Home

Over lussen en lichten

25 september 2018

De fietstelweek draait.
Vandaag wordt er in Gent op 4 lokaties van 07u00 tot 09u00 en van 16u30 tot 17u30 manueel fietsen geteld.
Daarnaast rolt Gent de tweede generatie digitale fietstelpalen uit.
De eerste generatie kwam uit Denemarken, wat duur is qua onderhoudsservice.
En de paal op de Coupure Links verliest zijn doel: die straat wordt een Fietsstraat.

08sep18, Coupure Links

Logisch dat deze palen de plaats ruimen.
De eerste paal van de tweede generatie verscheen begin september op het einde van de Zuidparklaan / Hubert Frere-Orbanlaan.

08sep18, Zuidparklaan / Hubert Frere-Orbanlaan


Die telt de fietsstroom van en naar Ledeberg.
De cijfertjes op de foto hierboven werken perfect, de halve cijfers zijn de fout van de fotograaf.

08sep18, Zuidparklaan / Hubert Frere-Orbanlaan

De tellussen werken anders dan die van de eerste generatie, en lijken vlotter “in te bouwen”:

08sep18, Zuidparklaan / Hubert Frere-Orbanlaan

Jonathan Moreel spotte het tweede exemplaar op de Groendreef:

sep18, Groendreef (foto: Jonathan Moreel)


And eight more to come.
Bedoeling is om de fietspoorten naar het centrum hiermee uit te rusten.
Ook andere gemeentes en het Vlaams Gewest plaatsten er.
10 jaar geleden had ik twijfels bij het nut hiervan.
Er is toch vooral nood aan veilige fietspaden?
Ondertussen weet ik dat er honderden tellussen bestaan om autotraffiek te meten.
Die lussen kan je amper zien, de cijfers nog minder.
Alle begrip voor fietsers die boos worden omwille van de telpalen.
Ze zijn boos omdat veilige fietspaden ontbreken.
Maar meten is weten.
Er zijn -buiten onze bubbel- nog téveel mensen /ambtenaren die geen geld willen uittrekken voor fietspaden.

Ook bij de Lijn zaten er zo’n mensen.
Jarenlang was het verkeerslicht op het fietspad aan de overgang tussen Zuidparklaan en Graaf Van Vlaanderenplein fietsonvriendelijk geregeld.
Wie gezagsgetrouw voor rood licht wachtte op de tram of bus die stadinwaarts reed kon honderden keren vaststellen dat er bij rood licht géén tram of bus kwam.
Een hopeloos onefficiënt verkeerslicht.
En elke keer als we dit aankaartten was het standaard antwoord bij Stad èn De Lijn: “De Lijn wil het niet anders”.
Gelukkig is niets voor altijd, ook een rotte verkeerslichtenregeling niet.
Dus spread the news: je kan sinds kort blindelings vertrouwen op dit verkeerslicht!

08sep18, Graaf Van Vlaanderenplein

08sep18, Graaf Van Vlaanderenplein

Met dank aan de Stad en De Lijn.

08sep18, Graaf Van Vlaanderenplein

Een verbond tussen de Lijn en de voetgangers- en fietsbeweging lijkt een evidentie.
Samen zijn ze de toekomst van de stad van de 21e eeuw.
De Lijn heeft hierin een grote verantwoordelijkheid, met eigenbelang voor hun core business.
Verkeerslichten efficiënt beheren is één, en belangrijk.
Het wegdek rond tramsporen onderhouden is twéé, en zeer belangrijk.
Tramsporen fietsvriendelijker krijgen is drie, en zowel een ontlasting voor de spoedopnames als winst voor de sociale zekerheid.
Nu nog deze tekst bezorgen aan alle werknemers van De Lijn en parlementsleden van meerderheid en oppositie.

11 Responses to “Over lussen en lichten”


  1. De Lijn woordvoerder heeft vorige week nog gezegd dat het fietsvriendelijk maken van tramsporen niet hun taak is.

  2. Chris S Says:

    Hoeveel kost zo één telpaal?

  3. Jan Says:

    De gemiddelden van veel autotellussen van het gewest op auto(snel)wegen en zijn te vinden op:
    http://indicatoren.verkeerscentrum.be/vc.indicators.web.gui/indicator/index
    De gegevens van de gewone gewestwegen zijn inderdaad moeilijker te krijgen.

  4. Tim Roggeman Says:

    Hey Yves, weet jij waar je die geweldige rode fietsplaat “Gent Fietst” kan krijgen van op de foto?

    • yves Says:

      Gevonden op de site van de Stad: “Alle basisscholen in het Gentse krijgen bovendien die dag ook een fietsgadget van de Stad toegestuurd. Dit zijn fietsplaatjes die verdeeld kunnen worden aan fietsende leerlingen, en die herinneren aan de fietsplaatjes die tot het begin van de jaren ’90 aan fietsen werden gehangen bij het betalen van de rijwielbelasting. De nieuwe fietsplaatjes zijn reflecterend en duidelijk zichtbaar in het verkeer.”

    • yves Says:

      En op via de Facebook van Gent Fietst geleerd dat de plaatjes te krijgen zijn aan de balie van het Mobiliteitsbedrijf.

  5. Flat Boy Says:

    Zouden die telpalen al 1 iemand de auto doen inwisselen hebben voor de fiets ?

  6. Hilde Says:

    Wat goed dat die verkeerslichten eindelijk goed zijn afgesteld. Ik heb me er 12 jaar aan ge-ergerd én boze blikken gekregen van andere fietsers als ik toch door het rood reed….
    Helaas loopt mijn dagelijkse route niet meer langs daar.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: