Home

De Dampoortmolen

13 april 2018

We hebben het hier vaak over wijn of over azijn.
Meningen pro of contra.
Jammer voor u, maar vandaag is er enkel een waarschuwing, geen mening.
Voor een mening is het te vroeg.
Eerst een paar weken kijken hoe het loopt.
Het gaat over de Dampoort, de verkeersmallemolen bij uitstek.
Gentenaars en pendelaars met Paasvakantie: opgelet!
Neem maandagmorgen en maandagavond een paar minuutjes extra tijd om le nouveau Dampoort te bekijken.
De lichtenregelingen zijn namelijk aangepast.

De Dampoortrotonde en een stukje van de Kasteellaan kregen afgelopen zondag een verse asfaltlaag, en werd daarom volledig afgesloten voor autoverkeer.
Fietsers en voetgangers konden door.

08apr18, Kasteellaan

08apr18, Dampoort

08apr18, Dampoort

Het is een verstandige keuze om zo’n werf op een zondag in de Paasvakantie aan te pakken.
Die ène dag rotzooi voor de deur heb ik voor over:

08apr18, Toekomststraat


Fietsers hadden het lastig, en moesten soms voet aan de grond zetten:

08apr18, Toekomststraat


Zondagavond bleek dat de schilders en fietspad vergeten waren:

08apr18, Dampoort

De werftoezichters van AWV hadden het al doorgespeeld, het zou die avond nog geschilderd worden.
Nog voor de “heropening”.

08apr18, Dampoort

Een beetje nieuw: stopstrepen werden soms verplaatst, soms over driehoeken heen geschilderd:

08apr18, Dampoort

08apr18, Kasteellaan

08apr18, Dampoort

Het extra verkeerslicht aan de kop van Dampoortstraat is voor fietsers de grootste wijziging:

08apr18, Dok Zuid / Dampoortstraat


Door de palen van het parkeersysteem en de verlichting, en door het kronkelfietspad zie je het verkeerslicht niet 100% bij voorbaat.
Opletten dus…

08apr18, Dok Zuid / Dampoortstraat


Voor de palenliefhebbers: de palen van trolleybus staan er sinds 2009 doelloos te koekeloeren.
De paal links van het verkeerslicht kan je -mits wat ontwikkelde fantasie- nog een fietsbeschermende functie toedichten

Ik ben benieuwd of dit fietsverkeerslicht efficiënt gaat werken.
Of er voldoende opstelcapaciteit zal zijn zonder het fietsverkeer naar de Dampoortstraat te blokkeren.
Of groen voor fietsers 100% conflictloos zal zijn.
Positief punt voor onze nekspieren… dit licht kreeg van bij zijn geboorte een verkeerslichtje op ooghoogte:

08apr18, Dok Zuid / Dampoortstraat


Oei, dat was toch al een mening…

Op Dok Zuid wordt er nog gewerkt.
Nog niet alle schilderwerken zijn klaar.
Zouden er ook daar nog lage verkeerslichtjes komen?
Of zal het zich beperken tot het terugdraaien van het weggedraaide fietsverkeerslicht?

12apr18, Dampoort / Dok Zuid

12apr18, Dampoort / Dok Zuid

12 Responses to “De Dampoortmolen”


  1. Dok Zuid / Dampoort aan Zevende Hemel is illegale verkeerssituatie met B1 in beide richtingen …

    AWV blijft één grote bende knoeiers

  2. Lodewijk Says:

    Oh, ik moet als het officieel geopend is echt eens terug langs De Zevende Hemel passeren.

    Want ik ben benieuwd welke verkeerslichtenregeling dat fietsverkeerslicht volgt.

    Ook wil ik zien hoe fietsers in realiteit omgaan met dat fietsbypassconcept dat AWV letterlijk overgenomen heeft van een autobypassontwerp. Wachten ze achter mekaar 1 per 1 zoals autobestuurders? Of doen ze zoals bij een fietspad dat eindigt zonder rugdekking? Of…


    • Die bypass concepten van AWV zijn nagenoeg allemaal verkeerd ingericht …
      Verkeer dat de verkeerslichten bypasst, moet verplicht een STOP / B5 hebben
      AWV plaatst die zo goed als nergens …

      • jandefietser Says:

        Foto 12, aan de 7e Hemel, laat zien dat, als de opstelcapaciteit onvoldoende is, men nog de twee gele paaltjes kan opschuiven en het fietspad daar verbreden.


        • Waarom schuiven ze die niet meteen op? En maak dat verkeerseiland wat kleiner en je wint minstens een volle meter en een heleboel opstelruimte. Ik snap niet dat zoiets niet meteen gedaan wordt. Mensen die dat tekenen fietsen zelf duidelijk niet.

          • Jan Says:

            De reden waarom is misschien wat idioot maar wel eenvoudig: daar was geen tijd voor. Er is een groot verschil tussen willen en mogen.

      • Jan Says:

        Ik ben benieuwd naar welk artikel in de wegcode u nu verwijst?

  3. Hilde Says:

    Fietsers die van S.A. komen en naar de Kasteellaan rijden, moeten nu 2x voor rood wachten: 1x om over te steken ri. Dampoortstraat, 1x om verder te rijden naar Kasteellaan.

    Als daar veel fietsersmoeten wachten (>5), hinderen die de fietsers die langs rechts wel doorrijden naar de Dampoortstraat (te weinig plaats, en ook nog wat wit-gele paaltjes die in de weg staan).
    Ik ben zelf al aan de achterkant geschampt door een fietser met aanhangkar die net te weinig plaats had.

    Ik had van in het begin al een mail gestuurd dat er wat paaltjes mochten verdwijnen, en dat is ook gebeurd, maar eigenlijk zouden ze allemaal weg mogen = extra opstelruimte.

    Ik denk dat het voor de automobilisten die de Dampoortstraat in rijden misschien verwarrend is: een groepje fietsers staat te wachten (want hebben rood), maar anderen rijden wel door (hebben enkel haaientanden en moeten dus wel voorrang verlenen, maar ja, …. Ik moet nog eens goed kijken of daar ook een B1 staat, want anders zijn die haaientanden toch niet rechtsgeldig?)

  4. Hilde Says:

    Vraagje bij foto 9: is dit een legale situatie? De haaientanden zijn overschilderd door een stopstreep, maar er hangt wel een B1.
    Wat moet je hier nu doen?

    Trouwens, op die plek is er ook te weinig opstelruimte voor de fietsers en voetgangers die van het station komen en daar oversteken. Ze hinderen vaak de fietsers die van de Kasteellaan komen.
    Bovendien staat de knop voor de voetgangers aan de rand van de rijweg, en dus op het fietspad, ipv aan het voetpad, waardoor de voetgangers op het fietspad wachten.

    • Jan Says:

      Simpel, verkeerslichten staan in rang boven de B1. De B1 is enkel van toepassing als de verkeerslichten niet werken. De stopstreep of haaientanden zijn niet van belang in deze situatie.
      Misschien een petitie opstarten dat de NMBS een stukje grond schenkt aan het gewest of stad?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: