Home

Zelf

28 februari 2019

“Wat we zelf doen, doen we beter” was ooit een politieke slogan, die vaak versplintering van bevoegdheden opgeleverd heeft.
Bevoegdheden op zijn Vlaams/Belgisch, zoals mobiliteit en klimaat: een kot achter een kot achter een kot.
Als we ons maar zelfstandig voelen.
Meulestedebrug is een prototype van hoe Vlaanderen afgelopen decennia omging met zijn infrastructuur.
Veel blabla, weinig boemboem, tenzij je het hevige lawaai dat de brug produceert boemboem noemt.
Zelfs op de fiets creëer je boemboem, zo gammel is de brug.
Hetzelfde kan je zeggen van het Vlaams fietspadenbeleid: er zijn veel te weinig daden.

Wie de kaart van Gent bekijkt ziet dat deze complexe stad vol ligt met “stadsmuren”.
Dat zijn hoge of diepe barrières waar af en toe een doorgang(etje) in zit.
De meeste van die -ahum- “doorgangen” dateren van de vorige eeuw.
Het kanaal Gent-Terneuzen is zo’n eminente barrière, 32 kilometer lang, met enkel op Nederlands grondgebied veilige fietspassages.
Als ik het goed heb zijn dat er 3: Sas Van Gent, Sluiskil en Terneuzen.
Op het dicht bevolktere Belgisch deel zijn er amper vijf, vooral fietsonvriendelijke, passages: Zelzatebrug, de veren van Terdonk en Langerbrugge, Meulestedebrug en de spoorwegbrug op de lijn naar Eeklo.
Dat is alles.

Zowat alle administraties hebben de gewoonte om geen enkele steen te verplaatsen op lokaties waar ze een grote werf verwachten.
Dat telt zowel voor de Stad als voor het Gewest.
Daar zit de logica achter dat èlke investering beter op een plaats gebeurt waar deze investering lang rendeert.
Op plaatsen waar een groot project verwacht wordt wacht men tot dat groot project achter de rug is.
Vanuit financiëel oogpunt is dat een begrijpelijke logica.
Nadeel is dat er niet gekeken wordt naar kleine, goedkope ingrepen, “want er komt een groot project”.
Sommige van die projecten komen uit de koker van Samuel Becket.
Het is lang wachten op Godot, zéér lang wachten.
Aan Meulestedebrug is me al vaker de lust bekropen om met een koevoet terug te keren, en een boordsteen los te wrikken.
Op het olifantenkuddepad naar Meulestebrug zou dat een comfortabel fietsgevoel creëren.
Gedaan met afstappen en weer op de fiets springen.
Maar kijk, iemand had een ander idee:

24feb19, Meulestedekaai

24feb19, Meulestedekaai

24feb19, Meulestedekaai

24feb19, Meulestedekaai

Wat we zelf doen, doen we sneller?
Volgens de laatste berichten gaat de schop er in 2020 in de grond, en in 2023 uit de grond.
Ik heb door de vele persartikelen over Meulestedebrug geleerd om dat pas te geloven als de schop effectief in de grond gaat.

5 Responses to “Zelf”

  1. Ward Says:

    Interessante opmerking ivm (veilige) fietspassages over het kanaal Gent Terneuzen. Je huidige beschrijving lijkt wel in het voordeel van België te spreken, namelijk 5 vlaamse versus slechts 3 Nederlandse passages. Misschien een ideetje voor een andere blogpost om ze eens in detail te vergelijken?


  2. De vraag is nu hoe lang we het olifantenpaadje nog gaan kunnen gebruiken, de eerste stap naar de realisatie van het controversiële bouwproject aan de voet van Meulestedebrug wordt blijkbaar de afschaffing van de buurtweg waar het olifantenpaadje op uitkomt:
    https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/lopende-openbare-onderzoeken/lopende-openbare-onderzoeken-buurtwegen/openbaar-onderzoek-afschaffing-van-de-buurtweg-nummer-9-ter-hoogte-van-de-alkstraat

  3. Tom Says:

    Dus handige buurtweg en Meulestedebos verdwijnen om er huizen op te zetten, die nergens op bovenstaande plannen te zien zijn. Dodelijke bypass Zeeschipstraat blijft behouden, en ik voorspel/vrees een boel omgekeerde driehoeken en verkeerslichten ‘voor de veiligheid van de fietsers’ 😦
    Betonnen hulp ligt er al van deze zomer, dankuwel K.!

  4. Steven Says:

    Zo zijn er nog wel wat hoor. Het houten geval op de foto https://street-view.org/@51.05810839999999,3.6996725000000197 is intussen ook een betonnen hellinkje geworden. De hele plek zou dit jaar worden heraangelegd.

  5. Hans Says:

    Hier in de Pontstraat is er ook iemand met beton bezig geweest: https://goo.gl/maps/MudJyttcczr . Heel handig als je van Drongen naar het R4-fietspad wil raken. En toeval of niet, ook hier loopt een onderzoek over afschaffing van buurtwegen: https://stad.gent/mobiliteit-openbare-werken/lopende-openbare-onderzoeken-0/lopende-openbare-onderzoeken-buurtwegen/openbaar-onderzoek-afschaffing-van-de-buurtwegen-99-en-100-en-gedeeltelijke-afschaffing-van-buurtweg-nummer-139-ter-hoogte-van-de-pontstraat-drongen . Buurtweg 99 is ter hoogte van het paadje naar de R4 blijkbaar.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: