Home

Langs de ladder (1)

11 december 2018

Stel: je verbouwt je huis, en daarom ga je een paar maanden op zolder wonen.
Kamperen in je eigen huis, want de vloer van het gelijkvloers wordt vervangen: gezellig!
Je weet dat er een moeilijke week zal zijn, waarbij de voordeur en de gang tot aan de trap een week lang verboden terrein is.
Het stuk vloer tussen de voordeur en de trap moet kunnen uitharden.
De enige oplossing is om als een dief via een ladder achteraan het huis naar het raam op de eerste verdieping te klimmen.

De planning is helder, denk je.
Wat nodig is is nodig.
Maar op de dag des heren stuurt de aannemer niet zijn werfploeg, maar een zwarte kat.
Dat merk je pas als je ’s avonds reeds de ladder beklommen hebt, en even de trap afdaalt om het resultaat te bekijken.
Weg is het vertrouwen.
Maar de aannemer sust je aan de telefoon.
De volgende dag zal hij er zeker / zéker zijn.
But same player shoots again.
Weg is de geloofwaardigheid, waard om geloofd te worden…
Gedoe.

Aannemers van wegenwerven mogen dit nonstop doen.
Ze mogen een onderaannemer signalisatie laten plaatsen, en daar mag je van geloven wat je wil.
Zo staat dit bord nu al een paar weken te blinken:

03 december 2018, Forelstraat

De dag dat de werf (vernieuwing van een strook asfalt) er effectief doorgaat zal er weer gesakkerd worden op die fietsers die zich nergens aan verkeersborden houden.
Zo’n bord mag zich nog een dag vergissen.
Hoogstens twee.
Maar geen twee weken.
Wat absoluut niet kan: een fietspad afsluiten zonder werf.
Zoals maandag 10 december het pokkedrukke tweerichtingsfietspad onder de rechtse boog van de Dampoort afgesloten werd:

10dec18, Dampoort

10dec18, Dampoort


Wie zoiets plaats heeft nog nooit een stationsomgeving in de ochtendspits meegemaakt.
Of: hoe veroorzaak je conflicten in plaats van ze op te lossen.
Blij dat ik er morgen de trein niet hoef te nemen.

(noot: deze middag waren de borden aan de Dampoort aan de kant gezet)

10 Responses to “Langs de ladder (1)”

  1. Frans Says:

    Bah, met de invoering van de fietsstraat Coupure Links, is het niet anders. Het getuigt van een beschamend amateurisme.

  2. JanG Says:

    De stad Gent gebruikt al een poosje ‘fietsers stapvoets’ bij werken. Aannemers hoeven dat blijkbaar niet te doen, getuige de voorlaatste foto. Als het bord er dan nog volkomen onterecht geplaatst wordt, is het logisch dat fietsers ‘foert’ zeggen. Soms gebeurt dat dan onterecht, maar hoe kun je het weten met al die willekeur? Juist, door toch maar even te proberen.

  3. Bart Says:

    Vandaag was de Forelstraat helemaal afgesloten aan het kruispunt met de R40 (“doodlopend en enkel voor plaatselijk verkeer”). Voor wie vanonder de spoorweg kwam, en zich aan de borden zou houden, betekent dat dus ofwel links ofwel rechts de R40 op. Uiteraard was er geen enkele fietser die zo’n signalisatie volgt, je zal maar gek zijn.
    Terwijl er helemaal geen probleem was: de werf begon pas voorbij het kruispunt met de Eendrachtstraat, en dus een alternatief was voorhanden.
    Maar “foert” zeggen is ook niet altijd ideaal: in het verleden ben ik in een gelijkaardige situatie eens een zwaantje tegengekomen, die me een boete ging geven omdat ik geen “plaatselijk verkeer” was.
    Misschien moet de stad al de aannemers eens wat borden “uitgezonderd fietsers” kado doen. Om te gebruiken.

    • jandefietser Says:

      Euh, zwaantjes moeten het verkeersreglement leren: fietsers en ruiters zijn altijd plaatselijk verkeer (Art 2.47 verkeersreglement).

      • JanG Says:

        Dat is een regel die je als fietser zeker moet kennen: ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ is voor jou (als fietser) niet van toepassing.
        Het vervelende is dat het soms wel zo is dat je effectief enkel ‘plaatselijk’ terecht kunt, dat er echt geen doorkomen aan is. Hoe moet je dat weten? Daar houdt het verkeersreglement geen rekening mee…

        • Marloes Says:

          Ik vroeg het zelf eens aan een politieman op de fiets omdat er geen bordje ‘uitgezonderd fietsers’ was, en geen omleiding aangeduid (Lammerstraat vanuit richting Zuid, die werken zijn ondertussen voorbij). Volgens hem vallen fietsers altijd onder plaatselijk verkeer. Maar volgens jou dus niet?

          • Marloes Says:

            Is dat trouwens geen goed idee voor een reeks je: een heropfrissing van enkele verkeersregels, zowel de rechten als de plichten van de fietser?

        • Lodewijk Says:

          @JanG
          Dit is wat er letterlijk in de wegcode staat in artikel 2.47.

          2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

          • jandefietser Says:

            Euh, ik denk dat er een beetje verwarring is: als JanG zegt ‘is voor jou [als fietser]’ niet van toepassing’ bedoelt hij ‘het verbod is niet van toepassing’, niet ‘de uitzondering is niet van toepassing’. Iedereen is het dus eens: verbodsbord+’uitgezonderd plaatselijk verkeer’ -> fietsers mogen door.

  4. Tom Says:

    Aan de dampoort was het blijkbaar om een teller onder het fietspad te installeren, er is tevens een extra paal met zonnepaneel verschenen. Hopelijk geen extra fietsteller-bord aldaar om fietsers nog wat meer af te leiden. O ja, dankzij de werkzaamheden ligt het voetpad er nu nog schotser en schever bij dan de voorbije vijf jaar 😦


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: