Mail: gevaarlijke oversteekplaats voor fietsers in de Neermeerskaai

Van: BS
Verzonden: maandag 27 augustus 2018 9:21
Aan: kern@fietsersbondgent.be
Onderwerp: Fwd: gevaarlijke oversteekplaats voor fieters in de Neermeerskaai

Beste vrienden van de Fietsersbond,

Ter info onderstaande mail die ik stuurde naar de dienst Mobiliteit en de bevoegde schepen van onze stad.

Mvg,
B S

————————————————————————————————————-
Van: “bs”
Aan: “mobiliteit” , “schepen watteeuw”
Verzonden: Maandag 20 augustus 2018 12:30:23
Onderwerp: gevaarlijke oversteekplaats voor fietsers in de Neermeerskaai

Beste,

Graag wens ik een plaats door te geven die volgens mij gerust veiliger mag gemaakt worden voor fietsers.
Ik passeer er vaak en ben er steeds extra waakzaam.

Het betreft de plaats waar de Noorderdoorgang uitkomt op de Neermeerskaai.
Het is vooral gevaarlijk voor fietsers die van de Groot-Brittanniëlaan komen die naar het fietspad langs de waterkant van de Neermeerskaai willen fietsen. Daarvoor moeten fietsers de straat oversteken, net daar waar beide straten samenkomen.
Het gemotoriseerd verkeer komende uit de Noorderdoorgang kijkt vooral uitsluitend naar de auto’s die voorrang hebben op de Neermeerskaai, maar vergeten vaak aandacht te hebben voor de aanwezige fieters die net daar de straat oversteken. Vaak is het onbewust dat de autobestuurder dit vergeet want ik heb al vaak excuses aangeboden gekregen van autobestuurders wanneer ze mij niet zagen aankomen.

Is het mogelijk naast het voorrangsbord op het einde van de Noorderdoorgang een waarschuwingsbord te plaatsen dat er fietsers kunnen oversteken?
Is het mogelijk om de oversteekplaats voor fietsers met een extra kleur op het wegdek aan te duiden? En eventueel er geen 90 graden hoek van maken. Wie fietst er nu zo? 🙂 Maar een zachte bocht van te maken?

Ik heb foto’s in bijlage van deze mail geplaatst.

Neermeerskaai
Neermeerskaai
Neermeerskaai
Neermeerskaai

Alvast bedankt om deze gevaarlijke situatie voor fietsers te onderzoeken.
Er is ook een school in de buurt wat misschien een extra reden is om dit punt aan te pakken.

Met vriendelijke groeten,
B S
K 186
9000 Gent

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Mail: gevaarlijke oversteekplaats voor fietsers in de Neermeerskaai”

  1. Ik heb op google/maps gekeken en je moet volgens mij ook een foto richting Koning Albertbrug plaatsen. Je hebt daar een bocht waar weinig zicht is. Veel automobilisten gaan zich daarop concentreren om de Neermeerskaai op te rijden en letten niet meer op de fietsers. Hier is veel plaats dus ik zou zeggen een minirotonde met een verhoging in het midden zodat vrachtwagens toch rechtdoor kunnen, 30 km-zone en rode fietsstroken met fietser in de voorrang. Weg met dat rare haakse stippellijnstrookje. Maar er moeten wel snelheidsremmers bij (drempels) en die effectief zijn. Het is een zeldzaamheid in Vlaanderen en als er al zijn dan zijn ze niet effectief heb ik al gezien. Bij ons is 30 km/u ook echt 30, als je harder rijdt met de auto is je voorbumper eraf.

  2. Kaaien zonder knips zijn ideale sluipwegen. Voor auto’s is de Henley-Neermeerskaai de “perfecte” verbindingsroute tussen R40 en R4.

  3. Ik heb dit een goed jaar terug al eens aangekaart bij dezelfde diensten. Er is ook wel regelmatig een conflict op het fietspad ivm wie heeft voorrang op wie. Veel te veel verkeer dat elkaar moet kruisen op 1 punt. Stad Gent liet toen weten dat ze dit gingen aanpakken in 2019.

  4. Volledig akkoord: dit is inderdaad een heikel punt.
    Ook aan de andere kant van de Albertbrug, daar waar de onderdoorgang eindigt op de Henleykaai, is er m.i. een onduidelijke (en hierdoor onveilige) situatie. Hier staan geen borden en geldt dus voorrang van rechts. Komende van de brug heb je dus als fietser vanop de kasseistrook voorrang t.o.v. het (auto)verkeer op het geasfalteerde gedeelte, maar doordat het geasfalteerde gedeelte één lint vormt met de doorgang, komt dit bij de automobilisten blijkbaar over als een voorrangsweg. In de andere richting stelt zich de vraag welke beweging de doorgaande is en welke de afslag. M.i. is de doorgaande beweging van het asfaltgedeelte naar het kasseigedeelte van de Henleykaai en vormt de onderdoorgang hier afslag. In die redenering moeten automobilisten, vooraleer ze afslaan naar de onderdoorgang, de fietsers die vanop het fietspad naar het kasseigedeelte rijden, voorrang geven… Of zie ik hier iets verkeerd?
    (Het schilderen van een echt fietspad op de grens van Henleykaai en onderdoorgang lijkt me hier de enige valabele oplossing.)

Geef een reactie op Leentje Reactie annuleren