Home

Groendreef

26 november 2018

Zone 30 is volgens sommigen pas haalbaar als het wegbeeld aangepast is.
Sommige tegenstanders denken idealitisch: je kan een mens toch niks opleggen als de omstandigheden niet ideaal leesbaar zijn?
Andere tegenstanders gebruiken dit argument omdat ze frontaal tegen zone 30 zijn.
Zij weten hoe lang het duurt voor al die erfenissen van het “mijn auto, mijn vrijheidverleden” opgekuist zijn.
Ik zweer daarom steeds meer bij ISA.
Maar aangezien de sensatie van snelheid bij auto’s een verkoopsargument is verzetten de autoproducenten er zich tegen.
Je merkt het aan het rijgedrag van de Gentse taxichauffeurs.
Het bizarre is dat ze niet doorhebben dat ze met hun racegedrag klanten wegjagen.
Vooral oudere mensen willen rustige taxi’s, zoals in beschaafde grootsteden.
Dat is jammer, want taxi’s zijn fantastische “dragers” van mobiliteit.
Dus mocht Gent ooit starten met ISA: laat het hun eigen personeel zijn (louter omwille van de voorbeeldfunctie, niet omdat die mensen racen), en de taxi’s.
U merkt het: ik ben pro taxis, maar niet pro de huidige praktijken in Gent.
Er is trouwens méér dan snelheid.
Een auto een U-turn zien maken op het kruispunt Forelstraat-Heernislaan?
Dat was een taxi.

Ondertussen kunnen àlle vormen van fysieke snelheidsbegrenzers geen kwaad.
Asverschuivingen helpen.
Vernauwingen helpen.
Op de Groendreef in de Brugsepoort is een werf van zo’n vernauwing lopende:

18nov18, Groendreef

18nov18, Groendreef

Na de werf zal dit een veiliger oversteekplaats van en naar de Papinnestraat zijn.

18nov18, Groendreef

5 Responses to “Groendreef”

  1. Charlotte Says:

    Héél blij met de aanpassingen, enkel jammer dat dit in de Papinnestraat nergens staat aangegeven dat de straat momenteel doodlopend is voor fietsers door de werken. Bij een straat voor auto’s zou dit natuurlijk niet het geval zijn…

    • Frans Says:

      Fietsers worden hoogst zelden gewaarschuwd bij werven. Zo is het afsluiten van de drukke fietsonderdoorgang aan de Rozemarijnbrug nergens op afstand aangekondigd.


  2. Hallo Yves, bedankt hiervoor! Zeer juiste analyse, ik treed alles wat je hier schrijft volmondig bij. Zeker ook dat punt over taxi’s en hun rijgedrag is iets wat mij (letterlijk) al decennia stoort. En dan klagen dat ze klanten verliezen aan Uber. Een modernisering van het concept ‘Taxi’ dringt zich dus op: veilig, rustig, (niet té) snel, (niet té) goedkoop. Bedankt en tot later, H

    • Tom Says:

      Opmerkingen geven aan taxichauffeurs kan uw gezondheid schade toebrengen! Daarnet nog op een fietsen moeten zetten nadat ik de man erop attent maken dat hij het fietspad blokkeerde. Luid plat-Gents scheldend en met armgezwaai kwam deze uit zijn taxi mijn richting uit, dan toch maar vlug weg op de fiets 😦

  3. JanG Says:

    ISA zou aan meer moeten gekoppeld zijn. Hoe kun je bijvoorbeeld rechtvaardigen dat auto’s met +200 PK en topsnelheden boven 200 km u verkocht worden? Zo’n bommetje zet aan tot een rijgedrag dat niet meer kan op onze wegen, laat staan in de steden. Het zijn de patsers met zulke wagens die je dan aan hoge snelheden door bijvoorbeeld de Gentbruggestraat ziet racen.
    Zo lang een auto een statussymbool is, zal dat blijven, vrees ik. De huidige trend om oude auto’s uit het verkeer te weren en te vervangen door dure elektrische wagens, zal dat enkel bestendigen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: