Home

Dichtgeknepen billen.

28 mei 2018

Volgens specialisten duurt het 2 à 3 jaar voor een circulatieplan zich “zet”.
Het Gentse Circulatieplan werd -als onderdeel van een groter Mobiliteitsplan- ingevoerd op 3 april 2017.
De gemeenteraadsverkiezingen zijn -anderhalf jaar later- in oktober 2018.
Dat wil zeggen dat het huidige stadsbestuur bewust “een risico” nam.
Tegen dan is nog niet iedereen verzoend met het plan.
Dergelijke veranderingen veroorzaken altijd en overal (ter wereld) ongenoegen.
Ook al zit een zwijgende meerderheid te wachten op dergelijke plannen, de ontevredenen zal je altijd en overal luid horen roepen.
Ook in Gent.
Na drie jaar heeft zich dat “gezet”.
De meerderheid weet dat.
De oppositie weet dat.
Dat zal dus tegen 2020 zijn.

Toen het Circulatieplan eraan kwam waren we met Fietsersbond Gent “voorzichtig wantrouwend”.
We zagen de mogelijke autosluiproutes om de R40 te vermijden.
We twijfelden of een door politici bijgevijld ambtenarenplan geen compromisplan ging zijn.
Wel willen maar niet kunnen, zoiets.
Maar het Circulatieplan viel mee.
Het was een doordacht politiek compromis van drie partijen.
Het belangrijkste gebrek was: het plan bleef beperkt tot Gent binnen de R40.
Buiten de R40 blijft het voor fietsers al te vaak behelpen.
Daar wacht men op circulatieplannen en een grootstedelijk fietsroutenetwerk.
Dàt is dè opdracht voor -whoever it may be- het volgende stadsbestuur.

Het effect van het Circulatieplan op fietsend Gent viel héél erg mee.
Zo’n snelle groei aan fietsers had ik wel gedroomd, maar niet verwacht.
Dat effect van het plan in het straatbeeld op fietskwantiteit was dus positiever dan verwacht.
30% minder doorgaand autoverkeer binnen de R40 creëerde binnen de R40 duidelijk méér ruimte voor àlle anderen, het resterende 70% autoverkeer incluis.
X aantal bijna-fietsers durfden de stap zetten.
Soms is dat met dichtgeknepen billen.
Bij een flyersessie op het einde van de Visserij vertrouwde een dame me toe: “Ke durve nie goe, moa tes van te moeten hé“.
Op mijn vraag waar ze bang voor was volstonden een paar woorden: “Die ottos hé.”.
En ze fietste dapper verder.
Het is voor velen nog een poos wennen.
Ook snelle fietsers moeten nog wennen aan de snel aanzwellende groep trage fietsers.
En aan de aanzwellende groep voetgangers.
Het is dus wennen voor iedereen.
A propos: ik was ècht wel onder de indruk van de màssa fietsers die de stad instroomde…

14mei18, Visserij

14mei18, Visserij / Tweebruggenstraat

14mei18, Visserij

14mei18, Visserij

14mei18, Visserij

14mei18, Tweebruggenstraat / Visserij

14mei18, Visserij / Tweebruggenstraat

14mei18, Visserij / Tweebruggenstraat

13 Responses to “Dichtgeknepen billen.”

  1. Frans Says:

    Ook snelle fietsen moeten wennen?
    Voor wie de binnenstad langs een fietspad bereikt is zone 30 niet aangeduid. Via de onderdoorgangen Groendreef, Palfijnbrug of Isabellakaai kan je dus tegen hoge snelheid blijven (e-)fietsen tot in het stadshart.

  2. Pieter Goddemaer Says:

    Het circulatieplan heeft nefaste gevolgen voor wie op en rond de R40 woont. Zal het 2 a 3 jaar duren vooraleer er op de R40 evenveel verkeer is als voorheen? Of zal het verkeer daar alleen maar blijven aangroeien? Sommige delen van de stadsring hebben zelfs 70% meer verkeer te slikken in vergelijking met ervoor. Na 2 a 3 jaar zijn de bewoners van rond de stadsring vast uitgeput en staken dan uiteindelijk wel het gevecht tegen het onrecht. Diegene die de mogelijkheden hadden zijn tegen dan verhuisd naar een plaats ver weg van de R40. Binnen 2 a 3 jaar luistert er niemand meer naar het geklaag van die arme sukkelaars die op de ring moeten wonen. Een kleine prijs voor een luxueuze binnenstad toch? Dat klein beetje schuldgevoel stop je in een hoekje van je hoofd en binnen 2 a 3 jaar komt het zelfs niet meer bovendrijven.

    • yves Says:

      Als het bij de binnenstad blijft klopt je analyse. Maar het mag uiteraard niet bij de “luxueuze” binnenstad blijven. Het wordt dus goed opletten wat er in de verschillende partijprogramma’s zal staan.

      • Pieter Goddemaer Says:

        Is het dan wel ethisch verantwoord om de ringbewoners op te zadelen met extra vervuiling, lawaai en gevaar wanneer het circulatieplan uitgebreid wordt naar alle wijken rond de R40?

        • Flat Boy Says:

          Dus, gewoon overal autoluw en iedereen op de fiets. 10 km fietsen kan iedereen, zelfs klagende middenstanders en kortzichtige NV-A’ers (zijn er andere ?)

          • Bart Verliefde Says:

            Durf je je eerste uitspraak ook doen tegen mijn mindervalide zus die er geld zou voor over hebben om te kunnen (!) fietsen?

            Het tweede feit dat je er al meteen een politieke partij (waarom toch?) moet bij benoemen zegt al meteen hoe kortzichtig je eigen visie is…

          • Peter DB Says:

            Ooit al gehoord van oudere mensen ? Ooit al gehoord van mindervalide mensen ? Maar dat zijn geen ‘ Groen’ aanhangers en dus niet interessant…Het gedrag van Groen in Gent is noch milieuvriendelijk, noch fietsvriendelijk, noch kindvriendelijk.

        • Jan Says:

          Ook vandaag rijden er nog veel te veel mensen binnen de R40 met de auto die daar helemaal niet moeten rijden.
          Er gaan er uiteraard altijd rijden (leveringen, mindervaliden,…) maar het kan nog veel naar beneden.
          Het probleem is dit resultaat enkel kan bereiken door dingen te verbieden of er een prijs op te plakken.

          Het is zeker een goede zaak dat men “iets” heeft gedaan, de vraag is alleen of dit de juiste keuze was. Sommige knips zorgen wel degelijk voor idiote omwegen langs de R40. Zelf zou ik eerder kiezen voor een systeem zoals in Londen (betalen om er door te rijden). Vermoedelijk een beter resultaat en minder nadelen.

          • Chris S Says:

            Ge moet dat lekker veel zeggen: betalen, betalen en betalen. Klinkt als goud in hun oren, zo kunnen ze de mensen nog eens leegknijpen.

          • Etienne Says:

            Het was afgelopen maandag in Nieuwsuur van de NPO (vroegere NOS) en daar werden een aantal steden onder de loep genomen die anti-automaatregelen nemen. In Amsterdam willen ze namelijk de binnenstad verder autoluw maken. De maatregel in London, de zogenaamde Congestion Tax, helpt niet om de lucht schoner te maken, nog altijd teveel smerige auto’s (Uber, taxi’s). Ze gaan zelfs de prijs opdrijven. We zijn door Duitse steden gefietst (Duisburg, Düsseldorf, Keulen) en je kunt niet geloven hoe smerig die steden zijn, vergelijk het met Brussel. Nee als die auto’s verder de binnensteden vervuilen krijgen we steeds meer mensen (kinderen ) met luchtwegproblemen en dus veel meer mindervaliden, denk daar maar eens over na. Het gaat niet uitsluitend over mobiliteit in Gent, het gaat over gezondheid (luchtkwaliteit en beweging), duuurzaamheid /milieu, en beter ruimtegebruik (denk aan de klimaatverandering met meer hitte en meer regen in een korte periode). Dat er dan trajecten ontstaan die dan weer veel drukker worden hebben wij hier ook gezien, maar dat ebt geleidelijk weg. En het alternatief is dat er over x jaar herstellingen uitgevoerd moeten worden en dan krijg je met een overmaat aan automobiliteit, zie Brussel, gegarandeerd nog veel meer problemen. En ja je moet mensen die niet kunnen fietsen, ook niet met een driewieler met elektrische ondersteuning, mogelijkheden geven. In Nederland zien we veel mensen van heel jong tot heel oud fietsen (soms met dichtgeknepen billen) en dat geeft aan dat er een gezond fietsklimaat heerst.

    • Brecht Says:

      Ik woon net buiten de stadsring en moet eerlijk gezegd bekennen dat het tot mijn verrassing rustiger geworden is. Waarschijnlijk een toevalstreffer, maar toch, onverwacht.

    • Pieter Says:

      Ik woon zelf ook op de binnenring (regio Ekkergem) en bemerkt meer spitsverkeer maar daarnaast vind ik het goed meevallen, veel minder erg dan verwacht (toegegeven, wij hebben langs onze kant van de ring weinig vrachtverkeer). Wel beduidend meer fietsers. Moest het stad buiten de ring park+ride met fietsenstallingen plaatsen (aan bv. de watersportbaan) ben ik zeker dat we ook het spitsverkeer nog een stuk kunnen terugdringen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: