Home

Wittepaalstraat

20 augustus 2018

Vandaag, 20 augustus 2018, begint Agentschap Wegen en Verkeer de renovatie van de brug over de E40 die Sint-Martens-Latem verbindt met Afsnee en verder met Gent.

19aug18, Wittepaalstraat (richting Gent)

19aug18, Broekkantstraat (richting Sint-Martens-Latem)

19aug18, Broekkantstraat

19aug18, Broekkantstraat

Het persbericht over deze werf lees je hier.
Het woord “fietspad” komt niet voor in het persbericht.
Zal deze renovatie méér zijn dan een museale restauratie?
Zullen fietsers er eindelijk/eindelijk een veilig fietspad krijgen?
Het is zo één van die vele bruggen met bovenop de brug een verhoogd voetpad, maar zonder voetpad op de brughellingen.
Een fietspad was -in die tijd- nergens voor nodig… dachten ze.

19aug18, brug over E40 Wittepaalstraat

19aug18, Wittepaalstraat


In 2014 kwamen er fietssuggestiestroken.
Ik ben geen tegenstander van fietssuggestiestroken, maar hier zijn het inderdaad schaamlapjes, no more.
Daarover later deze week meer.

Misschien is dit wel één van de bruggen die “onder toezicht staan”.
Even googelen leert dat dit niet zo is.
Gent scoort zéér hoog op de lijst van zorgenbruggen van het Vlaams Gewest (11 op de 28 lezen we hier in 2017), maar deze brug heeft bouwtechnisch geen noodzaak voor dringende renovatie.
De grootste noodzaak is het fietsvriendelijk maken van de brug.
De E40 is één lange stadsmuur, met amper fietsvriendelijke / fietsveilige “oversteekplaatsen”.
Zou hier enig overleg over geweest zijn tussen Stad en Gewest?
Deze brug kwam in 2009 kort in de krant De Standaard.
Schrijver Oscar van den Boogaard schreef er deze noodkreet over.
“Het zicht is er bovendien beperkt doordat de brug in een bocht is gebouwd. Mijns inziens is 30 kilometer per uur de enige mogelijkheid om veiligheid te garanderen. Een aparte voetgangers/fietsersbrug is een betere optie. Wie is er verantwoordelijk voor de brug en signalisatie? Ik hoor dat er al jarenlang actie is gevoerd door buurtbewoners bij de stad Gent, maar niets is ondernomen.”

“Ik begrijp niet dat de ouders van Latemse kinderen niet allang massaal een veilige brug hebben afgedwongen. In de bus of de terreinwagen van hun mama’s zijn ze behoorlijk beschermd. Dit geldt niet voor de fietsende kinderen die van hun ouders op hoop van zegen leren zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.”
De zelfbewuste Nederlander realiseerde zich niet dat hij bij de Stad Gent aan het verkeerde adres was.
De autostradebrug wordt beheerd door het Vlaams Gewest (Agentschap Wegen en Verkeer), en zij nemen géén verantwoordelijkheid (lees: mankracht en middelen) voor de hellingen die hun (Belgische) voorgangers aanlegden.
Die brughellingen zijn “overgedragen” aan de gemeentes, en klaar is kees.

Deze brug is dè verbinding tussen Sint-Martens-Latem en de vele secundaire scholen rond het Sint-Pietersstation.
Vanaf het dorp van Afsnee is er een prima fietsroute richting Gent.

19aug18, Meulenbroekstraat

19aug18, Meulenbroekstraat

19aug18, Meulenbroekstraat / Broekkantstraat

Vanaf het centrum van Sint-Martens-Latem is er een prima fietspad tot aan de gemeentegrens met Gent/Afsnee.

19aug18, Mortelputstraat

19aug18, Mortelputstraat / Wittepaalstraat

Tussen de twee paden loopt 1,8 km fietssuggestiestrook, en die strook gaat over de bochtige autostradebrug.
Is Gent een eiland?

7 Responses to “Wittepaalstraat”

  1. J. Says:

    Ik doe een gokje: net als bij de recente renovatie van de bruggen over de R4 in Heusden zullen de oorspronkelijke plannen worden gebruikt (dus zonder fietspaden en enkel een voetpad op het brugdek, niet op de hellingen…).


  2. Ik vind dat de term ‘prima fietspad’ hier nogal lichtzinnig wordt gebruikt. Michael Colville-Andersen zou zwaar met zijn ogen rollen bij het zien van dat fietspad.

  3. Frans Says:

    De haaientanden in de Broekkantstraat zijn alweer zo’n pestmaatregel terwijl de wegcode duidelijk is: op het einde van een fietspad heeft de fietser die rechtdoor rijdt, voorrang. Omdat veel automobilisten die regel niet (willen) kennen, steekt de luie wegbeheerder hen dan maar een handje toe met voorrang als “beloning”.

  4. Lodewijk Says:

    Hé ik wist niet dat Gent ook rode voetpaden had zoals de gemeente Herent? Of zijn het roodgekleurde fietspaden omdat de grijze kleur verward wordt door mensen uit de buurt als voetpad voor heel zware voetgangers 😉

    Ik ben vooral benieuwd wat de wegbeheerder dacht bij de overgang Meulenbroekstraat / Broekkantstraat.

    Uiteraard weet die wegbeheerder dat:

    een fietspad aangeduid met een B7 niet kan eindigen zonder kruispunt of een einde fietspad-bord.
    een fietspad dat dan eindigt zoals in wegcode artikel 12.4. er dan zo moet uitzien:
    .
    ‘haaientanden’ altijd een B1 verkeersbord vereisen om de voorrang te regelen.
    zo’n ‘haaientanden’ + B1 altijd dienen voor kruispunten van een zijweg met een voorrangsweg.

    Kortom: de enige overgebleven conclusie is dan ook dat de wegbeheerder dit beschouwd als een kruispunt tussen een autoweg in de voorrang en een waterweg uit de voorrang.

    Haaientanden als symbool om kapiteins te waarschuwen. Dat klinkt eigenlijk niet eens zo vreemd 🙂

  5. Luc Says:

    De onderkant van de brug wordt onderhouden door AWV maar de bovenkant (waar er dus op gereden wordt) moet onderhouden worden door de gemeente/stad want dat blijft een gemeenteweg.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: