Home

Persbericht: FIETS WINT SPITSTEST IN 3 STEDEN

24 april 2018

FIETS WINT SPITSTEST IN 3 STEDEN: SNELST VANUIT DE RAND NAAR HET CENTRUM

Hoe geraak je het snelst in de stad?
Met de fiets, auto of openbaar vervoer?
Of in combinatie?
Op dinsdagochtend 24 april deed de Fietsersbond de ‘Spitstest’ in drie steden: Brussel, Gent en Antwerpen.
Acht teams verplaatsten zich vanuit de rand naar het centrum, telkens met een ander transportmiddel.
En telkens kwam de fietser als eerste aan.

Rond 8 uur deze ochtend vertrokken de teams vanuit de rand van Gent (Wetteren, Melle, Destelbergen), Brussel (Tervuren, Jezus-Eik, Asse) en Antwerpen (Boechout, Aartselaar) naar respectievelijk de Stadshal, het Beursplein en de Grote Markt.
De fiets kwam vanuit alle vertreklocaties als eerste aan.
Van Boechout naar Antwerpen won de combinatie plooifiets en openbaar vervoer.
De voorsprong van de fiets op het openbaar vervoer varieerde van 5 minuten tot zelfs een half uur.
De auto kwam meestal tien minuten tot een kwartier later dan de fiets aan.

Tijdens de spits is fiets snelste vervoermiddel
Dat de fiets overal als snelste vervoermiddel uit de bus kwam, hoeft niet te verbazen.
Voor korte (tot 5 km) maar ook voor middellange afstand (tot 15 km) blijft de fiets het meest effectieve vervoermiddel.
De fiets is niet alleen sneller maar ook en vooral betrouwbaarder dan andere verplaatsingsmiddelen.
Het openbaar vervoer heeft vaak last van vertragingen tijdens de spitsuren.
En ook het autoverkeer loopt tijdens de spits vast bij het minste probleem.
De fietser heeft hier weinig last van en kan vaak rond de problemen fietsen.
De fiets is, zeker tijdens de spits, het meest effectieve vervoermiddel.

Nood aan veiligere fietsroutes
Meer mensen verleiden om ook in de spits de fiets te nemen?
Het kan, maar de nood aan investeringen in veilige fietsverbindingen in de randstad en tussen kernen blijft groot.
De Fietsersbond vraagt daarom (opnieuw) aan alle overheden om zowel de schoolomgevingen als de werkomgevingen fietsveilig te maken.
Enkel zo zullen meer mensen de fiets gebruiken en ervaren dat de fiets het meest effectieve vervoermiddel is.
Veilige fietsomgevingen rond de scholen zullen mensen overtuigen om met de fiets de kinderen naar school te brengen en dan meteen verder naar het werk te fietsen.
Ook de luchtkwaliteit rond onze scholen zal er wel bij varen.

CONTACT VOOR MEER INFO
Laura Bodyn, campagnemedewerker Fietsersbond, laura@fietsersbond.be, 0473 65 31 09

OVER DE FIETSERSBOND
De Fietsersbond komt op voor alle fietsers in Vlaanderen en Brussel.
De vereniging ijvert voor betere infrastructuur, verkeersregels op maat van de fietser en een eerlijke fiscaliteit.
De Fietsersbond is actief in meer dan 100 gemeenten en verenigt meer dan 23.500 leden.

35 Responses to “Persbericht: FIETS WINT SPITSTEST IN 3 STEDEN”

  1. Frans Says:

    Wat is het procentueel aandeel “van de rand naar het centrum” in het pendelverkeer?

  2. Yves Says:

    De gewone fiets is altijd sneller dan de e-fiets?

    • Lennart Says:

      Hier sluit ik mij ook bij aan, die testjes rond Gent zijn door indrukwekkende fietsers gedaan.
      28 km/u vanuit Wetteren, 26 km/u vanuit Melle en zowaar 31.5 km/u vanuit Destelbergen. Als gemiddelde snelheid…
      Dan versla je inderdaad de elektrische fiets.

      • yves Says:

        Of met meewind? 😉

        • Bart Verliefde Says:

          Destelbergen – Gent was vandaag zelfs grotendeels tegenwind 😉

          • Sven Says:

            Destelbergen – Gent via de ‘scenic-route’:

            • tegenwind
            • start om 8:00 beëindig om 8:18:02
              ** toegegeven we stonden om te beginnen voor een rood stoplicht om 7:58 toen ik m’n tracker opdracht gaf om om 8:00 te beginnen meten, het is dus mogelijk dat ik daar een 20-tal seconden langer heb gefietst dan dat er geregistreerd werd.
              ** In deze grafieken is er gul een minuut bijgeteld en naar boven afgerond op 19:00 minuten.
            • afstand 6,98 km, en daarmee de langste van de 3 routes
              ** waar de aangegeven 10km op het kaartje vandaan komt weet ik niet maar als je dat als gemiddelde afstand neemt van de verschillende vervoersmodie kan dat wel kloppen. Als fietser haal je op deze route wel een behoorlijk voordeel.
            • ‘scenic’ route, na het eerste (niet meegetelde) stoplicht, maar 1 stoplicht op de hele route, waar ik maar 46 seconden stil stond, verder geen files of wachttijden gehad.
            • gemiddelde volgens mijn tracker (zonder stoplichtpauze) is 23,2km/h (en dus niet 31,5 km/h) wat ook overeenkomt met de berekening (5,98/18)*60

            Ik fiets op een normale fiets, geen koersfiets noch e-bike.

            Al moet ik toegeven dat ik voor deze test een tandje heb bijgestoken was de route hier korter als wat ik dagelijks fiets (11km) en heb ik hier dankzij de tegenwind minder ‘gepresteerd’ als op andere dagen.

            Ik wordt dan ook dagelijks ingehaald door (ouderen op) e-bikes, speedelecs en de ‘betere’ fietser/wielrenner/coureur.

            Maar des te meer vind ik dat ik wel een heel goed profiel heb voor deze test, net omdat ik enkel maar ‘getraind’ ben door een ‘daily commute’.

            Ook van de andere deelnemers die ik zag toekomen in Gent viel me op dat ze het serieus namen en niet met een koersfiets kwamen ‘afgevlogen’.

  3. CV Says:

    Kom op, alles goed en aardig hoor, maar een getraind figuur in lycra pak op een mountainbike die snelheden rijdt waar de gemiddelde persoon slechts van kan dromen…

    Tellen jullie ook mee dat de mountainbiker nog even onder douche moet?

    Die snelheden naar Gent zijn velomobiel snelheden…

    • yves Says:

      Bekijk eventjes het VTMfilmpje op onze Facebook: geen lycra of mountainbike te zien 🙂

      • Bart Verliefde Says:

        Maar het zijn toch duidelijk ook geen snelheden die representatief zijn voor de modale fietser? Bij een test als vandaag (naar Gent dan) komen ze natuurlijk mooi in de statistieken te staan. Zelfs met lycra op mijn hippe fiets met koersstuur haal ik zelden +30km/u gemiddeldes. 😉

        Zoals hierboven als aangehaald zit je bij dergelijke inspanningen ook met de meertijd qua douchen maar nog veel meer: zoiets hou je gewoon niet vol als je dagelijks je woon-werk aan dergelijke tempo’s afhaspelt. Ik heb het vorig jaar al geprobeerd en na een tijd voluit woon-werkverkeer ben je op. Je presteert het eerste uur op het werk minder en de zin voor de fiets verdwijnt na een tijd weer. Na enkele maanden voel je dat de benen leeg zijn, het woon-werkfietsen zelfs nefast wordt voor de algemene conditie en het tijd is voor een rustperiode.

        Woon-werk aan 24-25km/u (met koersfiets dan, de traditionele fiets zal zelfs maar op 18-20km/u komen) is veel realistischer en dan komen de auto en openbaar vervoer plots een heel stuk dichter. Raar ook dat de autotijd van Melle – Gent niet vermeld is.

        Niettemin blijf ik mijn woon-werk met de fiets doen, 45-46 minuten voor 21km .Met de auto/moto amper 25 minuutjes, in de spits is het zowat gelijkstand.

        • yves Says:

          Even ernstig: dit is een mindshift-actie, geen wetenschappelijke studie. 🙂 Mensen zijn vaak gewoontebeesten. Elke mens en elke woon-werkroute is verschillend. Als deze actie een paar duizend mensen die uit gewoonte met de auto naar hun werk rijden doet nadenken om het eens anders te proberen is ze – naar mijn gedacht- geslaagd.

        • Lodewijk Says:

          Zo’n wedstrijd is denk ik vooral om op te vallen in de media. Om zo de auto als snel vervoersmiddel in vraag te kunnen stellen.

          Een wetenschappelijk representatiever onderzoek werd door Mobiel21 gedaan via hun
          <a href="https://radio2.be/vlaams-brabant/fiets-snelste-vervoermiddel-voor-bezoek-aan-leuven"Routecoach project

          Meer specifiek op woon-werkverkeer is hun project M-app waarmee de mobliteit van een industriezone in kaart werd gebracht

          Op basis van de onderzoeken naar energie-efficiëntie
          blijkt dat 21 km/h gemiddelde fietssnelheid perfect normaal is en voor iedereen haalbaar om een uur vol te houden.
          Gemiddeld 30 km/h een uur volhouden is niet voor gewone stervelingen.

          Dus pet af voor uw prestaties op de koersfiets!

          Ik ben helaas maar een gewone sterveling 🙂

      • CV Says:

        Ik doe niet aan Facebook. Dus waar is dat filmpje?

    • jandefietser Says:

      Voor we het over lycra hebben: de afstand Destelbergen – Stadshal is 6,16 km wat de elektrische fiets een snelheid geeft van 19,5 km/uur. En ik heb een heel
      gezapige routeplanner die een omweg maakt om niet langs de Dendermondsesteenweg te moeten rijden.

      Melle – Stadshal is 7,9 km, wat elektrisch iets minder dan 19 km/uur oplevert.

      Wetteren – Stadshal is wel flink doorgefietst: 15,5 km in 40 minuten is inderdaad 23,25 km/uur. Dat is dan ook een afstand waarbij je eerder aan een elektrische fiets denkt dan een gewone.

      Ik vind het ook wel raar dat de gewone fiets sneller is dan de elektrische, maar de tijden zijn echt niet die van een goedgetrainde wielertoerist. Daarvan konden we onlangs nog in de krant lezen, naar aanleiding van het ongeval op de trekweg, dat die meestal meer dan 40 km/uur halen.

      • CV Says:

        Ik ging uit van die “10 km” die in het grafiekje staat. Met 6-8 km wordt het al realistischer ja.

      • Tofke Says:

        Het verhaal van getrainde wielertoeristen aan gemiddeld 40km/h en meer is een echt wel een indianenverhaal, hoor. Gazettepraat is dat. Check eens wat professionele coureurs op Strava.com. Iljo Keisse traint heel veel in het Gentse en omgeving. Zijn gemiddelde trainingstijden zitten doorgaans tussen de 30 à 35 km/h gemiddeld… In wedstrijdomstandigheden soms -maar niet altijd- rond de 40 km/h. Maar dat is het niveau van een professional, niet dat van wielertoeristen.

  4. Chris S Says:

    Is dit nu reclame voor de Fietsersbond of denkt men echt dat er duizenden mensen door zo’n geforceerd testje plots de fiets gaan pakken naar het werk om zich dan dagelijks hun leven te riskeren? Mind-shift, nope – nogal geschift, yep. Ook bij fietsers wordt zoiets slecht onthaald.

    • Yves Says:

      Zelfs ‘ongeforceerd’ zou het minstens een gelijkstand geweest zijn. Dat doet mensen met een auto die 200+ kan rijden misschien even nadenken. De e-bike resultaten zijn trouwens al veel realistischer, en aangezien veel pendelaars tegenwoordig een e-bike kopen is dat wel representatief. In de verschillende reportages die ik gezien heb waren de e-bikers vijftigers. In de VTM-reportage was de gewone fietser ook een vijftiger met een fiets die bijna even oud was 🙂

      • Chris S Says:

        Ik heb het niet over e-bikes, een term die je trouwens foutief gebruikt.

        Denk je echt dat chauffeurs in Ferrari’s en Ferrari-ersatz-Tesla’s over zo’n campagne gaan nadenken. Hoe naïef.
        Ik wil juist zeggen dat de perceptie van mensen én zelfs fiets-forenzers gans anders is dan dat jullie binnen Fietsersbonden denken.
        Chauffeur: “ze moeten nog meer van die mobiliteitsplannen maken, waardoor we in rondjes moeten rijden en nog meer in de file staan.”
        Fiester: “die vergelijkingen zijn zo belachelijk, kunnen ze nu gewoon niet zeggen dat we betere fietsverbindingen nodig hebben waar we al 20 jaar op wachten. Ik waag hier elke dag mijn leven.”
        … en veel andere reacties die jullie liever niet willen horen.

        De boodschap van nood aan efficiënte infrastructuur gaat verloren. Daar zou een Fietsersbond maandelijks op moeten blijven hameren en dit niet laten verkwanselen door zo’n belachelijke campagnes. Maar goed, als je de eigen campagne per se wilt verdedigen.

        • Flat Boy Says:

          Correct, de fietsersbond en aanverwante organisaties zijn veel te soft !

          • JanG Says:

            Bwah, acties zijn nodig, jazeker, maar de meesten staan aan de zijlijn te schreeuwen. Ook binnen de Fietsersbond wordt vaak geroepen ‘actie voeren’. Als dan uitgenodigd wordt: ‘prima, organiseer maar,’ blijft het bijna altijd oorverdovend stil… Daar bestaat een oud Vlaemsch gezegde voor: ‘de beste stuurlui staan aan wal’.
            Het getuigt ook van weinig respect voor wat alle vrijwilligers binnen de Fietsersbond realiseren, met veel te weinig volk en veel te weinig tijd. Net alsof het een mega-organisatie is van softies. Velen willen actie en verwachten onmiddellijk resultaat. Als dat uitblijft, blijven ook die actievoerders weg.
            Da’s de pest van social media: veel kritiek geven en (in veel gevallen) weinig zelf doen. Op uitnodigingen wordt niet ingegaan, maar wat gedaan wordt, is volgens die stuurlui nooit goed.
            Anderzijds: als er actie gevoerd wordt, is er meestal wel resultaat (enkele jaren geleden aan de Dampoort, bijvoorbeeld en recent, helaas, bij het ongeval in Oostakker). Jammer genoeg duurt het zijn tijd, omdat er veel beslissingsniveaus zijn, veel planning aan te pas komt en alles tergend langzaam gaat.
            ‘Pick your battles’ is dan een goed uitgangspunt (en hier heb ik ongetwijfeld het verkeerde gevecht gekozen).

        • CV Says:

          Wat is een ‘Fiester’?

        • yves Says:

          In elke organisatie waar ik werk(te) of inzicht in heb merk ik steeds meer: zoveel mensen, zoveel strategieën. Of: zoveel mensen, zoveel percepties. Er is geen kat die je verbiedt om je bij een Fietsersbondafdeling aan te sluiten, en van daaruit aan je strategie te werken. Kom uit je kot. Of bouw aan een eigen organisatie. Ikzelf ben geëvolueerd van een boze, bange vader naar zoeker naar syntheses. De twee zijn nodig: de vinger moet op de wonde gelegd worden, èn de postitieve zaken moeten belicht worden. Dat zien we ook aan de cijfers. Dramatische berichten en goed nieuws over positieve verandering worden het meest gelezen en gedeeld. Woede/boosheid/verdriet en hoop/positivisme lossen elkaar af. Maar het belangrijkste is de evolutie op straat. Kleine hint: lees de eerste helft van Terra Reversa (Peter Tom Jones & Vicky De Meyere). Dat is mijn persoonlijke inspiratiebron voor veranderingsprocessen. Oh ja, wat het hameren betreft: wat de media haalt is slechts een beperkt deel van wat de professionals en vrijwilligers van de Fietsersbond doen. Het hameren gebeurt waar het moet gebeuren: aan de vergadertafels.

          • Chris S Says:

            Dat elkeen een andere perceptie en mening heeft is een open deur intrappen. Een campagna is een uitgekristalliseerd idee (het is ‘daad’ geworden) en gefocust op één iets. Dat de media uitpakken met ‘fiets is snelst’ ligt niet aan de media he, maar aan jullie campagne. Geen mens ligt daar wakker van, maar wél van een onveilige infrastructuur – geldend voor élke weggebruiker. Deze belangrijke boodschap wordt nu alover jullie eigen campagne onderbelicht, ja zelfs teniet gedaan. Waarom zou men meer in fietsers investeren als ze nu al overal het snelst aankomen?
            We zijn nog ver weg van een visie duurzaam veilig verkeer, laat staan implementatie. Nergens bij de Fietsersbond terug te vinden.

            Terra Reversa belicht transitiesystemen enz. maar blijft het antwoord schuldig op de vraag: ‘naar welk maatschappelijk model moet men streven’. Dat heeft R. Steiner eigenlijk al lang beantwoord: ‘sociale driegeleding’, tegenwoordig ‘maatschappelijke driegeleding’. De enige redding voor Europa en de mens(heid) in het algemeen als we de verworvendheden van o.a. de Verlichting niet willen verliezen. Geen campagne zal iets ombuigen als men niet tegelijk streeft naar maatschappelijk-structurele veranderingen. Zonder dat ploffen jullie vergadertafelhamers in ’t water waar het hoogstens wat rimpelingen veroorzaakt. En als een campagnerimpel op wat hoongelach wordt onthaald (mijn omgeving), dan vind ik dat niet zo’n geslaagde rimpel.

            En ja, ’t is mijn gedacht, net als de vele individuele gedachten hier, dit toch allemaal een poging wagen om tot een soort waarheidsgehalte te komen. Wat daar verkeerd aan is (?)…

  5. Frans Says:

    Terug naar mijn eerste vraag. Wat wegen pendelaars uit Wetteren, Melle en Destelbergen tegenover de veel talrijkere Gentenaars die niet in de binnenstad wonen? Vandaag wordt er vanuit de randwijken Rabot en Brugsepoort gemekkerd omdat de “(auto)knips” dwingen tot grote omwegen, terwijl het centrum met de fiets of het OV (zonder oponthoud) vlakbij ligt.

    • yves Says:

      Goh, het gaat natuurlijk niet enkel over de binnenstad. Elke woon-werkfietser erbij is winst voor de autogebruiker. 🙂 Hoe méér mensen de fiets nemen, hoe méér plaats er over blijft voor wie de auto ècht nodig heeft. En er zijn véél meer fietsers dan vorig jaar. Ik denk niet dat er nu méér mekkeraars zijn dan in 1997, alleen is het Internetcafé luider en hoorbaarder dan de klassieke toog. De hoofdboodschap van deze actie aan de overheden was: creëer routes, en je zal zien dat er meer gefietst wordt (en de files krimpen).

  6. bart Says:

    Het (op het eerste zicht weinig kritisch) filmpje van TVoost is wel grappig (https://www.tvoost.be/nieuws/de-grote-spitstest-van-wetteren-naar-hartje-gent-58805). Goed luisteren van 0:50 tot 1:00. Ze zijn zelf met de wagen van vertrek naar aankomst gereden en staan al te filmen als de man met de koersfiets aankomt. De vrouw met de auto is van Wetteren naar Gent gereden langs de E40 rond… op zoek naar files?

    • Chris S Says:

      Goed opgemerkt. Dus de TV-Oost autoploeg was de snelste, ze zullen via ‘boerenwegels’ gereden hebben zeker? 🙂

    • jandefietser Says:

      Neen. Net zoals iemand terecht opmerkte dat, als je als fietser naar je werk racet, je de tijd van een douche moet bijtellen, moet je bij de autorit ‘deur tot deur’ rekenen: inclusief de tijd om te parkeren en van de parking naar je bestemming te gaan. Voor de fietser betekent dat zijn fiets in een stalling zetten, voor de automobilist de dichtstbijzijnde parkeergarage. Als TVoost met de auto vanuit Wetteren zich op de straat zet om de TV-ploeg uit te laden is ze daarmee inderdaad sneller dan de snelste deelnemer.

      • Chris S Says:

        Die fietser heeft zich toch ook niet gestald en heeft ook geen douche genomen.
        Men ziet toch aan al die discussies dat zo’n campagne verkeerd uitdraait omdat deze teveel rammelt.

  7. Flat Boy Says:

    Dat de fiets op een aftand tot 10 km in een stedelijke omgeving het snelst is is op zich geen groot nieuws.
    Ik fiets dagelijks van de omgeving Genst St-Pieters naar de Industrieweg in Mariakerke (stad uit dus) en ben er sneller met de fiets dan met de auto. Dat knooppunt van de R4 met de Brugsevaart is echt niet te doen, daar verlies je gemakkelijk 5 min.
    Wat erg is, maar dat valt hier buiten de blog, is dat het OV zo slecht scoort. Daar moeten ze zich bij de Lijn en de bevoegde overheden toch echt eens over bezinnen…

    • JanG Says:

      De Lijn antwoordde daarop dat zo lang hun voertuigen meerijden met het privé-vervoer, ze ook in dezelfde files staan. Daarnaast dienen ze aan de haltes te stoppen, dus zijn ze trager. Ik kan er wel begrip voor opbrengen.
      Het is nog een reden om meer de fiets te nemen, zodat diegenen die de auto echt nodig hebben – en dus ook het OV – minder druk bezette wegen hebben.
      Jammer genoeg betekent dit meteen dat wie iets over heeft voor de samenleving als geheel baan ruimt voor anderen die met hun salariswagen blijven rijden, omdat het toch niets kost (lees: of je nu veel of weinig kilometers rijdt met die salariswagen, het kost je evenveel). Maar dat geheel terzijde 😉

      • Chris S Says:

        Wie gaat bepalen wie écht de auto nodig heeft op dat moment? Eén of andere führer, want zo’n figuur moet dat ongetwijfeld zijn.
        Zonder zo’n figuur zal dat sowieso sociaal gezien nefast uitdraaien, je heb het antwoord zelf geformuleerd, je hebt dat goed gezien, maar een bijzaak vind ik dat allerminst. Dus de vraag blijft: hoe kan men een reële sociale impuls maatschappelijk-structureel inbedden.

      • Jan Says:

        De reden dat het OV traag is, is maar voor een deel afkomstig door de files. Daar staat het gewone verkeer trouwens ook in.
        Een simpele rekensom: stoppen aan een halte is minimaal 6s. Het vertragen en terug optrekken kost echter samen 12s.
        Als er om de 500m een halte is, is de theoretisch maximale snelheid binnen de bebouwde kom 33,3 km/u. En dat zijn dan “ideale omstandigheden”.
        (Het zal natuurlijk gebeuren dat de bus niet stopt aan elke halte, maar er zijn uiteraard ook nog vertragingen door bochten waar trager moet gereden worden, voorrangskruispunten, verkeerslichten, rotondes,…)
        Het OV vertrekt in dergelijke test dus ALTIJD met een handicap, zelf al is er een busbaan aanwezig.

        • yves Says:

          Busbanen en verkeerslichtenbeïnvloeding cfr Nantes kunnen véél doen. Blijkbaar kan Siemens het niet (of is het enkel Infrabel die Siemens de verantwoordelijkheid durft te geven die ze de facto hebben)? Attent integraal wegenbeheer door Stad, Gewest en de Lijn ivm busbanen rendeert ook. Een voorbeeld: de “voorlopige noodwoonwijk” aan de Lubeckstraat is verdwenen. Dat betekent dat de bushaltes annex oversteekplaats er nu voor minstens 6 jaar zinloos zijn. Die middenberm kan dus beter verdwijnen, waardoor de bus een langere busbaan kan krijgen. Met oog op de komende werf Vera Pazbrug lijkt me dat een bus6-vriendelijk idee 🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: