veilig opengesteld voor voetgangers en fietsers. Het heeft geduurd tot deze twitter-tirade aan het adress van @stadGent voordat deze zelf iets ondernamen: https://twitter.com/SakuraNoMae/status/981109346007429121

    Er werden tijdelijke metalen platen voorzien.

    Welke deze ochtend opnieuw verwijderd werden omdat de klinkers gelegd moeten worden. Opnieuw zonder enige rekening te houden met fietsers en voetgangers, deze mochten invoegen op de N9 waar auto’s aan 70km voorbij vliegen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: