Home

Fietsstraatdag

22 maart 2019

22 maart mag in Gent met recht en rede uitgeroepen worden tot fietsstraatdag.
Terwijl ze in de ene straat – Coupure Links- het roodbruine asfalt gieten, is men in een andere straat -de Halvemaanstraat – rode verf aan het schilderen.
Ambiance!

22maa19, Coupure Links

22maa19, Halvemaanstraat

foto: Thijs Himpe

Thomas laat nog weten: “Ondertussen kan je er al op fietsen, volgende week volgt het stuk Visitatiestraat tss Campo Santoplein en Hogeweg.”

5 Responses to “Fietsstraatdag”

  1. Frans Says:

    Waarom kiest men nu eens voor een zichtbare ,dan weer voor een onzichtbare kleur? Is er een verschil tussen een fietsstraat en een … fietsstraat?

  2. willemsj Says:

    Ik ben tegen de fietsstraten.
    Ze werken alleen blokkerend voor de fietsers. De automobilist trekt het soms niet aan en dan is het gewoon een straat zonder fietspad ofwel blijven ze hangen achter kleine schoolkinderen tegen 5km/uur . Gevolg, heel de fietsweg geblokkeerd.
    Rood is stigmatiserend, verf de autoweg rood?
    Vaak kan het nieuwe asfalt veel nuttigere functie vervullen in de aanluitingswegen en is het nieuwe wegdek overbodig op de “fietsstraat”.
    Maw veel nutteloze kosten in naam van de fietser maar 0 resultaat in samenhangende fietsconnectiviteit.

  3. Frederik VdC Says:

    De fietsstraat in de halve maanstraat blijkt een maat voor niets te zijn. Geen enkele auto wil zich daar aan het inhaalverbod houden. Mezelf als uitzondering dan want ik ben er ook eens met de wagen door gereden zonder in te halen. De fietsstraat is op sommige momenten ook zo breed dat het wel echt verleidelijk is om in te halen.

    Ook aan de Coupure fietsstraat zie je soms gevaarlijke toestanden: wagen in slalom tussen de fietsers en elke dag zijn er wel een paar wagens die daar zelfs verboden richting rijden.

    Er werd ook een kort stukje fietsstraat gemaakt op de Oude Houtlei om de fietsers richting centrum Veldstraat veilig te kunnen laten afslaan aan het alexianenplein. En het verkeer (dus ook fietsverkeer) komende van de schouwvegersstraat kreeg voorrang op het verkeer van de Oude Houtlei. Zowel deze voorrang als het inhaalverbod wordt er nog regelmatig geschonden door wagens en vaak zelfs aan hoge snelheid.

    Deze 3 fietsstraten liggen op mijn fiets terugweg van het werk. Samengevat, ik voel me er niet veiliger. Integendeel. Naleving van het inhaalverbod moet gecontroleerd worden. Anders hebben fietsstraten geen zin.

  4. Hubert Says:

    Volledig eens ik zal zoveel mogelijk de fietsstraten vermijden ,zeker als ik fiets in de ( auto) rijrichting !!!
    Zolang er geen toezicht is op naleving ,is het elk voor zich.
    Meer dan 5 jaar na invoering eerste controle ,dat zegt genoeg.

  5. Frans Says:

    “Naleving van het inhaalverbod moet gecontroleerd worden. Anders hebben fietsstraten geen zin.”
    Dat kan je stellen voor elke rechtsregel. Volgens die redenering moet je bijvoorbeeld het “Stop”teken van het Maria-Hendrikaplein weghalen, want niemand stopt er. Idem voor een pak andere verkeersborden en markeringen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: