Home

De technologie van de dode hoek

4 maart 2019

  1. Minder dan een jaar geleden was er in Oostakker de dodenwake voor Nikita Everaert. Zij kwam om in een ongeval met een rechtsafslaande vrachtwagen. Een paar dagen geleden werd een fietsster zeer zwaar gewond bij een ongeval aan de Grondwetlaan waar ze werd aangereden door een rechtsafslaande vrachtwagen. Op datzelfde kruispunt kwam in juni 2014 een fietser om bij een ongeval met een rechtsafslaande vrachtwagen.
  2. De zelfrijdende auto is nog niet voor morgen. Wel is het zo dat meer en meer van de technologie die daarvoor ontwikkeld is doorsijpelt naar gewone auto’s. Zelfs ik heb al gereden met een auto met achteruitrijcamera’s. Parkeersensoren die waarschuwingen geven als je te dicht in de buurt van een obstakel komt worden meer en meer de standaard, camera’s capteren en analyseren beelden van verkeersborden en geven de info door aan de chauffeur. Naarmate meer en meer auto’s uitgerust zijn met intelligente camera’s worden deze en goedkoper en betrouwbaarder.
  3. Moest een van de drie vrachtwagens vermeld in (1) een waarschuwingssysteem gehad hebben dat de aanwezigheid van de fietser duidelijk doorgaf aan de bestuurder dan zou het ongeval gewoon niet gebeurd zijn, of het nu een dodehoekongeval betreft of niet.
  4. De verplichting om vrachtwagens uit te rusten met een dodehoekspiegel dateert uit 2003. In het licht van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren zijn dat de middeleeuwen.


Als je het allemaal op een rijtje zet dan is de conclusie duidelijk. De huidige systemen –dan bedoel ik de systemen die nu gebruikt worden– voldoen absoluut niet. Het kan ondertussen anders en veel beter en dus is het de allerhoogste tijd om de normen aan te passen.

Ondertussen (bedankt voor de tip, Yves) blijkt dat er in dat opzicht een en ander beweegt, en wel op het niveau waar het thuishoort: namelijk bij de Europese Unie. Ook daar is men er zich van bewust dat het een probleem is, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de brief van een aantal regeringen, waaronder de Belgische, aan de bevoegde Europese commissaris.

Van de 26000 verkeersdoden in de EU per jaar zijn er 1000 die als fietser/voetganger omkomen bij een ongeval met een vrachtwagen; bij de meeste daarvan speelt het beperkte zicht van de chauffeur een rol.

Vanaf 14 maart begint het Europese Parlement aan onderhandelingen om een regeling op Europees niveau, die de huidige normen op nationaal niveau, zoals die van België en Nederland sinds 2003, te vervangen. Ook dan nog zal het jaren duren voor we het resultaat op onze wegen zullen zien. Maar toch: er beweegt wat.

7 Responses to “De technologie van de dode hoek”

  1. Hilde Says:

    Een dodehoekspiegel heeft natuurlijk alleen maar zin als de chauffeur erin kijkt. Dit geldt uiteraard ook voor gewone zijspiegels, ook bij gewone auto’s. Rechts, maar ook links, voor je je portier openzwaait…..

    • jandefietser Says:

      Juist. Daarom zijn actieve systemen zo belangrijk. Die geven een waarschuwing die bijna niet te negeren valt.

      • Jan Says:

        Ook signalen op het dashbord of camerabeelden zijn maar nuttig als je er naar kijkt.
        De zelfrijdende wagen kan misschien een echte oplossing bieden aangezien een computer wél naar alle beschikbare informatie kijkt. Uiteraard is dat ook het zwakke punt, mogelijks zijn de sensoren niet allesomvattend.

        Daarnaast zag ik vandaag al weer voetgangers en fietsers door rood gaan alsof het niets was.

        Er is dus nog een zeer lange weg te gaan.

  2. Etienne Says:

    Hier is zo’n voorbeeld van een door de Verenigde Naties goedgekeurd systeem (R46-richtlijn). Er kunnen dan zelfs een paar spiegels verdwijnen en het heeft een heleboel voordelen: https://www.orlaco.nl/cornereye. Het is ook belangrijk dat straks EU-en staatssubsidies gaan naar effectieve systemen die de vrachtwagenchauffeur actief waarschuwen. Dit systeem wordt enkel rechts geplaatst (Hilde), maar voor links zou je een eenvoudiger systeem kunnen gebruiken. Alhoewel een chauffeur bij links uitstappen wel beter oplet wegens eigen risico.

    • Hilde Says:

      Een chauffeur zal bij links uitstappen wel goed uitkijken als hij weet dat het voor zichzelf gevaarlijk is bv langs een drukke weg.
      Mijn 38-jarige ervaring als fietser in de stad leert me dat ze het niet gevaarlijk vinden in een “gewone” straat of in een straat met moordstrookje, want dat moordstrookje geeft hen een veilige marge. Helaas rijden op dat moordstrookje ook af en toe fietsers…..
      In Nederland wordt aan leerling-chauffeurs “the Dutch reach” aangeleerd.

      • Etienne Says:

        Ja, Hilde, maar ook in Nederland zijn er heleboel chauffeurs, en dan van auto´s, die die Dutch reach niet toepassen. Net als het niet aanzetten van hun knipperlicht wanneer ze wegrijden (valt onder de noemer manoeuvre). Maar goed, een dubbel cornereye links-rechts zou ideaal zijn ook voor de vrachtwagenchauffeur bij manoeuvreren. Maar kostentechnisch zal daar toch over gesoebat worden.
        Bovendien is een achteruitkijkspiegel links OOK voor fietsers ideaal, ik kan niet meer zonder. Heeft al vaak mijn leven of in ieder geval mijn lijf gered.

  3. Etienne Says:

    Als ze in het VK en Ierland rijden zullen ze dan wel zowel links als rechts zo’n systeem moeten hebben denk ik.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: