Wenslijst Fietsersbond Gent

Fietsersbond Gent lanceerde bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 een tienpuntenplan.
Ditmaal formuleren we naar het volgend stadsbestuur een wenslijst met drie topprioriteiten, waarin nog een aantal zaken uit het tienpuntenplan.
Mocht u het gemist hebben: hier is de evaluatie van het afgelopen beleid.

Drie topprioriteiten:
– De mogelijkheid voor èlke Gentenaar om veilig en comfortabel van en naar huis te fietsen, ook zij die op de R40 wonen.
Fietsvriendelijke circulatieplannen buiten de R40, waarbij doorgaand autoverkeer terecht komt op de doorgangswegen in plaats van de smallere woonstraten.
– De snelle realisatie van minstens één veilige bewegwijzerde fietsverbinding met èlke buurgemeente. Daar wonen de autopendelaars die niet durven fietsen.

Fietsroutes
– De drie topprioriteiten.
– Hoge inzet op de uitrol van het spinvormig fietsroutenetwerk.
– Opofferen van autoparkeerplaatsen in functie van veilige fietsroutes. Hoe méér mensen er fietsen, hoe sneller de parkeerdruk daalt.
– Tweerichtingsfietsverkeer in àlle straten binnen de R40 (Rozemarijnstraat, Hector Van Wittenbergestraat, Kortrijksepoortstraat, Dampoortstraat, Kuiperskaai,…) . Fietsers laten omrijden via de R40 is niet gepast. Eenvormige regelgeving cfr. zone 30 binnen de R40 werkt.
– Responsabiliseren van SOGent om fietsrampen als The Loop vanaf nu correct aan te pakken.
– Een veilige fietsverbinding van Koopvaardijlaan naar Antwerpsesteenweg.
– Verdere uitrol van fietsstraten.

Fietsparkeren
– Hoge inzet op inpandige gesloten fietsstallingen in alle dichtbevolkte wijken met kleine huizen.
– De ombouw van delen van ondergrondse parkeergarages (Vrijdagsmarkt, Kouter, Sint-Pietersplein) tot (bewaakte) fietsstalling. (cfr Brugge). Daar is plaats voor kortparkeren, betalend langparkeren, lockers voor batterijen van electrische fietsen, aansluiting met ondergrondse deelauto’s of bovengronds Openbaar Vervoer.

10okt18, ’t Zand, Brugge
10okt18, ’t Zand, Brugge

10okt18, ’t Zand, Brugge

10okt18, ’t Zand, Brugge

– Een weesfietsenbeleid naar Amsterdams model: een grote centrale opslagruimte, digitale verwerking van de fietsen, en levering tegen betaling aan huis.
– Een meldingsapp voor weesfietsen of brolfietsen cfr de app voor sluikstorten van IVAGO.
– Een forse uitbouw van fietsstallingen in scholen en àlle openbare gebouwen.
– Handelaars de kans geven om stedelijke fietsstallingen aan te vragen.
– Beter onderhoud van de bestaande stallingen.
09sep18, Gustaaf Callierlaan

09sep18, Gustaaf Callierlaan

Fietsveiligheid
– Trajectcontrole en afdwingen “uitgezonderd plaatselijk autoverkeer” in fietsstraten. Zo kan men fietsassen naar deelgemeenten direct 24u/24u aantrekkelijker maken.
– De inzet van een grotere fietsbrigade op drukke fietsroutes, minstens tijdens de spitsuren. De norm is: aangepast gedrag en aangepaste snelheid ten opzichte van de trage fietsers en voetgangers.
– Ondersteuning door de politie van het fietsbeleid, naar Brussels model.

13okt18, Bisdomkaai

– Nog slechts 2 dominante snelheidsregimes: 30km/u in woonstraten en smalle straten, 50km/u elders (uitzonderingen: woonerven, autostrades en R4)
– Een pioniersrol vervullen met intelligente verkeerslichten.
– Conflictvrije kruispunten zelf uitbouwen en bepleiten bij hogere overheid.
– Heldere belijning van alle tweerichtingsfietspaden. (middenstrepen)
– Voetgangers zo vaak als mogelijk eigen ruimte geven.
– Uitdiepen van het werfcharter naar àlle vrachtwagens, zodat vrachtwagens in spitsuren wegblijven van fietsroutes en schoolomgevingen.
– Een digitaal meldsysteem (via smartphone) met foto’s en lokatiebepaling, waarbij ook politie en ambtenarij als ogen en oren van het beleid input geven over putten, bulten, onveilige situaties.
– Een actieplan met de Lijn voor een conflictvrij samengaan van tram en fiets. In 2019 pakken we uit met cijfers van ongevallen in Gentse tramporen.
13okt18, Koophandelsplein

Fietscomfort
– Consequente uitvoering van de vlakheidsnorm, plus een actieplan om bestaande fietspaden hieraan aan te passen. Voor kinderen, bejaarde fietsers en het groeiend aantal plooifietsers is dat ook een veiligheidsmaatregel.
– Een doordacht kasseienbeleid: geen kasseien op fietsroutes, rond scholen en andere belangrijke publiekstrekkers. Voor kinderen, bejaarde fietsers en het groeiend aantal plooifietsers is dat ook een veiligheidsmaatregel.
– Meer uitvoerend personeel Wegendienst.
– Nieuwe fietsinfrastructuur toekomstgericht brééd ontwerpen, naar Nederlands model.

Fietsbeleid
– Invoering van de Fietstoets binnen alle stadsadministraties.
– Financiële Ondersteuning van de Fietsersbond, naar Amsterdams model.
– Mee opstarten van betere data van (fiets)ongevallen, in combinatie met up to date ongevallenanalyses.

6 gedachten over “Wenslijst Fietsersbond Gent”

  1. Persoonlijk vind ik fietsstraten geen veilig idee.
    Dit omdat er zonder dagelijkse en doorgedreven controle het verbod om fietsers voorbij te steken een dode letter is.
    Uit persoonlijke ondervinding weet ik dat wagens zich daar niet aan houden.
    Eenmaal dat de neus van hun wagen er tussen kan wringen ze zich er tussen door de fietser opzij te dwingen.
    Sommigen zelfs al claxonnerend en bedreigingen roepend.
    Nu kan dit toeval zijn dat het mij al verschillende keren overkomen is en kan het zijn dat andere fietsers dit nog niet overkomen is.
    Maar een gevoel van onveiligheid zet ik niet zo maar opzij.
    Met als gevolg dat ik in fietsstraten me zo veel mogelijk aan de rechterkant hou en dat het dus nog sneller voorkomt.
    Nu rijd ik soms al rond om bepaalde fietsstraten te vermijden wat eigenlijk niet de bedoeling is van die straten.

    1. Ik begrijp je schrik. Wanneer er agressie komt van een autobestuurder voel je je echt onveilig en er erg van aangedaan. Toch gebruik ik met groot genoegen de fietsstraten Muinkkaai en Tweebruggenstraat (fiets er zelfs expres een beetje voor om). Ik vermoed dat er steeds minder agressie zal zijn naarmate fietsstraten de norm worden in plaats van de uitzondering. Daarom wordt er dus gepleit voor meer fietsstraten. Dat weggebruikers zich niet willen aanpassen aan nieuwe systemen, betekent niet dat de systemen niet meer toegepast mogen worden.

    1. Enkel het stukje tussen de Dampoort en de eerste zijstraat is enkelrichting voor fietsers. Lijkt mij gevaarlijk dit tweerichting te maken gezien de vele bussen in combinatie met de fietsers die in de ‘juiste’ richting vanop de oversteekplaats aan Dok Zuid invoegen.

      1. Zal er nog eens op letten. Ik vind de Dampoortstraat sowieso niet handig om als fietser in de “tegenrichting” te rijden. De bussen maken het je soms ook wel erg moeilijk en gaan (met opzet?) links rijden.

  2. Zeer goede voorstellen
    Op naar een fietsgezinde wereld.

    Fietsparking mag in Gent +buurgemeenten toch nog stevig duwtje vooruit krijgen
    Daarop lopen we echter achter op andere steden, ook Belgische …

Geef een reactie op Suzan Reactie annuleren