Home

Snelheid (4)

6 augustus 2018

Snelheid vernielt.
Dat telt voor alle weggebruikers.
Wie hard rijdt heeft een grotere kans op vernieling.
Dan is niks veilig.
Ook de afsluitingen om het veiliger te maken niet.

04aug18, Dampoort

Hoe meer je voertuig weegt, hoe groter de vernielkans.
Een fiets zal meer schade aanrichten dan een step.
Een vier maal vier zal meer schade aanrichten dan een Fiat Punto.
Een vrachtwagen zal meer schade aanrichten dan een camionet.
Kijk eens naar de verkreukelde lantaarnpaal op de Kasteellaan.
Auto, camionet of vrachtwagen?
Geen idee.
Ooit had ik de fantasie om een blog te starten met louter foto’s van carcrashvernielingen in het Gentse.
Te deprimerend.
Te véél.
Een eindeloze lijst ballustrades, lantaarnpalen, boompjes, betonblokken, verkeerslichten, snelheidsremmers,…
Je vraagt je af wie die facturen betaalt.

Het huidige weer is perfect om regelmatig vanuit mijn werk in Brugge naar huis te fietsen.
Het fietspad langs de Brugsevaart (Gérard Willemotlaan) begint te kraken, af te breken richting oever.
Dat is nog beperkt, maar je ziet het groeien.

05aug18, Gérard Willemotlaan


Het pad werd twee à drie jaar geleden geherasfalteerd.
Ik was aan het fantaseren wat de oorzaak van de barsten kon zijn, toen een mogelijke oorzaak in rotvaart voorbijvloog.

05aug18, 20u51, Brugsevaart

Snelheid vernielt.
Ook op het water.
Willen die gasten overàl flitspalen?

6 Responses to “Snelheid (4)”


  1. Dat asfalt begint af te brokkelen omdat het slecht gelegd is.
    Je ziet zo dat de rand te weinig ondersteund is.

    Flitspalen ?
    Die komen nog wel op de jaagpaden en fietssnelwegen
    Kwestie van tijd.

  2. Bart Verliefde Says:

    Het fietspad langs de R4 – Buitenring verzakte op dezelfde manier, net rond een waterpunt/ondergrondse waterafsluiter (die o.a. door de brandweer gebruikt worden) en aan de kant van Maria Middelares, niet aan de kant van het water. Na herhaaldelijk aandringen – zij het via de nodige omwegen want via meldpuntfietspaden kreeg ik een negatief antwoord – is men uiteindelijk toch aan de herstelling begonnen. Het fietspad tussen Bottelare en Merelbeke ligt vol met dergelijke verzakkingen, toevallig allemaal rond zo’n waterputjes. Zou de oorzaak dan niet ergens anders liggen dan telkens weer te vitten op ieder voertuig/vaartuig waar een motor in ligt?

    Mijn terras verzakt ook aan de randen… Het zwaarste vervoer dat passeert is de vuilnisbak en de kruiwagen. Reden? Had ik 10 jaar geleden maar wat meer ‘stabilisé’ gebruikt, er een betonijzer ingelegd en een vorstrand gegoten zou het waarschijnlijk niet gebeurd zijn. Zo zijn er heel veel wegen in België lamentabel aangelegd… Op de foto van de Gérard Willemotlaan zie je ook dat er totaal geen ondersteuning is aan de zijkant. Dit was de goedkoopste manier van aanleggen, oude wegbedekking eraf en eens met de asfaltmachine erover. Om daarna verwonderd te zijn dat de randen afbrokkelen en het fietspad vol met kleine steentjes ligt.

    ’t Wordt trouwens tijd voor weer eens wat wijn want ‘azijnposts’ staan er hier intussen genoeg…

    • yves Says:

      Zolang het label “azijn” niet aangevinkt staat is het geen azijnpost 😉 Er is sowieso een probleem met de stabiliteit van de oever. Bekijk deze foto uit 2012: https://fietsbult.files.wordpress.com/2012/02/120204sneeuw-031.jpg. Dat komt niet vanzelf. De stootranden werden vernieuwd. Racende boten zijn er verboden, en knabbelen aan de oevers. Misschien/misschien is dat een mogelijk reden 🙂 Dat véél wegen lamentabel aangelegd zijn klopt als een bus. Qua fietspaden zijn de normen anno 2018 goed gedefinieerd. De uitvoering/controle kan nog altijd beter. En verzakkingen rond waterputjes zijn inderdaad/heel zeker een issue, waarvan er al een aantal foto’s wachten op publikatie. Farys had een paar jaar een prima “afterservice”. De laatste jaren vind ook ik het een pak minder (zie bv een vrij recente herstelling op de Dendermondsesteenweg)

  3. JanG Says:

    Ook op het jaagpad langs de Bovenschelde (linkeroever, want de rechter is in lamentabele toestand) zijn veel verzakkingen te zien. Ook in de recenter aangelegde stukken. Aangezien die allemaal aan de zijkanten te vinden zijn, vermoed ik dat de (ontbrekende) stabiliteit van de dijk de voornaamste oorzaak is. Misschien is te goedkoop uitgevoerd werk of een slecht uitgewerkte opdracht – om kosten te besparen? – daar dan weer de oorzaak van.

  4. Els vanden berghe Says:

    Zondag = bootjesdag en ook vorige zondag was dat het geval. Zeker met dit warme weer zit er heel veel verkeer op het water en heel wat bootminnend volk zit duidelijk niet om een km te snel verlegen. Op de meeste binnenwaters is de snelheid beperkt tussen 8 en 12km/u vanuit het oogpunt van oeverbescherming, bescherming van fauna en flora en uiteraard de veiligheid. En die beperkingen bestaan al tientallen jaren. Er zijn een beperkt aantal afgebakende stukken waar je mag snelvaren, maar die zijn in omgeving gent enkel gesitueerd op de ringvaart en tussen gent en brugge op een kort stuk thv Beernem. Maar dat zal sommige vaarders worst wezen. Als je zo’n snelheidsduivel ziet, noteer het nummer dat op de zijkant van de boot is genoteerd enen waar je hem zag snelvaren en geef het door aan de waterpolitie. Ja, die bestaat ook, kan ook bekeuren en ook pv opstellen en kan dus ook klachten ontvangen.

  5. yves Says:

    Vanavond op de terugweg van Brugge nog eens goed gekeken. Ik kan iedereen geruststellen: deze fietspaden zijn eind 20e eeuw aangelegd mèt boordsteen aan de kant van het kanaal. Dààr is de erososie bezig.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: