Home

Zomerkwis (3)

26 juli 2018

Het valt niet echt te ontkennen als je op de thermometer kijkt: het is zomer. Tijd dus voor de drieëneenhalfste aflevering van onze zomerkwis. Zoals gewoonlijk is er maar één vraag.

Tijdens het bouwverlof kom je als fietser traditioneel minder wegomleggingen tegen. Logisch: men probeert dikwijls een werf af te werken voor het bouwverlof en het gebeurt niet zo vaak dat men een nieuwe werf begint vlak voor het verlof. Maar soms kom je omleidingen tegen die niets te maken hebben met wegenwerken. Zoals deze:

25jul18, 19u19, Aard, Schellebelle.

De vraag is: waarom is er hier een wegomlegging?

Het antwoord is…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

(wacht even)…

25jul18, 19u19, Aard, Schellebelle.

6 Responses to “Zomerkwis (3)”

  1. Jan Van Besien Says:

    Die wegomlegging en bijhorende waarschuwing zijn prima. Maar breek me de bek niet open over die bloembakken in de eerste foto. Heb daar destijds e-mail conversatie met de gemeente Wichelen over gehad. Het antwoord was o.a.: “dat er een fundamentele oplossing voor het probleem zal worden uitgewerkt, in afspraak met een paar fietsersverenigingen, zodat de beslissing ook gedragen is. Daartoe is een plaatsbezoek met de eigenaar van het fietspad, de afdeling Zeeschelde, in het vooruitzicht gesteld. Deze datum is nog niet gekend, maar zal zeer kortelings zijn.”. We schrijven 12/01/2017. Ik heb later nog om een update gevraagd, maar nooit meer iets vernomen.

  2. jandefietser Says:

    Voor wie de geschiedenis van de bloembak niet kent: net rechts van de foto is de toegang tot het veer van Schellebelle, terwijl (ontwerpfout 1e categorie) het fietspad vlak naast de kaaimuur loopt. Dit levert natuurlijk gevaarlijke situaties op omdat mensen die van het veer komen niet weten dat ze op een fietspad terechtkomen en fietsers geen plotse veergangers verwachten. Uiteraard heeft men die fout pas opgemerkt toen alles er al lag en vertikt men het om de enige oplossing (het fietspad meer naar links leggen) toe te passen. In de plaats daarvan krijgen we het klassieke geklungel met paaltjes, hekken en nu dus een bloembak pardoes op het fietspad. Als mijn informatie klopt is er daardoor al een dodelijk ongeval gebeurd (fietser tegen hek gereden en ongelukkig gevallen). Waarschijnlijk daarna heeft men dan de bloembak gezet die tenminste het voordeel heeft dat hij goed zichtbaar is.

    Resultaat is chaos, vooral in de zomer als het terras van het café daar tot aan de rand van de smalle rijbaan komt. Vermits het fietspad geblokkeerd is door de bloembak weten fietsers niet hoe ze moeten rijden en weten voetgangers (waaronder de terrasbezoekers) niet waar ze de fietsers moeten verwachten.


    • De bloembakken staan er al veel langer dan het dodelijk ongeluk (sinds het ongeluk staat het hekken wel open). De bloembakken zijn er enkel gekomen omdat de gebruikers van het veer zich pas op het fietspad afvragen welke kant op te gaan (volgens mij dient een zebrapad om over te steken, niet om te “vergaderen”). Het plaatsen van de bloembakken was een poging tot een oplossing. Maar daarna komen de gebruikers van het veer gewoon tot voorbij de bloembakken om dan pas te realiseren niet te weten welke kant op te gaan en dus gewoon een meter verder gaan “vergaderen”. Daarnaast blijkt er niet te moeten worden opgetreden tegen een terras dat in de zomer uitgebreid wordt tot op het “pleintje” en zo de doorgang van passanten die niet wensen te stoppen op het terras te versperren.

      Maar zoals ik wel meer merk (vooral) in de fietsinfrastructuur: fouten zijn er om gemaakt te worden, problemen zijn er vooral om niet op te lossen.

  3. Etienne Says:

    Die reden, die muggenplaag en waarschijnlijk het opvullen van het overloopbekken, geeft vragen bij dat bord. Dit bord weert enkel bestuurders van een voertuig, geen voetgangers die net zo erg zo niet erger gestoken worden dan fietsers. Er moet ook een bord verboden voor voetgangers komen.

  4. Bart Says:

    De waarschuwing is best OK: elke passant kan daarmee zelf wel beslissen of hij zich aan die muggen wil blootstellen, of liever de omleiding volgt. Een snelle fietser gaat er misschien minder last van hebben dan een voetganger. En als men dan toch een geïnformeerde keuze wil geven, meteen ook bijzetten hoeveel langer die omleiding eigenlijk is (zeker wandelaars gaan dat willen weten). Nog beter was geweest om de vriendelijke waarschuwing bij het begin van de omleiding te plaatsen (en niet 50 meter verder).

    Maar het verkeersbord helpt de goede bedoelingen wel allemaal wat om zeep.
    Overheden en heldere communicatie, het blijft wat zoeken. 😉

  5. JanG Says:

    Zoals al nog gezegd is: voor wandelaars en fietsers is het erg handig om er een kaartje bij te zetten waarop de omleiding aangeduid is. Voor sommigen is het misschien efficiënter om het veer te nemen. Met een kaart kun je zelf beslissen wat je doet.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: