Home

De bevalling

15 september 2018

Vrijdag 14 september, 19u07.
“Voor wanneer is het?” vraag ik.
Het Kempisch antwoord volgt prompt: “Ah! Dat weten we nie hé! Da kan één uur zijn. Da kan twéé uur zijn. Dat weten we nie! Maar vermoedelijk vannacht. Of morgen!”
Ik zeg: “Allez, da’s echt gelijk een bevalling.”
En lap: flashback naar de bevallingskamer 28 jaar geleden.
De man graaft verder.

14sep18, 19u08, Dampoortstation

14sep18, 19u15, Dampoortstation

Na de weeën en het persen volgt als alles goed gaat: de bevalling.
Daar dacht ik aan.
Van maandag tot donderdag was ik even de stad uit.
Deze morgen, vrijdag 14 september, bleek dat er al véél arbeid geleverd was, maar nog geen opening te zien.
En ja, vertelde een werfman deze morgen: “Er was een beetje beweging, maar absoluut niet erg”.
Dat ging over de sporen.

14sep18, 8u58, Dampoortstation

14sep18, 8u59, Dampoortstation

Vannacht passeerde ik nog eens.
Net op tijd om de graafmachine te zien wegrijden.
De opening was compleet:

14sep18, 23u27, Dampoortstation

14sep18, 23u30, Dampoortstation

Gent heeft er een verbinding bij.
De nieuwe tunnel is geboren!
Proficiat aan de ouders!
Het is nu wachten tot het kind proper aangekleed is.
Dan pas start het publieke leven.
Volgens de planning wordt dat februari 2019.

9 Responses to “De bevalling”

  1. Ivan Deboom Says:

    Ik heb een praktische vraag. Misschien is er iemand van de lezers die ze kan beantwoorden? In de krant (HLN 28/7/2018) zei Watteeuw dat deze fietstunnel een oplossing is voor het fietstraject naar het noordoosten, letterlijk: “Wie van de Reep naar de Halvemaanstraat in Sint-Amandsberg wil, zal via dit systeem bijvoorbeeld niet over de gevaarlijke Dampoortrotonde gestuurd worden, maar wel via de fietstunnel aan de Dampoort, die intussen bijna klaar is.”
    Mijn vraag is eenvoudig: “Hoe dan?!” Ik heb deze vraag toen ook via Facebook gesteld maar kreeg nog steeds geen antwoord.
    Dus, concreet: hoe fiets je veilig van deze tunnel naar de Halvemaanstraat? Dat er aan een veilige oversteek voor de Dendermondsesteenweg gewerkt wordt: ja, uiteraard, anders heeft de tunnel zelfs geen zin. Maar als Watteeuw zo concreet is en zelfs straatnamen noemt, waarom kan hij dan de veilige fietsoversteken van de N70 en iets verderop de Antwerpsesteenweg richting Halvemaanstraat niet benoemen?
    Ik hoop dat dit niet te cynisch klinkt, ik wil dit gewoon (dringend) weten. Aangezien mijn dochter dagelijks bijna door auto’s wordt aangereden als ze, komende van de Dampoort, de Halvemaanstraat wil bereiken.

  2. Hilde Says:

    Ik rij ook dagelijks van de Dampoort naar de Halvemaanstraat. Ik betwijfel of deze tunnel zal gebruikt worden door fietsers die naar de Halvemaanstraat willen rijden. Het enige voordeel is misschien dat ze dan vanaf de Dendermondsesteenweg binnendoor naar de Land van Waaslaan kunnen rijden ipv via de Dampoort, maar dan moet dus 1) de Dendermondsesteenweg gedwarst worden en 2) de Land van Waaslaan.
    Het grote probleem ligt volgens mij eerder bij de (nieuw aangelegde) Antwerpsesteenweg. Iedereen weet dat de Halvemaanstraat een veelgebruikte fietsroute is, maar het is een crime om daar de Antwerpsesteenweg te moeten oversteken. De verlaging van het verhoogde fietspad is daar veel te kort, je staat op het fietspad in de weg van fietsers die rechtdoor rijden, auto’s hebben niet door dat je wil oversteken, …
    Zelf rij ik meestal al de straat op ter hoogte van de Engelbert Van Arenbergstraat, linkerarm flink uitgestrekt in het midden van de straat rijdend, om dan de Halvemaanstraat in te rijden. Maar ik zie een middelbarescholier dat niet meteen doen.
    Soms lukt het zelfs helemaal niet, omdat de stroom auto’s die van de Dampoort komen te groot is.
    Een mooie oplossing zou zijn dat je als fietser rond de Dampoort overal een tweerichtingfietspad zou hebben en dat je ter hoogte van de kleine parking naast de sporen een doorsteek zou hebben naar de Spijkstraat. Ik vrees dat dat voor mijn volgend leven zal zijn….

    • Ivan Deboom Says:

      Wat wij vragen, is nochtans niet het einde van de wereld. Zeker wat de bereikbaarheid van de Halvemaanstraat betreft, zou een veilige fietsoversteek een quick win betekenen.

      Fietsers uit het noordoosten van Gent hebben zich gedurende 6 jaar in slaap laten wiegen door een plan voor auto-circulatie waar ze niet het minste voordeel uit halen.

      Ik merk dat kritiek op het huidige Gentse fietsbeleid zeer gevoelig ligt, zeker in deze pre-electorale periode. Zelfs niet ver verwijderd van de vingers in de oren en luidop “lalala” zingen.

      Voor fietsers die vanuit noordoost naar Gent willen (of omgekeerd) is de situatie er de voorbije 6 jaar niet op verbeterd, wel integendeel. Kijk maar naar de recente heraanleg van de Groenstraat, volledig op maat van automobilisten en geparkeerde auto’s, zonder enige aandacht voor fietsers.

      Toegegeven, voor mezelf als dagelijks pendelaar (Oostakker-Gent) is er de voorbije 6 jaar één wezenlijke verandering: mijn route duurt nu minstens 5 minuten langer dan voorheen. Gewapend met gele knoppen, is men er buiten de R40 in geslaagd om de hoop op een STOP-principe voorgoed de nek om te draaien. Onder het mom van ‘veiligheid’ wordt het STOP-principe zelfs compleet omgedraaid.

      • Frans Says:

        Over een maand weten we of het circulatieplan verder uitgerold wordt naar de deelgemeenten, of niet.

        • Ivan Deboom Says:

          Je lost dit soort problemen niet op met (circulatie)plannen, de context voor de rand is niet te vergelijken met het centrum, o.a. bij gebrek aan voetgangerszone.
          De missing links wegwerken met fietspaden, veilige oversteken en conflictvrije kruispunten. Dat is de enige oplossing. De liberalen zouden zeggen: “Gewoon doen!” (maar ik vrees dat ze daar iets anders mee bedoelen)

    • Hubert Says:

      Tweerichting tussen Koopvaardijlaan (kleine dokkaai) en Kogelstraat zou men vlug kunnen realiseren ,alleen “De lijn” zou een beetje moeten meewerken .Het eerste stuk Antwerpsestw. tot Kogelstraat is tweerichtings fietspad aangelegd !

      • Hilde Says:

        Het fietspad is daar idd breed genoeg, maar volgens mij is het op dit moment niet als tweerichtings fietspad aangeduid.
        En bovendien: hoe geraak je er?
        Beetje Kafka.

        • Marloes Says:

          Ik stap af en ga met de fiets aan de hand van de Koopvaardijlaan onder de tunnel om dan over te steken naar de Dendermondse steenweg. Het zou al eens nagevraagd zijn bij Watteeuw om dit stuk fietspad onder de tunnel tweerichting te maken. Zoals hierboven al gezegd wil De Lijn niet mee en de huidige breedte is te smal voor tweerichting. Het is daar sowieso al een ongelukkige situatie met veel voetgangers op het fietspad.
          En voor de Kogelstraat moet je dan inderdaad nog een stukje verder.
          Dat kleine stuk is echt een missing link om als fietser niet over de hele Dampoort te moeten.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: