Home

4 centimeter

11 maart 2019

De upgrage / remake van fietstraat Visserij is bijna / bijna klaar.
Het zwaarste werk is achter de rug.
De weergoden waren afgelopen week duidelijk niet in een vroegzomerse bui.
Integendeel.
Donderdagmiddag duwde ik mijn fiets de helling op richting voordeur om richting werk te vertrekken.
Halfweg de helling werd de onverwachtse lichtflits bafboem gevolgd door een krakende donderslag.
Dit was de één-seconde prelude voor een hagelbui uit de boekskes.
De ultieme surprise, want vijf minuten daarvoor scheen de zon nog.
Dit zijn de grillige omstandigheden waarin wegenwerkers hun wondere ding doen.

07maa19, Visserij

07maa19, Visserij

Twee dagen later ziet het er zo uit:

09maa19, Visserij

09maa19, Visserij

09maa19, Visserij

De wapperende werflintjes heb ik – mijn collega indachtig – netjes rond het verkeersbord gedraaid.
Dat is zoveel veiliger:

09maa19, Visserij

(het is nu zondagavond, 22u50, de dondergod laat zich nogmaals goed gaan)
Het nieuwe asfalt fietst zalig.

09maa19, Visserij

De verkeersdrempels zijn er nog, maar golven zacht mee in het asfalt.

09maa19, Visserij


Er is nog werk, dus verwacht nog eventjes de omleiding.

09maa19, Visserij

De putdeksels van de riolering zijn perfect door het asfalt omsloten.

09maa19, Visserij

Hier waren èchte vaklui aan het werk, met de plooimeter in de hand.

27feb19, Visserij

Hoe ze dat zo juust mikken, vroeg ik?
“Ha!
Het asfalt is 4 centimeter dik.
Dus legde een latte van de ene naar den andere kant, zo weette waardadde moet uitkomen.”

27feb19, Visserij

27feb19, Visserij


In theorie simpel.
In de praktijk: vakwerk, doe het maar eens na.

27feb19, Visserij

Idem voor het asfalteringswerk: vakwerk!
4 centimeter.
Doe ze het maar eens na!
En dat met af en toe een donderslag en hagel boven hun hoofd.

10 Responses to “4 centimeter”


  1. Welke clown bedenkt dit eigenlijk ?
    Het is verboden over een verdrijvingsvlak te rijden.
    Anders gezegd: autobestuurders geraken daar niet in of uit de parkeerplaatsen & garages !
    (door de “opening” in het verdrijvingsvlak geraken zal ook niet simpel zijn in de bocht)

    Vakwerk ?
    Enkel het asfalteren dan toch !

    • David Says:

      Dat zal niet de schuld van de arbeiders, maar van de ontwerpers zijn.

    • Frans Says:

      Ik maakte mij dezelfde bedenking. Inderdaad ontworpen door een wegcode-analfabeet. Zo werk je normvervaging in de hand.
      Dwarsparkeren langs een fietsstraat is overigens hoogst onveilig.

  2. Etienne Says:

    Een paar opmerkingen bij die bocht op de Visserij (foto’s drie t/m vier ): a) kijk eerst op google maps https://www.google.nl/maps/@51.042802,3.7402732,3a,75y,23.59h,57.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1s33HYnT-yjZmQBMNbSE87KA!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl en je ziet dat de oude situatie bijna hetzelfde is als de nieuwe behalve in de bocht waren harde barrièrres geplaatst (groene paaltjes) misschien komen die nog b) ik snap die sergeantstrepen wel een gesloten wit vlak zou toepasselijker zijn maar dat is heel glad en in een bepaald geval mag er WEL over een verdrijvingsvlak gereden worden (bij ons toch) dus het is geen wet van Meden en Perzen c) het is een éénrichtingsweg voor motorvoertuigen dus die auto’s moeten aan het eind van het verdrijvingsvlak de weg op (een beetje rare parkeerplaats waar ze elkaar in de weg zitten) dus op een beter overzichtelijke plaats d) daar in die bocht is een doorlaat voor die garage die daar uitkomt (zie ook spiegel in de bocht). Zouden wij hier in Nederland voor kiezen, nee, we zouden ipv een verdrijvingsvlak een harde barrière plaatsen in die bocht zodat auto’s niet het binnenbochtje, lees fietsstrook, kunnen nemen en fietsers frontaal aan kunnen rijden. Een verkeersheuvel met reflecterende paaltjes of aaneengesloten paaltjes. Maar zoals ik al schreef die paaltjes kunnen er nog komen, hopelijk meer dan in de oude situatie.

  3. Jan Says:

    Eigenlijk is dit toch een gemiste kans om het teveel aan asfalt oppervlakte te verminderen.
    Een fietspad in tegenrichting is ook wat vreemd in een fietsstraat. In de scherpe bocht snap ik het nog, maar verderop lijkt het maar raar ivm de onbereikbare parkeerplaatsen.

    • Hubert Says:

      De fietsstraat begint pas 100m voorbij de bocht .
      En de “paaltjes” moeten zeker terug komen .
      Maar hoe dan ook ik ben geen fan van fietsstraten in de richting van de auto’s rijdende ,je bent net opgejaagd wild !!!
      De politie doet om de 5 jaar eens een actie en voor de rest vecht het maar onderling uit .

      • Etienne Says:

        Een fietsstraat moet bij ons aan allerlei voorwaarden voldoen o.a. dat 30 km/u ook echt afgedwongen wordt (drempels vernauwingen et cetera) en dat het geen doorgaande weg (knippen) is en er relatief weinig auto’s rijden en juist veel fietsers ( macht van het getal). Nu is de vraag voldoet deze fietsstraat hieraan? Zo nee kan de wegbeheerder deze voorwaarden creëren, want handhaving helpt alleen als de straat echt ingericht is als een FIETSstraat. Anders moet je een goed afgescheiden tweerichtingsfietspad maken aan één kant van de weg, de veilige. Op de foto’s was in ieder geval 1 drempel te zien eh een verkeersbord in ieder geval, maar dat is wel weinig.

  4. jandefietser Says:

    Misschien in herinnering brengen: die paaltjes in die bocht zijn er pas gekomen na een zeer zwaar ongeval (het slachtoffer was een docent aan de hogeschool; voor zover ik weet is hij nooit meer terug kunnen gaan werken). Zelfs na het ongeval wou het stadsbestuur daar geen paaltjes zetten: men vond dat het zeer onwaarschijnlijk was dat een normale chauffeur in die bocht over het fietspad zou rijden.

    De Fietsersbond is daar toen op een ochtend met een fototoestel gaan staan. Wat bleek: 10 % (tien percent, jawel) van de chauffeurs sneed de bocht af en reed pal over het fietspad. Na die foto’s (er was toen nog geen Fietsbult) heeft het nog een dag of drie geduurd voor de paaltjes er stonden.

  5. seenematic Says:

    het lijkt toch zinniger om het fietspad-in-de)-bocht anders aan te leggen, bijvoorbeeld parrallel met het bestaande voetpad (ipv de curve die er nu is nu) en de parkeerplaatsen op te schuiven (dus fietspad tussen voetpad en parkeerplaatsen. Dan heb je ook verdrijvingsvlak nodig. Paaltjes kunnen dan het fietspad vrijwaren van parkerende auto’s. Of is dat te eenvoudig gedacht?

    • Ruben Says:

      Ik had hetzelfde idee, maar dan zit je nog steeds met de garages van het appartementsgebouw op de hoek en de inrit naar de ondergrondse garage van het gebouw daarnaast. Die maken het iets minder evident, vrees ik.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: