Home

Naar Oostakker

12 november 2018

Oostakker is met stip de meest fietsonvriendelijke deelgemeente van Gent.
Als zelfs de vakbonden van een autofabriek hierover aan de alarmbel hangen, zegt dat iets over die vakbond, of over de kwaliteit van fietsinfrastructuur?
Ga er eens op een zondagmorgen fietsen, en merk hoe dominant de auto er op de oprit slaapt.
Oostakker was tot voor kort nergens fietsvriendelijk verbonden met Gent.
De XL-fietssuggestiestroken in de Sint-Bernadettestraat waren recent een eerste stap.

De aanleg van het fietspad achter de volkstuintjes van de Hogeweg liep ferm vertraging op.
Dat kwam omdat de Aquafinwerf “sanering van de Rietgracht” slecht liep.
Maar het einde van het bewonersleed is in zicht.
De afwerking van de Zuidveenakkerstraat, Veenakkerpad en Noordveenakkerstraat is bezig:

09nov18, Zuidveenakkerstraat

09nov18, Zuidveenakkerstraat

09nov18, Zuidveenakkerstraat

09nov18, Veenakkerpad staduitwaarts

09nov18, Veenakkerpad stadinwaarts

09nov18, Veenakkerpad stadinwaarts & Zuidveenakkerstraat

09nov18, Veenakkerpad staduitwaarts

09nov18, Veenakkerpad staduitwaarts

09nov18, Veenakkerpad & Noordveenakkerstraat

09nov18, Noordveenakkerstraat staduitwaarts

09nov18, Noordveenakkerstraat staduitwaarts

09nov18, Noordveenakkerstraat stadinwaarts / Hogeweg

De Zuidveenakkerstraat en de Noordveenakkerstraat worden woonerf met gescheiden rioleringen.
Het Veenakkerpad wordt een fietspad.
Als dit afgewerkt is mogen de volgende stappen snel starten: de heraanleg van het onoverzichtelijke Darsen, de vreselijke Motorstraat en idem dito Lourdesstraat.
Hopelijk blijft NMBS/Infrabel niet de dwarsligger in het dossier van Darsen.
Ze zijn alvast begonnen met een spoorvernieuwingetje waar een tricky fietspad op zat:

09nov18, Singel


Ik had geen tijd om te kijken of deze werf fietsvriendelijk ingericht was.
Richting Muide blijft het zinkgat verder zakken:

09nov18, niemandsland, misschien Vliegtuiglaan

3 Responses to “Naar Oostakker”

  1. Hilde Says:

    Ik ben benieuwd. Dit stuk “niemandsland” wordt druk gebruikt door fietsers uit Oostakker en Sint-Amandsberg die o.a. naar Weba en Decathlon rijden (en bij uitbreiding naar de Galvetonsite). Op die manier kan immers de omweg langs de Dampoort vermeden worden. Het is hier echter niet fijn rijden, ook al niet omdat het ’s avonds een erg onherbergzame indruk maakt.

  2. Palfliet Kathleen Says:

    Onze straat Wittewalle in Oostakker zijn ze aan het heraanleggen. Straat wordt 5 meter smal en beiderzijds 3 m “groen”. GEEN plaats voor fietspad noch voetpad!! Onze straat wordt druk gebruikt door fietsers woon- werkverkeer… men mag niet langs Kennedylaan verder rijden met fiets en wordt omgeleid via Wittewalle om Skaldenstraat te bereiken. Het is gewoonweg schandalig. Dat ze het “groen” vervangen door fiets- of voetpad! Die groene selder is mss goed voor centrum Gent maar de randgemeenten interesseren hem niet.

  3. Tom Says:

    Vreemd genoeg is de ‘fietssnelweg’ F400, de fietsring rond Gent volgens de provincie al bijna volledig afgewerkt (alsook Openstreetmap), en loopt deze blijkbaar gewoon over de Noordveenakkerstraat op NMBS-terrein. Ik heb me er ooit eens op gewaagd, maar ben maar vlug terug gereden, ik vermoed dat men snel de (spoorweg)politie op je afstuurt.
    Verder vind ik er niet echt informatie over. Ik vermoed dat de stad Gent opteert voor de route Antwerpsesteenweg-Halvemaan/Visitatie fietsstraat (haha) -Veenakkerpad. Zo kom je aan de Darsen waar alleen assertieve fietsers of die met een uitgestippeld plan hun route kunnen verderzetten 😦


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: