Home

Duim meer…

16 april 2018

“Ik vertrek wat vroeger om in Gent het persmoment over de hoffelijkheidscampagne mee te maken.”
“Goe! Er kunnen er niet genoeg zijn!”
Met die woorden zwaaide mijn coördinator me uit.
En gaf ze kernachtig weer wat Adriaan ons in april 2017 via het GMF liet weten:

Dag Iris,

Even geleden ondertekende ik in naam van de Gentse Scoutsgroepen mee jullie steun aan het circulatieplan.
Nu is bij mij het idee opgekomen de Gentse fietser te heropvoeden.
Met het nieuwe plan worden meer en meer de auto’s geweerd maar nu kunnen we iets doen met die vele fietsers!
Zelf ben ik een fervente fietser en fan van het circulatieplan.
Maar zelf betrap ik mij er zelf en andere fietsers op over het voetpad te rijden, mijzelf voor auto’s te schieten, voetgangers te negeren, noem maar op.
Hoe wijs zou het niet zijn moesten we de Gentse fietser wat manieren kunnen bijleren en zo de stad nog veiliger maken?
Ik contacteer jullie graag om er samen eens over na te denken.
Lijkt jullie dit iets, laten jullie het dan even weten?
Mvg
Adriaan
P.S.: Heeft u de juiste contactgegevens voor de Gentse fietsersbond?
Hen betrek ik ook graag in dit project.

Op 13/04/2017 om 10:27 schreef Iris | Gents MilieuFront:
Dag Adriaan,
Yves en Eva van Fietsersbond Gent in Cc,
Wat fijn om zo’n email te mogen ontvangen.
Vanuit GMF zien we dat zeker zitten hierover met jou/jullie eens na te denken, en zoals we onze vrienden van de Fietsersbond wat kennen… denk ik dat ze ook enthousiast zijn!
Hoe komen we gemakkelijkst tot een gedragen moment om samen te komen? Stel je wat momenten voor, of liever doodle?
Grote groet,
Iris

Zo zat het spel op de wagen.
Dachten we.
We verzonnen een eerste kleinschalige actie, iets met chocolade.
Adriaan dacht aan iets zoals de 10 Gentse Feestengeboden.
Twee vergaderingen later bleek het toch niet zo eenvoudig om met een mix van vrijwilligers en stadsmensen een picobello project van de grond te krijgen.
Waarop Eva in de zomer van 2017 een mooie worp deed, die u hier las.
fietsen in Gent folder.png

Grappig toeval: ook de Stad legde een eerste hoffelijkheidsei, met gelijkaardige “hints”.

Waarna de stad begin dit jaar een groter project op poten zette, met flink wat organisaties (Voetgangersbeweging, Beweging.net, TreinTramBus, Fietsersbond, de Lijn,…) als klankbord.
We hadden onze inbreng, waaronder: vermijd het woord hoffelijkheid.
Voor een paar generaties is hoffelijkheid een belangrijk woord.
Voor andere generaties klinkt dat bekakt en/of betuttelend.
Lees nog eens de reactie op de stedelijke campagne uit 2014.

Vandaag werd de campagne gelanceerd.

16apr18, Van Hembysebolwerk

16apr18, Coupure Links / Nieuwewandeling

16apr18, Coupure Links / Nieuwewandeling

16apr18, Van Hembysebolwerk

16apr18, Coupure Links / Nieuwewandeling

16apr18, Van Hembysebolwerk

16apr18, Van Hembysebolwerk

Het persbericht van de Stad lees je hier.
U zal bij de bakker, in de cinema, op internet, op straat… nog véél duimen tegenkomen.
De drie duimregels zijn: voorrangsregels respecteren, richting aangeven en oogcontact maken met andere weggebruikers.
Voor de meerderheid van Fietsbultlezers is dat basisverkeersgedrag.
Voor de generaties die opgroeiden zonder verkeersopvoeding zijn het basic tools om het verkeer veiliger en vriendelijker te maken.

16apr18, Van Hembysebolwerk


Op wag naar huis kwam ik al een duimregel tegen:

16apr17, Gebroeders van Eyckstraat


Nu nog eens horen wat Adriaan van deze campagne denkt…

De Gentenaar schreef dit.

13 Responses to “Duim meer…”

  1. Chris S Says:

    150 000 EUR verspild geld. Men gaat het nooit (af)leren vrees ik.

  2. Etienne Says:

    Een paar puntjes bij die Ten Commandments: “een degelijk fietsslot” tsja waar haal je die informatie? En in Nederland adviseren ze TWEE fietssloten en dan zet ik erbij dat je het tweede, uitstekende (op twee manieren) slot gebruikt om de fiets vast te zetten aan een onverplaatsbaar (met menskracht dus) en stevig object. In Duitsland wordt door de consumentenbond (www.test.de) veel onderzoek gedaan naar goede fietssloten. Vroeger kon je die informatie via internet kopen, dat gaat helaas niet meer als je in het buitenland woont, leider. Over die tramsporen: ik heb met ballonbanden ( Big Ben) over die sporen en op die sporen gefietst en …geen probleem. Ik zag dat veel Gentenaars Flandria-liefhebbers zijn met van die smalle bandjes. Een advies kan zijn om brede (breder of gelijk aan 50 mm) banden te nemen met de daarbij horende fietsen. Veel veiliger: rolt lichter, je raakt niet in tramsporen, veel stabieler en trilt minder op de kasseien. Op niet alle fietsen passen deze brede banden helaas. De betere vakantiefiets kan dit wel aan. Verder natuurlijk een dikke duim voor die Gentse fietsers en voor jullie natuurlijk ook.

  3. Hilde Says:

    “Voor de generaties die opgroeiden zonder verkeersopvoeding zijn het basic tools om het verkeer veiliger en vriendelijker te maken.”
    Ik schrok eerlijk gezegd van deze zin.

    Is dat echt zo?
    Mijn kinderen kregen nog verkeersopvoeding op de basisschool,maar niet op de middelbare school. En net dàn gaan veel jongeren de fiets op.
    Ik zeg het al lang: waarom geen verkeersopvoeding op de middelbare school? (en dan bedoel ik niet de lessen om je theoretisch autorijexamen te kunnen afleggen)

    Verder lijkt het me een goed initiatief, dat – voor zover ik het beleef – toch al vaak toegepast wordt door dagelijkse fietsers en voetgangers (even een hand opsteken ter bedanking).
    Vanmorgen nog stond een meisje met haar twee broertjes te wachten aan het zebrapad. Auto’s en fietsers reden door. Ik bleef geduldig wachten tot ook de andere kant veilig was en ze eindelijk durfde over te steken. Haar stralende glimlach draag ik al de hele morgen mee!

  4. Frans Says:

    Op hetzelfde ogenblik zat het autoverkeer een straat verder (Coupure-Ekkergemstraat) muurvast…Geen reden om duimen en vingers af te likken!

  5. Etienne Says:

    @ Frans
    Misschien moet Gent net zoals Rotterdam een actueel overzicht geven van de drukte op de autowegen in en rond Gent: http://www.rotterdamonderweg.nl. dan kunnen ze zien waar ze vast gaan zitten. Het werkt afschrikwekkend, alhoewel hardcore autogebruikers een enorme wachttijd makkelijk slikken. De flexibele weggebruiker heeft er meer aan. In Kopenhagen hebben ze ondervonden dat als de automobilist moest omrijden of vastzat in de file hij meer geneigd was om voor het alternatief te kiezen. Toen de verkeersproblemen opgelost waren gingen ze weer minder met de fiets en vaker met de auto.

    • Frans Says:

      Een efficiënte wegomlegging bij wegenwerken zou van “hoffelijk” beleid getuigen. Tijdelijke situaties los je niet op met internet maar met ingrepen op het terrein.
      Ik zat niet vast in een aanschuivende auto maar fietste langs de Coupure. De combinatie van stilstaand verkeer in de smalle straten van Ekkergem en dat duimengedoe aan de Contributiebrug kwam heel surrealistisch over, ook omdat de aanwezige flik op de verkeerde plek leek te staan.

      • Etienne Says:

        Eh “wegomlegging” in Ekkergem? Hebben ze daar nog de ruimte voor om een nieuwe weg aan te leggen? Of leggen ze daar de automobilisten om 🙂 ? Het is wegomleiding, ze leiden de automobilisten om, zie VRT taalbank: https://taal.vrt.be/omgelegde-automobilisten . En op zo’n website http://www.gentonderweg.be (ik schrijf maar iets) kunnen ze dit soort evenementen aankondigen om de automobilisten te waarschuwen, zoals ook voor marathons, wegwedstrijden, stakingen e.d. . Of de omleidingen aangeven voor de verschillende bestemmingen.

        • Hilde Says:

          Het is een “wegomlegging” (de weg wordt omgelegd) of een “omleiding” (het verkeer wordt omgeleid); maar dus niet een “omlegging”.

          Mijn NL vrienden moeten altijd lachen dat in Vlaanderen borden met “omlegging” staan.
          De dag dat het verkeer wordt omgelegd, verhuis ik naar een veiliger land 😉

        • Frans Says:

          Excuses voor mijn gebrek aan taalhoffelijkheid. Alle automobllisten worden inderdaad dwars door Ekkergem omgeleid. Hoewel “leiding” in dit geval nog te sterk is uitgedrukt want er is geen toezicht noch handhaving (en dit onder de neus van het politiekantoor). Of zijn die filelijders overtuigd dat de weg van de Rozemarijnbrug naar de R40 werkelijk is omgelegd? Ik zal dus op mijn woorden moeten letten en toch beklemtonen dat er twee nieuwe uitwegen (Hoogstraat en Bijlokestraat, waar de rijrichting tijdelijk is omgekeerd) zijn, voor wie de circulatiepuzzel kent.

          • Hilde Says:

            Ik meen dat de Rozemarijnstraat tijdelijk dicht is. Dat verklaart natuurlijk ook al veel.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: