Deze week was er het krantenbericht dat de helft van de Gentse parkeerverboden geen vergunning heeft.
Parkeerplaatsen blablabla overheid blablabla vergunningen.
Wat mij eerder ergert is de nonchalante wijze waarop werfsignalisatie rondgestrooid mag worden, los van een noodzaak.
Een aannemer mag zeggen: ik ga op een maand tijd vier dagen in een huis werken, en daarvoor mag ik een maand lang het openbaar domein opeisen.
Zou er een voorwaarde bestaan dat er nonstop moet gewerkt worden?
Gezond verstand bij aannemers?
Niet bij alle.
Afgelopen weekend was ik verbaasd over deze voetpad- en wegblokkage:
Ik dacht: Dat is durven… een belangrijke straat een weekend lang gijzelen omdat hier maandag een aannemer wil starten.
En kijk, we zijn donderdag, en het was nog steeds duidelijk omzoomde lucht:
Is dit geen idee om hier een serie van te maken, met de juiste info waarbij lezers dit kunnen aankaarten bij Gentinfo
was zelfde bij de werken aan Visserij ook. Eerst veel te vroeg signalisatie gezet, dan nog paar dagen gewacht met effectief te werken, dan op een dag gaten gekapt in het wegdek, gevuld met keien om daarna meer dan een week niets meer te doen maar wel de signalisatie te laten staan… Mensen hebben die gewoon verplaatst zodat ze terug doorkonden met de auto.
Terecht artikel.
Ik merk vooral dat men de wet totaal niet toepast.
(https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-070599-werken/895-art5)
Men lijkt maar wat neer te poten dat toevallig op de vrachtwagen lag. Ik vraag mij dan af of ze wel een vergunning hebben en indien ja: geeft de gemeente dan echt een vergunning af met flagrante fouten?
Je zou bijna hopen dat er eens een ongeval is om hen wakker te schudden.
Is deze melding doorgegeven aan de stadsdiensten via Gentinfo?
Het was ook zo bij de voorbereidende werken voor de fietsstraat Coupure Links.
Het voetpad was zelfs afgesloten zodat voetgangers honderden meters moesten omlopen. Mijn melding aan Gentinfo én aan de aannemer hebben geen antwoord gekregen.
Onlangs nog zo’n ‘ze doen maar wat’ in Gentbrugge, bij het vernieuwen van de toplaag in de Van Swedenlaan: eerst werd je pakweg een halve kilometer omgeleid – ook tijdens het weekend, terwijl er nog niets gebeurd was, – om op het einde op een verbodsbord te stuiten… Hoe verzinnen ze het? Je kon kiezen: doorrijden – overtreding – of spookrijden – overtreding. Fietsers negeerden heel voorspelbaar massaal de borden.