Home

Mail: Werf aan de Stropbrug

22 november 2018

Van: Stijn
Verzonden: woensdag 21 november 2018 21:50
Aan: kern@fietsersbondgent.be
Onderwerp: Werf aan stropbrug

Beste kern,
De fietssituatie aan het kruispunt burggravenlaan – ottergemsesteenweg is door een werf tegenwoordig zeer gevaarlijk.

Hier zijn fotos:

Richting stropbrug / ledeberg is er een doolhof van scheve bakens.

Op één van de foto’s zie je een dame die met pagadder in haar aanhanger tegen een verdwaalde baken reed.

Richting gent sint pieters is het nog erger: de rijbaan is te smal en auto’s, bussen, vrachtverkeer… rijdt met de wielen op het fietspad.

Kon die werf (vermoedelijk werken aan spoorberm of spoorbrug) niet wachten tot de nieuwe fietsersbrug klaar is?
Het duurt nog een volle maand…
Hier zouden wel eens ongevallen gaan kunnen gebeuren, dit is één van de drukste fietsroutes.

Ik passeer hier volgende week elke dag dus kan betere foto’s nemen indien gewenst.

Beste groeten,
Stijn

En:

11 Responses to “Mail: Werf aan de Stropbrug”

  1. Lieven Says:

    Zondag direct gebeld naar de flikken. Ze gingen het “doorgeven aan de mensen van de wijk”.

  2. Koen Says:

    Ik fiets er elke dag. Al hallucinante taferelen gezien deze week. Fietsers weten gewoon niet waar te rijden. Gevaarlijke toestanden… Al is dit wat mij betreft al jaren een gevaarlijk stuk voor fietsers. En de beloofde fietsersbrug … Die komt er niet hoor.

  3. Marieke Says:

    Het moet ook gezegd zijn dat het voor iedereen verboden is om de tunnel in te rijden vanaf de Burggravenlaan, maar dat bijna alle fietsers dit verbod negeren. Ook daar gaan er nog ongevallen van komen!


  4. Volgens de signalisatie mag er niet tussen de bakens gereden worden …
    Gebodsbord D1 dient ook door fietsers op de rijbaan gevolgd te worden

    • Lodewijk Says:

      Ik denk dat de werfsignalisatie niet conform is. Noch voor fietsers noch voor autobestuurders.

      Want volgens de signalisatie van de bakens dient er helemaal links gereden te worden op de rijstrook langs de kant van de huizen. Omdat het allemaal bakens zijn die rechts van de bestuurder horen te staan.

      Er werden ook bakens op afstand gemengd met bakens voor zijdelings signalisatie. Dat lijkt me ook niet toegelaten.
      https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-070599-werken/906-bijlage2

      Het lijkt ook alsof de aannemer van plan was om 2 D1 gebodsborden naast mekaar te plaatsen maar vergat om 1 ervan met een M2 of M3 fietsonderbord uit te rusten.
      https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/865-hs2a

      Goed geplaatst zou het de corridor correct vormen voor de fietsers en voetgangers zoals dat gebruikelijk is bij werken van derde categorie (maximum toegelaten snelheid lager is dan of gelijk aan 50 km/h).
      https://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-070599-werken/894-art4

      Maar dat gebeurde dus niet, zoals de foto’s aantonen.

      Tja, als zowel aannemer als wegbeheerder (ik zie op de foto’s geen D7 staan na het kruispunt) het moeilijk hebben met het correct plaatsen van verkeerssignalisatie. Dan lijkt het me logisch dat ook de weggebruikers het er moeilijk mee hebben om ze correct op te kunnen volgen, met alle risico’s vandien.

      Voor iemand in een blikken kooi is het eigen risico door chaotische verkeerssignalisatie sowieso een heel stuk minder dodelijk dan voor iemand op een ijzeren ros.

      • jandefietser Says:

        Na dat kruispunt moet er ook geen D7 staan.

        • Lodewijk Says:

          Lijkt toch zo te staan in artikel 10.4 van het reglement van de wegbeheerder: bij verplicht fietspad moet D7 verkeersbord na elk kruispunt herhaald worden.

          • jandefietser Says:

            Maar het verkeersreglement (art. 2.7) zegt dat een fietspad aangeduid wordt met een bord of met wegmarkeringen. Er zijn heel veel plaatsen waar er geen bord staat bij een streepjeslijnenfietspad en artikel 10.4 dat zegt dat bord D7 moet herhaald worden slaat alleen op een fietspad zonder streepjeslijnen. Het is, om actueel te blijven, de manier om te zien dat er aan het stuk van de Coupure vanaf de Rozemarijnbrug tot de Verlorenkost geen fietspad meer is: de borden zijn weg.

  5. Lieven Says:

    Net een vriendelijke mens van de aannemer aan de lijn gehad om het gevaar nog eens aan te kaarten. Hopelijk vinden ze een oplossing 🤞

  6. Marieke Says:

    Sinds vorige week is deel 2 van de werken gestart en staat de signalisatie er terug. Dit keer hebben ze beter hun best gedaan, met bredere rijstroken, rechte bakens en linten om het geheel veilig en leesbaar te maken.
    Aan het rijgedrag van de fietsers is weinig veranderd. Zij rijden nog steeds in grote aantallen onder de brug door richting UZ, ook al is dit niet toegestaan. Deze morgen wel grootschalige controle door de politie. Ben benieuwd naar het aantal vaststellingen!

  7. Tom Says:

    LINTEN! Inderdaad, ik ben er onlangs langs gefietst, pas goed op voor de wapperende linten die soms de helft van het de niet al te brede ‘fietszone’ innemen. En uiteraard makkelijk tussen je ketting draaien 😦


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: