Home

Persbericht: Rinkelen voor toekomstgericht Gent-Sint-Pieters

6 november 2018

GMF, Fietsersbond en Werkgroep Sint-Pieters-Buiten rinkelen voor toekomstgericht Gent-Sint-Pieters.

Dinsdagochtend 6 november rinkelden tientallen fietsers van Gents MilieuFront (GMF), Werkgroep Sint-Pieters-Buiten en Fietsersbond aan de ingang van het Gent-Sint-Pietersstation tegen de geplande besparingen. Er wordt hiermee onrechtstreeks fors gesneden in de bouw van de fietsinfrastructuur. Het station waar dagelijks 60.000 reizigers passeren heeft een fietsgericht beheersplan nodig, een station van de toekomst waardig.

Het Project Gent Sint-Pieters dreigt niet langer een toekomstgericht 21e eeuws mobiliteitsproject te worden. Met de geplande besparingen wordt er fors gesneden in de bouw van de fietsinfrastructuur. In de huidige plannen wordt een deel van de ondergrondse fietsstalling niet meer gebouwd en hiermee worden honderden vierkante meters geschrapt.
De beloofde capaciteit voor 13.500 fietsen wordt verspreid over het project, en in de overblijvende vierkante meters gewrongen en gewurmd.

06nov18, Sint-Pietersstation

Volgens ons staat dit gelijk aan minderwaardige kwaliteit. Daarnaast ontbreekt alle pragmatische visie en een fietsgericht beheersplan. Vragen zoals: ‘“Waar komt een bewaakte stalling? Waar is er plaats voor de Blue Bike? Waar komt het Fietspunt? Zal er voldoende plaats zijn voor niet klassieke fietsen (alle types die niet in een fietsrek passen)? ” blijven onbeantwoord. Er wordt niet gekeken naar de behoeftes van de toekomst. De NMBS trekt helaas ook geen lessen uit het verleden van afgewerkte stationsprojecten. Zo is er in het station van Brugge 10 jaar na de oplevering van de ingrijpende verbouwing reeds een chronisch tekort aan overdekte fietsstallingen.

Ruimte voor fietsen
GMF en Fietsersbond voorspellen al jaren dat de 13.500 geplande fietsstallingen in 2027 niet zullen volstaan voor een stad met een snel groeiend fietsgebruik. Eind 2017 telde GMF al 11.364 fietsen aan het station Gent-Sint-Pieters. Het enige tegenargument van financiële beperkingen klinkt lauw in tijden waar er gepleit wordt om 100% in te zetten op de alternatieven voor de auto.
Dit alles is onbegrijpelijk voor het jaarlijks groeiende, grootste reizigersstation van Vlaanderen. Te meer voor Gent, de snel groeiende, grootste fietsstad van België!

Wij vragen een fietsgericht beheersplan
Fietsersbond Gent, Gents Milieufront en Werkgroep Sint-Pieters-Buiten vragen om de huidige amputatieplannen stop te zetten, en te laten screenen door mobiliteitsexperten uit Nederland. De NMBS-groep heeft afgelopen decennia massaal geïnvesteerd in ruimte voor een immense autoparking. We vragen dat nu eenzelfde inspanning geleverd wordt voor fietsstallingen en fietsinfrastructuur.
Het debacle van de NMBS-projectontwikkelaar SOFA en een gestuurde mentaliteitswijziging bij de NMBS-architecten mag niet afgewenteld worden op de Gentse fietsende stationsgebruikers. Ruimte die nu niet gebouwd wordt, kan je in dit stationsproject later nooit meer bijbouwen. Het is NU tijd om ruimte te creëren voor het Gent-Sint-Pietersstation van de 21ste eeuw!

06nov18, Sint-Pietersstation

Kortetermijn maatregelen blijven broodnodig
De verenigingen benadrukken nogmaals dat er ook tijdens de looptijd van de werf, die nog vele jaren zal duren, meer inspanningen moeten gebeuren om de fietsende treinreizigers tegemoet te komen. Het is niet acceptabel dat er dag na dag een tekort aan overdekte fietsenstallingen is aan het station. Op elk moment zouden er voldoende overdekte stallingen moeten beschikbaar zijn, desnoods door een deel van de bovenste verdieping van de autoparking beschikbaar te stellen voor fietsers. De komende jaren wordt de min drie van die parkeergarage toch niet gebruikt, want er is geen bewoning.

6 Responses to “Persbericht: Rinkelen voor toekomstgericht Gent-Sint-Pieters”

  1. Tom Says:

    Een zeer legitieme vraag. Het zou zelfs nog meer mogen zijn! Ook betaalbare huurlockers (met abonnement) voor de frequente fietsers, waarin ze fietshelm, regenkledij, verlichting, fietstas, e.d. kwijt kunnen, zou heel wat pendelaars extra kunnen lokken! Het mag nog wel wat meer zijn!

  2. Frans Says:

    Of die duizenden bijkomende fietsrekken nu in de kelder komen of op het immense gelijkvloers, wat maakt dat uit? De ontwikkeling van winkels over de volledige oppervlakte onder de trein- en naast de tramsporen blijft toch zeer onwaarschijnlijk.

  3. Ingrid Van den Bossche Says:

    Wat was ik hier graag bij geweest… Van mijn kant niet in de eerste plaats omwille van het tekort aan aantal fietsstallingen (waar ik evenwel ook achter sta) als wel om de erbarmelijke fietssituatie rond het station. Het lijkt alleen maar erger te worden. Sinds het opentrekken van de Sint-Denijslaan aan de achterkant van het station is het een chaos van jewelste. Onduidelijke bewegwijzering en onlogische bedoelingen met gevaarlijke situaties tot gevolg. Bus, fiets én voetganger op één rijstrook? Hoe kwam men tot zo’n situatie?! En dan nu zwalpen tussen -wel ja, broodnodige- fietsenstallingen, oude tramsporen en pendelaars…
    Laten we gewoon algemeen stellen dat een logisch en duidelijk fietsparcours volgen rond het volledige station gelijkstaat met het zoeken van een speld in een hooiberg…
    Wie, oh wie houdt zich bezig met dit hindernissenparcours? Gelukkig is er de sportwaaier van de stad die hip verkondigt waar ze mee bezig zijn: bicycle urbanism. Kunt u nog eens herhalen, alstublieft?

    • Frans Says:

      Heel terecht opgemerkt en volkomen onderbelicht op Fietsbult.
      Ik heb wel de indruk dat de betrokken instanties er zich bij neerleggen dat “chaos” de enige oplossing is, omdat ze gewoon niet in staat zijn om er een te bedenken.

      • JanG Says:

        Er is zoveel werk en er zijn zo weinig vrijwilligers die zich inzetten voor Fietsersbond Gent dat sommige zaken inderdaad onderbelicht blijven. Maar: ze worden wel al jarenlang continu aangeklaagd bij de verantwoordelijken, bij de overheid, bij allerlei instanties.

        • Frans Says:

          Ik twijfel geen ogenblik aan de inzet van de weinig vrijwilligers.
          En om aan te sluiten bij mijn voorgaande opmerking over de “chaos” rond Gent-Sint-Pieters.

          Drachten-aan-de-Leie?

          “In het Friese stadje Drachten is de plaatselijke overheid grotendeels gestopt met het nemen van verkeer regelende ingrepen. Vrijwel alle verkeerslichten zijn begin eenentwintigste eeuw vervangen door rotondes en verkeerspleinen waarop verschillende soorten verkeersdeelnemers zoals automobilisten, voetgangers en fietsers zonder aanwijzingen van dezelfde ruimte gebruikmaken. De gedachte erachter is dat mensen zich in onoverzichtelijke situaties onveilig voelen en voorzichtiger zullen zijn. Deze aanpak lijkt te werken want het aantal verkeersongelukken is gedaald sinds de invoering. Dit principe, ook wel bekend als gedeelde ruimte, is bedacht door de verkeerskundige Hans Monderman.” (bron: Wikipedia).

          Anders dan het veel grotere Gent heeft Drachten geen treinverbinding…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: