Wie ooit de geschiedenis van het fietsen in Gent zal schrijven is -ahum- veroordeeld om een zéér lang hoofdstuk te wijden aan de Gentse Feesten.
Die Feesten zijn de barometer van het jaarlijks stijgend fietsgebruik, èn de barometer van de fietsvriendelijkheid van het stedelijk beleid.
Mensen fietsen enkel als ze weten dat het veilig kan.
Jaar aan jaar komen er minder auto’s tot in het stadshart.
Al blijft het uitkijken voor slalommende autoracers, op zoek naar de ultieme parkeerplaats:
De Lijn is op de Fieste met de Nuchtere Nachtbussen telkens op zijn best.

Ik ben soms kritisch voor het vorige stadsbestuur, dat ik (vergeleken met de periode Van Rouveroi en Watteeuw) qua fietsbeleid tè low profile vond.
Maar kijk: in de Gentse Feesten van toen zag je een fietscultuur jaarlijks groeien.
De bottomline is steeds duidelijker: als je véél mensen wil héén-en-weren van en naar een compacte stedelijke lokatie, dan is de auto 100% een foute keuze.
Dan wint de samenwerking van stappers, fietsers en Openbaar vervoer.
Vrachtwagens en camionettes vol materiaal staan er niet in files.
Zolang ze traag rijden is de chaos van een openingsdag beheersbaar.
De tekenen zijn duidelijk.
De stallingen zijn volzet.
En de telpalen doen een extra beurt, want na 9.999 volgt 0000.
Imagine dat al deze fietsers nog met de auto zouden komen…
Op 17 minuten passeerden er zondagnacht 497 fietsers.
Wat schreef Fietsbult afgelopen 10 jaar over de Gentse Feesten?
Heimwee naar vroeger?
Lees over…
Gentse Feesten 2016.
Gentse Feesten 2013.
Gentse Feesten 2012.
Gentse Feesten 2011.
ook in oostende doen ze veel voor de fietsers in de Kapelstraat kun je niet meer oversteken naar de witte nonenstraat dat is volledig verkeer vrij gemaakt geen vracht wagens die er komen lossen dat is een plezier om er nu door te wandelen
Die tellers staan helaas nog altijd op winteruur. Dat zijn dus geen 497 fietsers op 17 minuten, maar op 1 uur en 17 minuten. (En 149 op 27 minuten op de foto daarvoor.)
Dat was me ook al opgevallen aan de Coupure. Enig idee waar ik dat best meld?
Antwoord van het Mobiliteitsbedrijf:
“Alvast bedankt voor de melding. Binnen het mobiliteitsbedrijf zijn we reeds op de hoogte van deze situatie.
Helaas laat de klokinstelling van de fietstelpalen niet toe om de nodige aanpassing door te voeren.
Bij de verwerking van deze gegevens wordt er wel rekening mee gehouden met deze winteruur-instelling.”
Heeft die teller nog nut als de 10.000 is bereikt, wat steeds meer het geval is langs de Coupure?