Mass die-in Bernadettestraat

Velo-Droom (Sint-Amandsberg) organiseerde op het kruispunt Bernadettestraat / Grondwetlaan / Hogeweg met de steun van Critical Mass Gent en Fietsersbond Gent een Mass die-in.
Schepen Watteeuw was aanwezig.

Dit is de speech die bij het begin van de actie uitgesproken werd:

Op 22 februari is opnieuw een fietser aangereden op een kruispunt in onze wijk.
Opnieuw iemand die nietsvermoedend van of naar huis fietste, maar op het foute moment op de foute plaats bleek te zijn.
En steeds denk ik hierbij opnieuw aan Nikita.
Aan het kruispunt dat voor haar familie te laat werd heraangelegd.
Ik wil niet op een dag de fiets van mijn kind, verfrommeld onder een vrachtwagen, op sociale media zien verschijnen.
En ook niet het kind van mijn vrienden.
Van mijn buren.
Niemands kind.


Iedere chauffeur, iedere fietser kan een fout maken, een verstrooidheid of een foute inschatting, maar in onze straten, in onze wijk zijn de gevolgen direct heel groot.
Nog steeds durf ik mijn dochter van 11 jaar niet alleen in de wijk te laten fietsen.
De oversteekplaatsen aan de steenwegen zijn levensgevaarlijk.
Weet je nog, toen we zelf die leeftijd hadden?
We fietsen overal naartoe.
Geen kat die daarvan wakker lag.
Dat is kind zijn.
Dat is jongere zijn.
De vrijheid om je zelfstandig in je wijk te bewegen; de vrijheid naar je vrienden te gaan, ook al hebben je ouders geen tijd.
De vrijheid alleen naar school te gaan.
Dat kan nu niet.
Maar liefst drie steenwegen hebben we.
En een as van de haven tot Gentbrugge met te veel en te snel verkeer.
Die zijn ingericht met het oog op doorstroming.
Doorstroming van auto’s die van A naar B moeten en toevallig… ligt onze wijk daartussen.
Die straten-snelwegen zijn niet gericht op kinderen.
Ook niet op papa’s die pas uit hun bed komen.
Of op verstrooide moeders.
Die straten zijn te weinig geënt op mensen.

Om dat te keren hebben we een daadkrachtig verkeersplan nodig.
Een plan voor de wijk.
Een plan voor ons.
Een plan dat sluipverkeer weghaalt, zwaar verkeer aan banden legt, luwe fietsroutes voorziet en oversteekplaatsen beveiligt.
Een plan waarover de geesten bij de bestuurders en de stadsdiensten NU, op dit moment aan het rijpen zijn.
Misschien zal dat plan bij sommigen op weerstand stuiten, misschien zullen er bestuurders zijn die vinden dat dat niet te veel mag kosten.
Maar dan moeten wij, ouders van fietsende kinderen ons laten horen.
We mogen ons niet laten doen.
Het mag geen slap plan worden.
Het leven van onze kinderen is de investering waard!
En we hebben jullie daarvoor nodig! Vandaag, en morgen!

Deze slideshow vereist JavaScript.

We volgen het verkeersplan op, hou onze facebookpagina in de gaten, want met hoe meer we tonen wat we willen hoe beter.
Bedankt ook aan de politici die hier aanwezig zijn en op die manier hun steun aan onze vraag betuigen.
Bedankt, veilig thuis!

2 gedachten over “Mass die-in Bernadettestraat”

  1. Roodrijden (voor auto’s maar ook voor fietsers en voetgangers) aanpakken zou al heel veel verschil uitmaken op dit kruispunt. Wij zien als buurtbewoner daar heel veel idiotrie: zowel automobilisten als fietsers steken daar dagelijks achteloos levensgevaarlijke toeren uit zonder rekening te houden met andere weggebruikers om toch maar groen te halen. Nochtans is de situatie op vlak van belijning quasi ideaal gezien de OFOS. Situatie Dampoort, zouden alle weggebruikers zich aan de regels houden en een blijk van hoffelijkheid en (wederzijds) respect tonen, er zouden zelden nog ongevallen gebeuren.

    1. Ter volledigheid en positieve attentie tov fietsers maar ook alle andere weggebruikers: een beetje verder op de Singel (treinovergangen en complex Motorstraat-Hogeweg) is de situatie een pak schrijnender en onveiliger voor fietsers en alle andere weggebruikers. Zeker in kader van ongevallen type vermeld in artikel. Als prioriteiten in onze buurt moeten gesteld worden zou ik persoonlijk deze heraanleg als absoluut prioritair zien. Een mass die-in zou daar ook zeker niet misstaan ;-). In mijn ogen zou een vrij eenvoudige ingreep (ontdubbeling verbindingsweg met supprimatie van alle 3 de overwegen voor wagens en 2 voor fietsers) veel verschil kunnen maken maar blijkbaar zijn het aantal beheerders en nutsbedrijven nefast en staan zij garant voor de jarenlange vertraging. Moest 20j geleden al heraangelegd zijn, net zoals Langerbrugge, en zouden veel ongevallen en gewonden vermeden zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: