Home

De weg naar de Fiets- en wandelbeurs 2019

1 februari 2019

Jàààren ergeren we ons reeds aan de fietsinertie op the Loop.
Zoveel ruimte.
Zò immens veel ruimte voor autoverkeer.
Zo weinig ruimte voor fietsers.
Pogingetjes met evenveel goede wil als onvermogen, en een paar fietsrealisaties die naam waard.

Ondanks de mooie woorden op de site van SoGent:
“Concreet staat nv Grondbank The Loop in voor de coördinatie van de infrastructuuraanleg: nieuwe fiets- en voetgangersvoorzieningen om traag verkeer uit de stad op een veilige manier naar het kerngebied te loodsen, de verbreding van de Pégoudlaan, het ontsluiten van alle velden, de aanleg van de oostelijke en westelijke ringwegen, twee nieuwe bruggen over de Pégoudlaan en de aanplanting van groen en bluswatervoorziening.

We schreven afgelopen jaren 10 à 15 Fietsbulten over het Belgische fenomeen “the Loop”.
Ook al zagen we bij sommige beurzen in Flanders Expo honderden fietsen, er veranderde amper iets.
Hoe komt dat?
Het antwoord is even flou als helder: het komt door de beheersstructuur.
Die is er -minstens- even versplinterd als rondom het station Gent Sint-Pieters.
Lees hier wat versplintering als resultaat geeft.
Maar het heeft evengoed te maken met individuen.
Wie alle dagen als ambtenaar, bedrijfsleider of kaderlid met zijn bedrijfswagen de bedrijfsparking oprijdt heeft meestal geen flauw idee van hoe snel de stad evolueert.
We merken het vaker: als eindverantwoordelijken / decision makers geen affectie hebben met het voertuig de fiets dan kan je het vergeten.
Ook al was er een MOBER met uitgetekende fietsroutes (kijk hier), fietsbruggen incluis, toch vertikte de uitvoerende administratie SoGent om fietspaden aan te leggen.
De bruggen over de B402, de Pégoudlaan, kwamen er.
Maar zonder fietspaden.
Zonder.
En de verantwoordelijke van SoGent was trots op de realisatie, zo lezen / interpreteren we het toch in dit krantenartikel uit 2013.
Nachtergaele: Met de opbrengst van de verkoop van grond aan Ikea hebben we de Pegoudlaan verbreed, twee ringwegen aangelegd en twee bruggen. Een privé-onderneming zou dat geld misschien in haar zak hebben gestoken.
Welk project is u het dierbaarst? Nachtergaele: Ikea, omdat ik daar hard heb voor onderhandeld.

Ik dacht lang dat Agentschap Wegen en Verkeer verantwoordelijk was voor de bouw van deze 2 bruggen.
Maar het blijkt dus SoGent, en dus onrechtstreeks de Stad Gent te zijn.
Benieuwd wat de toekomst van het vehikel SoGent wordt.

Mijn laatste passage op The Loop was bijna 3 maand geleden.
Ik laat je zonder al te veel woorden meekijken.
Maar gaat u vooral zelf eens kijken, naar de grandioze Fiets- en Wandelbeurs 2019. (bekijk onze impressie van 2018 hier)
Het onvermogen van SoGent en de Stad Gent om van the Loop een fietsparadijs te maken krijg je er gratis bovenop.
We hopen -zuchtend- op beter.

03nov18, the Loop, Amelia Earhartlaan

Dit is het protoptype van wat een nieuwe woonstraat vooral nièt moet zijn: kaarsrecht, breed, zonder voet- of fietspaden.

03nov18, the Loop, Amelia Earhartlaan

03nov18, the Loop, Amelia Earhartlaan


Zou dit fietsrek bij het bouwproject horen, of hebben een paar bewoners het zelf gekocht?

03nov18, the Loop, Amelia Earhartlaan


Wie er woont kan het fietspad richting Ringvaart bereiken via dit smal grintpaadje:

03nov18, the Loop, tussen Amelia Earhartlaan en fietspad B402

03nov18, the Loop, brug zonder fietspad over B402

03nov18, the Loop, parking

03nov18, the Loop, parking

03nov18, the Loop, Pauline van Pottelsberghelaan

03nov18, the Loop, Pauline van Pottelsberghelaan

03nov18, the Loop, parking

03nov18, the Loop, parking

03nov18, the Loop, parking

03nov18, the Loop, parking

03nov18, the Loop, parking

03nov18, the Loop, parking

03nov18, the Loop, parking & tunnel onder B402

03nov18, the Loop, tunnel onder B402 & Maaltekouter

03nov18, the Loop, tunnel onder B402 & Maaltekouter

03nov18, the Loop, tunnel onder B402 & Maaltekouter


Ik ben goed in oriënteren, maar hier was het ook voor mij gokken hoe ik verder kon fietsen:

03nov18, the Loop, uitgang tunnel onder B402 & Maaltekouter

Het werd rechtsaf.

3nov18, the Loop, tussen Holiday Inn & Flanders Expo

3nov18, the Loop, tussen Holiday Inn & Flanders Expo

3nov18, the Loop, tussen Holiday Inn & Flanders Expo

3nov18, the Loop,

3nov18, the Loop, veld 12

3nov18, the Loop, naast Flanders Expo

3nov18, the Loop, veld 12

3nov18, the Loop, veld 12

Dames en heren van Flanders Expo: een goede fietsstalling is vlot bereikbaar zonder te moeten slalommen tussen een slagboom, paaltjes en opladende electrische auto’s.

3nov18, the Loop, naast Flanders Expo

3nov18, the Loop, Flanders Expo

3nov18, the Loop, Flanders Expo

3nov18, the Loop, tussen Flanders Expo & Derbystraat

3nov18, the Loop, brug over Henri Crombezlaan

3nov18, the Loop, Hélène Dutrieulaan

3nov18, the Loop, Hélène Dutrieulaan

3nov18, the Loop, Hélène Dutrieulaan


Wie over een tweerichtingsfietspad naar de Vlaamse Milieumaatschappij wil fietsen moet het verkeersreglement overtreden:

3nov18, the Loop

3nov18, the Loop

3nov18, the Loop

En hier was het geld op.
Of was het de goede wil die op was?

3nov18, the Loop

Zou the Loop er komende zondag nog identiek uitzien?
Wie zich de ergernis wil besparen: ga zaterdag of zondag naar met de tram naar de Fiets- en Wandelsbeurs.
En allerliefste organisatoren van de beurs, maakt u ook eens van uw oren?

6 Responses to “De weg naar de Fiets- en wandelbeurs 2019”

  1. Pieterjan Says:

    Ik was gisteren al aan het zoeken, maar we proberen morgen via de trambaan vanop de Kortrijksesteenweg, dit lijkt de weg met het minst obstakels. Met 2 Pino’s en een kar zijn voetgangerstunnels en bruggen geen optie en een stand bevolken zonder fiets is ook maar niets hé.

  2. taaner Says:

    ’t Zal van den dooi en/of nieuwe sneeuw afhangen, maar vanmorgen lag het fietspad komende van de R4 er goed bij… tot aan The Loop. De weg tussen Deloitte en Vlaamse Milieumaatschappij zonder fietspad lag er papperige/ijzig bij. Het fietspad vanaf de VMM lag er mooi wit bij.

  3. Frans Says:

    Net een fotoreportage over een godvergeten stadje in een voormalige sovjetrepubliek.

  4. Brecht Fietser Says:

    Inderdaad: dat Tsjernobylgevoel. Bij Expo Stones & Tiles valt dat minder op, maar een fietsbeurs in Flanders Expo? Moedig.

    In een vlaag van burgerzin nam ik met de Orca niet het klassieke tram-only betonpad vanuit Flanders Expo naar de Kortrijksesteenweg, maar een veelbelovend, ruim twee meter breed fietspad dat in de richting van Gent leek te lopen. Ik kon niet anders dan in de lach schieten toen dat fietspad weer dood bleek te lopen in de velden.

    Onaangekondigd natuurlijk. Wat een pijn moet dat zijn voor de administratie dat er geen verkeersbord ‘doodlopend fietspad’ bestaat.

    Zou dit fietspad ook al triomfantelijk opgenomen zijn in de ‘fietsostrades’?

    To be fair: je kan tegenwoordig wel vanaf of naar de tramhalte op de Kortrijksesteenweg de speedway van the Loop gelijkgronds kruisen via een gedeeld fiets/voetpad. Of het nu beter is zijwaarts aangereden te worden door een auto dan wel achterwaarts door een tram, daar is men nog niet helemaal uit. In het geval van een behouden oversteek kan je vervolgens kiezen tussen je eigen poten breken in de tramsporen op de rijweg, of die van de voetgangers op het verhoogde trottoir.

    Het is verfrissend hoe hier het clichė van de duffe ambtenaar doorbroken wordt: ons Fietsbeleid draagt anarchie een warm hart toe.

  5. JanG Says:

    Dat The Loop er na al die reportages nog altijd als een fietswoestijn bij ligt, kan toch enkel op onwil duiden? Triest. Wel een fiets- en wandelbeurs te gast willen, maar geen moeite doen om de broodnodige fiets- en wandelinfrastructuur aan te leggen: hoe cynisch kan het worden?

  6. jandefietser Says:

    Als ik het goed heb zijn er op The Loop woningen die per fiets alleen via een trap kunnen bereikt worden, wat dus het gebruik van bv. een bakfiets uitsluit. Voor zover ik weet heeft de overheid de verplichting om de toegankelijkheid van een woning voor normaal gebruik te garanderen. Dit is dus juridisch af te dwingen, met waarschijnlijk een fikse schadevergoeding te betalen door de verzuimende overheid.Als bewoners ook maar dreigen met een proces, zou er waarschijnlijk snel verbetering komen.


Laat een reactie achter op Frans Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: