Home

Rood (3)

18 april 2018

Let’s talk about red!
De aannemer was haastig.

17apr18, Muinkkaai


Ergens in mei zal fietsstraat Muinkkaai officiëel openen.

17apr18, Muinkkaai


Maar de aannemer was haastig.

17apr18, Muinkkaai

Misschien is dat de reden dat een paar bewoners van de Muinkkaai in hun netvlies getroffen zijn.

17apr18, Muinkkaai

Mensen die een kleur lelijk vinden hebben altijd gelijk, want over smaak kan je niet discussiëren.

17apr18, Muinkkaai


Wie in de kunstenbranche werkt is dat gewoon.
De ene is zot van kunstenaar F, de andere niet.
Zelfs licht draait rond smaak.
Vandaag nog bleek dat collega A zot is van rood sfeerlicht, terwijl college L rood, roze en paars sfeerlicht in de vuilbak wil.
De gustibus non est disputandum.

17apr18, Muinkkaai

Ik heb geen bezwaar tegen het rood van de Muinkkaai, en ook geen voorkeur voor net dit kleur.
Dat rood van de Muinkkaai zal snel minder “schetteren”.
En eenmaal de geknotte bomen weer vol in blad staan zal de zon het rood minder reflecteren.
Zon of geen zon: dag en nacht verschil.
Zonder of met schaduw: twee tinten rood.

17apr18, Muinkkaai


Wie ooit een vloer schilderde weet dat een hevige kleur door vlekken en sleet snel vlakker wordt.

17apr18, Muinkkaai


Het rood van de Tweebruggenstraat is al een pak minder fel dan bij aanvang:

17apr18, Tweebruggenstraat

En jawel, misschien moet de stad wat strenger zijn over het soort rood dat ze willen dat aannemers schilderen:

17apr18, Tweebruggenstraat


Het belangrijkste is de leesbaarheid / duidelijkheid, en een zo groot mogelijke uniformiteit.
De Volderstraat en Sint-Denijslaan tonen dat een simpel verkeersbord en een paar sjablonen niet volstaan.
Hoe méér fietsstraten overal te lande (en in Gent), hoe groter de kans dat de regelgeving bekend wordt.
Het blijft ook grappig hoe mensen historische argumenten aandragen, terwijl de straat vol onhistorisch asfalt en onhistorische lantaarnpalen vol staat met onhistorische auto’s en fietsen.
Maar kijk: deze nieuwe fietsstraat rolt over de tongen.
Let’s talk about red!

Uw scherm geeft andere kleuren dan mijn scherm.
Elke foto van deze Fietsbult heeft een andere tint rood.
Ga dus zelf eens fietsen in de Muinkkaai. 🙂

Dit waren bedenkingen op een dinsdagavond.
En op woensdagmorgen staat de ware toedracht hier in de Gentenaar: een menselijke fout.
Meer lezen over fietsstraten?
Dit is een cahier van Fietsberaad.

6 Responses to “Rood (3)”

  1. Geert Says:

    Blijkbaar hebben ze vanuit Stad Gent de verkeerde RAL code doorgegeven aan de aannemer. Geklungel dus.
    Zie ook: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180417_03468113

  2. Hilde Says:

    Het rood is nu al minder fel, inderdaad. Ik kan weer uit het raam van mijn kantoor kijken zonder zonnebril 😉
    Maar een fietsstraat is het nog niet, want er staan nog geen borden F111.

  3. Frans Says:

    Een laagje verf is nog altijd beter dan het “gekleurde” asfalt dat op de Bijlokekaai werd toegepast en onzichtbaar is geworden.
    De “fietsstraat” Coupure tussen Nieuwewandeling en Colpaertsteeg is helemaal niet gekleurd: je moet er als autobestuurder al zeer aandachtig zijn om dat éne piepklein verkeersbord tussen de andere op te merken.
    En om het helemaal verwarrend te maken koos men voor “dwarse fietsstraten” om de (auto)knips aan te geven…
    Het Gentse openbaar domein is toch maar een zootje waar elke ontwerper steeds opnieuw met een ander lumineus idee afkomt. Nu die eindelijk is aangesteld, wordt het stilaan tijd dat de bouwmeester ingrijpt.

  4. saturnein Says:

    Gelukkig kunnen we nog lachen. Zalig stukje 🙂

  5. Etienne Says:

    Ik heb verschillende keren naar je foto’s gekeken totdat mijn franc viel. De eerste 7 foto’s zijn gemaakt met “extra” rood of iets dat er op lijkt als referentie: 50 shades of red. Maar dat rood op het wegdek spuiten is waardeloos. Hier doen we dit al niet meer. Als er auto’s op remmen of keihard optrekken staan er binnen de kortste keren zwarte strepen op en het slijt enorm, waardoor je juist weer zwart asfalt ziet. Echt gegoten, rood asfalt is veel duurzamer en minder glad (denk aan regen en aan hellingen), maar kost ook dubbel zoveel als zwart asfalt. En de kleur is een constante.

  6. Lodewijk Says:

    Schitterend gekozen foto’s! Vrij artistieke boodschap zelfs, volgens mij.
    Er is – iets te toevallig denk ik – altijd wel een ander rood gekleurd object/kledingstuk mee in beeld met het felrood geverfd wegdek.
    🙂

    Maar foto nr. 9, de voorlaatste foto somt eigenlijk het fietsbeleid in gemeente/provincie/gewest/België mooi op.

    Iemand besliste om die straat verkeersluwer te doen lijken. Want men denkt aan de fietsers.
    Dus werd er beslist om de straat meer als woonerf in te richten door rijbaan en voetpad meer op gelijke hoogte te hebben. Maar dan mocht de rijbaan niet in asfalt. Dan moest het met de duurdere betonklinkers.

    Iemand besliste om de straat te knippen voor het autoverkeer door een C3 verkeersbord te plaatsen. Maar met onderbord uitgezonderd fietsers. Want men denkt aan de fietsers.

    Iemand besliste om 3 paaltjes te voorzien om de knip af te dwingen van het gemotoriseerd verkeer. Met middeneilandbelijning voor het middelste paaltje. Want men denkt aan de fietsers.

    Iemand besliste om 1 deel van die kaarsrechte straat als fietsstraat in te richten. Want men denkt aan de fietsers. Dus plaatst men een fietsstraatverkeersbord en krijgen 90% van de betonklinkers in het fietsstraatdeel een dikke laag rode verf.

    Iemand besliste om dat middelste paaltje weg te nemen. Want men denkt aan de fietsers.

    Met andere woorden: ze hebben heel de tijd aan de fietsers gedacht en speciaal extra geld uitgegeven aan boordstenen, betonklinkers, paaltjes, rode verf, witte verf, allerlei verkeersborden.

    Maar als er nu iemand had beslist om het goedkopere asfalt van gevel tot gevel te voorzien en aan beide ingangen van de straat 1 bord te plaatsen dat duidelijk maakte dat de straat doodliep en dus enkel plaatselijk verkeer er mocht inrijden. Dan was het een betere straat om in te fietsen èn goedkoper aangelegd geweest.

    Maar in ons land zeggen onze wegbeheerders:
    “Waarom gemakkelijk en goedkoop?
    Als het ook moeilijk en duur kan?”

    En de fietser op de foto… die stapte tot het einde van de fietsstraat en trapte dan pas voort.

    Want het is niet omdat de wegbeheerder aan fietsers dacht te denken, dat die als fietser dacht te denken aan fietsen.
    😉


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: