Home

Bouwverlof (3)

3 augustus 2018

Kijk, soms hé!
Soms hé!
Dan denk je, hé.
Soms hé!

Kris Peeters had het -met een romantische pen- over “haaks op fietsvriendelijkheid“.
Dat is het, hé.
Dat is het.
Dat is het waarom ik het zonde vond dat men de prima aangeduide omleiding voor fietsers (correctie: de uitmuntend aangeduide omleiding) ook in het bouwverlof tolereerde.
Want, ook al ben ik een assertieve fietser, als ik plots out of the blue in een onbekende straat kom met haaks geparkeerde auto’s, dan vliegt de angst plots door aderen, lymfen, zenuwen en luchtwegen.

23juli18, Groendreef

23juli18, Goudvinkstraat

23juli18, Groendreef

Het is zonde om een omleiding op een dominante fietsroute zo lang te rekken.
Het bouwverlof moet fietsvriendelijk, minstens op fietsroutes met omleidingen langs haaks parkeren.
Kris Peeters: Haaks parkeren is de nieuwe antifietsmaatregel geworden. Niet als dusdanig bedoeld, maar daarom niet minder effectief.

31juli18, Groendreef

31juli18, Goudvinkstraat

31juli18, Groendreef

Waar een wil is, is een fietspad. (aannemerswijsheid, 21e eeuw)

3 Responses to “Bouwverlof (3)”

  1. Bart Verliefde Says:

    Ik ben op de hoogte van de reden van de omleiding en het is op dit moment niet veilig om de straat open te stellen wegens stabiliteit e.d.

    Stel dat het wel tijdelijk open zou kunnen dan zijn de eerste dagen na het bouwverlof alweer een zootje om de omleiding op te leggen want ook al was het van bij het begin zeer goed aangeduid, iedereen bleef er toch doorrijden… Hekkens werden dagelijks opengezet door fietsers die weigerden om de 100 meter lange omleiding correct te volgen.

    • yves Says:

      Gisteren eens in detail gekeken: het ziet er anno vandaag zéér stabiel uit, dus er was -hadden ze het gewild- wel iets/iets mogelijk. 🙂 Enkel het asfalt ontbreekt op de rijweg. Het fietspad zal nog wat meer werk zijn. In mijn straat was de aannemer zo attent om het voetpad 99% afgewerkt achter te laten, en werd er om die reden ook in het bouwverlof drie dagen verder gewerkt. Dat is een prettige attitude. Ik weet wel, niet elke aannemer kan dat. Of wil dat? 🙂 De stel-dat-(het wel tijdelijk open was)redenering ken ik, en wordt om de haverklap uit de kast gehaald om vooral niks te moeten doen. Het doemdenkscenario. Fietsers en voetgangers verdienen nog steeds meer zorg. En dat fietsers omleidingen negeren is niet nieuw, dat doen àlle weggebruikers. Waarom? Omdat ze de afgelopen decennia op niks trokken. Je zou kunnen zeggen: if you put peanuts, you get monkeys. 😉 Ik heb afgelopen jaren vaak gebeld met signalisatiefirma’s..; manman… Als het juridisch maar in orde was. (lees: als ze maar geen verantwoordelijkheid moesten opnemen). Dat was het verleden. Deze omleiding lijkt me relatief degelijk (ik zoek niet de 100%, dat mogen anderen doen 😉 ), en die trend is met de komst van een controlerende stadsdienst positief leesbaar in het Gentse straatbeeld. We zitten daardoor in een overgangsfase me dunkt. Het vertrouwen dat een omleiding klopt zal -mits blijvende aandacht en inspanningen- verbeteren. Al werkt het natuurlijk alleen maar als dit ook buiten Gent zo is. By the way: de hoofdklemtoon van de bult lag vooral op de haakse parkeerplaatsen, en het gevaar ervan. Laat ons daarop focussen. 🙂

  2. Frans Says:

    Het gaat hier inderdaad om een noodwerf.
    Prima aangeduide omleiding? In de Lijsterstraat is er aan de ene kant éénrichtingsverkeer en aan de andere kant tweerichtingsverkeer aangeduid. En dat net aan de hoofdingang van de politiekazerne. Er zijn andere prioriteiten, nietwaar!
    Overigens kan je als fietser eveneens omrijden langs de andere oever (via de Westerringspoorbrug en de fietsersbrug ter hoogte van de Abrikoosstraat.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: