Home

De buurvrouw

3 april 2019

Op weg naar huis staat links in de verte een ziekenwagen dwars over de weg.
Het zal toch niet waar zijn?
Doet de Dampoort alweer haar rotte reputatie “eer” aan?
Naar huis, of toch even passeren?
Een witte 4×4 van een duur Duits merk met een dure nummerplaat staat voorbij het het kruispunt, iets verderop.
Schuin.
Een vrouw wordt door ambulanciers verzorgd.

02apr19, Antwerpenplein

Hoe zou het haar zijn?
Op HLN.be wordt de chauffeur geprezen omdat hij geen vluchtmisdrijf pleegde.

02apr19, Antwerpenplein

Maar ik ken dat kapsel… en die jas… het is precies een buurvrouw uit de straat…
Jawel ze is het.
Dju!

Dag mevrouw, hoe is het?
Oh, zijdet gij?
Gaat het?
Geen pijn pijn aan uw hoofd?
Mijn hoofd is goed, maar zovéél zéér aan mijn been!
Hij – den dienen daar- kwam veel te rap van de Dampoort, en hij had mijn achterwiel mee!

Zal ik uw man verwittigen?
Jaaaa, want hij neemt zijn telefoon niet op.
Zeg me nog eens uw huisnummer?
…… Ja, en zegt hem dat ik mijn papieren niet mee heb.
Mijn been doe zo zeer.

Het been is ingepakt.
Een ambulancier brengt haar hoofd omhoog, waarbij ze roept van de pijn.
Naar welk ziekenhuis wordt mevrouw gebracht?
Ik woon in haar straat, en zal haar man verwittigen.
Sint-Lukas.
De politie arriveert.

Ik breng mijn fiets naar huis, omhels mijn teerbeminde -die naar haar werk vertrekt- een paar seconden langer dan bij andere thuiskomsten, vertel haar nog snel het verhaal, stap naar het huis van de buurvrouw, en vind de man niet thuis.
Ook de directe buren kunnen me niet helpen.
10 à 20 minuten later zie ik hem wel, hij komt dan net met per fiets terug van het kruispunt.
Ik vraag of er overtreden snelheid in het spel was?
Hij reageert innemend en rustig: “Ik ken de omstandigheden niet, laat ons afwachten.”

Ik ga naar huis, eet, en zet de tv aan.
Het is De afspraak, bekijk het hier.
Het gaat over Brussel.
Maar even vaak over de rest van het land.

02feb19, De Afspraak


Daar vallen zinnen als:
– Autodoorstroming is belangrijker dan verkeersveiligheid.
– Het gaat over hoe wij als maatschappij onze stad, onze samenleving inrichten.
– Met de groei van onze steden moeten we gewoon het autoverkeer gaan beperken.
– Over 50 jaar kijken we terug naar deze tijd, en kunnen mensen zich niet voorstellen hoe roekeloos we met onze kinderen, met onze infrastructuur zijn omgegaan.
– Het is niet omdat je op een fiets zit dat je een heilige bent.
– Het ISA-systeem geeft aan als je te snel rijdt.
– Apparatuur om te verkennen, om te zien of er voetgangers zijn, kosten héél kleine bedragen; daar kan een sierstrip op een auto een veelvoud van zijn.
– Waarom kan je een auto kopen die 300 kilometer per uur kan rijden?
– Het enige alternatieve politieke objectief is nul verkeersdoden.
– Hoffelijkheid is iets ontzettend belangrijk.
– De politiek van de hoffelijkheid kan moeilijk rechtstreeks geimplementereerd worden in de geesten van de mensen. Je moet het doen via de ruimtelijke infrastructuur, politietoezicht en technologie in de auto’s. Hopelijk krijg je zo de hoffelijkheid.

Buurvrouw is een niet assertieve fietser.
Steeds op haar hoede.
Steeds traag.
Vaak zie ik haar te voet oversteken.
En toch…
Ze leeft nog, en daar ben ik blij om.

18 na 1.
Buurman mailt.
Ben net terug van het ziekenhuis.
B stelt het relatief goed.
Ze heeft wel een complexe breuk van het bovenbeen.
Voorlopig hangen er gewichten aan en normaal wordt ze morgen geopereerd.

Had ISA dit ongeval kunnen voorkomen?

23 Responses to “De buurvrouw”

  1. Frans Says:

    Alledaags. Zeker voor de Dampoort.

  2. j. Says:

    “de chauffeur geprezen omdat hij geen vluchtmisdrijf pleegde”… En gisteren kopte een andere krant dat de doodrijder in Brussel “zich ook een slachtoffer voelde”. En vorige week was er de “Man op elektrische fiets die de openzwaaiende autodeur niet meer kon ontwijken”, en die man bleek dan ook nog eens bejaard en slecht te been…
    Hallo journalisten? Wat is de bedoeling? Sensatie? Oppoken van het dagelijks voelbare een sluimerend conflict tussen fietsers en auto’s? Waarom dat victim blaming-vingertje?

    • Jan Says:

      Sensatie. Omdat dergelijke krantenkoppen uw interesse wekken en de krant doet kopen. Aan uw reactie te merken werkt het. Slim van die journalisten!

    • yves Says:

      Best even doorklikken naar het artikel. Het was deel van een artikel op HLN, maar een reactie, die ik hier volledig plaats: “Gelukkig is de bestuurder wel gestopt, proficiat. Da’s ook al eens iets nieuws met al die vluchtmisdrijven van tegenwoordig. Aan de andere kant zijn SUV’s niet bepaald de veiligste wagens bij een aanrijding met een voetganger. Plomp en hoog. Het allerbeste voor de gewonde vrouw.”

  3. Etienne Says:

    Schrijf een klacht naar de ombudsman van de VRT (Tim Pauwels) of naar eender welke redacteur en je krijgt het antwoord dat ze hun journalistieke ethische regels hebben gevolgd. Lees stukken van ex-journalisten zoals Louis van Dievel en je krijgt een uitgesproken standpunt:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/03/het-monster-van-het-meiserplein/ . Journalistiek gaat vaak niet over het oplossen van vraagstukken; het is het kijken naar problemen, inschatten hoeveel mensen dat gaan lezen en hoe dat aantal te verhogen door het op een bepaalde manier neer te zetten. Commercie zoals Samson en Gert, puur voor het geld. Let op dat je je sponsoren niet voor het hoofd stoot zoals autofabrikanten of banken. Doe zoals veel bekende VIP’s, doe aan window dressing en geef je ongenoegen weer, maar laat niet zien of horen dat je zelf vaak lak hebt aan die regeltjes. Brussel is eigenlijk een zieke stad door luchtvervuiling, vliegtuigoverlast, armoede, vernieling van hun prachtige verleden en de tsunami van autoverkeer naar binnen en buiten met bijbehorende infrastructuur.
    Wat ik belangrijk vind aan dit stukje over je buurvrouw is dat slachtoffers eindelijk een verhaal kunnen vertellen zoals ook Gideon Boie kon, maar er moeten meer van dat soort verhalen komen die een ongeval helemaal vertellen van A tot Z, wat er is gebeurd, welke fouten er zijn gemaakt, hoe men het had kunnen voorkomen en hoe de rechtsgang verder is verlopen en of men er lering uit heeft getrokken en er daadwerkelijk maatregelen zijn genomen en wanneer en hoeveel heeft dat nou gekost. Het is een heel lang verhaal en op de site van de BBC lees ik vaak van die verhalen, hoe een professor bijvoorbeeld op de fiets is aangereden en dan de rest. Hoe dan men toch heeft ingegrepen, dan heeft iets triest toch weer hoop gegeven. Hoe één burgemeester als Sadiq Khan toch het verschil kan maken en blijft vechten voor zijn stad Londen, maar nog altijd veel weerstand krijgt. Hij gaat voor de nul: “Vision Zero” en op allerlei gebied zet hij zich in. Van 2000 verkeersslachtoffers naar 0 dat is ambitie en hij weet dat krijg je door een lange rode draad, niet door vluchtige politici die weer verdwijnen of door een nieuwe coalitie weer een andere richting inslaan. En voor Gent: Mathias ik wens je veel sterkte en ook vooral voor die arme buurvrouw, want het is een heel lang genezingsproces.

    • Chris S Says:

      Terzijde. Sedert Sadiq burgemeester is, is de criminaliteit in Londen exponentieel gestegen. En de brave man vindt dat heel normaal. Er wordt veel gevochten in Londen, dat wel.

      • Etienne Says:

        Hier voor jou Chris de relatie tussen al die luchtvervuiling en criminaliteit: https://www.bbc.com/reel/video/p075wk3s/the-hidden-impacts-of-air-pollution. Misschien ook een reden dat London voor ULEZ (Ultra Low Emission Zone) is gegaan? Komt verkeersagressie misschien ook voort uit de slechte lucht en maken we meer verkeersfouten in een vuile lucht? Stof om over na te denken.

        • Chris S Says:

          Dus jij beweert dat de exponentiële groei aan criminaliteit in Londen een gevolg is van luchtvervuiling sedert Sadiq burgemeester is? En dat dit ook het brein van Sadiq heeft aangetast die deze evolutie normaal vindt?

        • Chris S Says:

          Ik zou toch even andere bronnen raadplegen dan een politieke communiqué en een cijferrapportage op Wikipedia die stopt in 2008-2009 (behalve voor ‘homicide’)…
          Blijkbaar is de relatie tussen luchtvervuiling en criminaliteit dus niet meer zo relevant. En wil je de criminaliteit in VL vergelijken met die in Londen? Good luck.
          Bottom line: Sadiq ophemelen is voor niks nodig, integendeel.
          De ULEZ in Londen is één grote money-machine.


  4. Voorrangsbord B1, dubbele rij haaientanden
    Voorrang verlenen voorkomt deze miserie …

    • Etienne Says:

      Ik zag het op google.nl/maps (oversteek bij Land van Waaslaan bij Pizza Roma Dampoort), maar het is daar onoverzichtelijk: twee rijstroken van links die je als fietser bij het oversteken voorrang moet geven met de mogelijkheid van afscherming zodat je niet kunt zien of er op die andere linkse strook iemand met teveel snelheid het voertuig op de rechterstrook keihard inhaalt. Als je ervan uitgaat dat al het verkeer ongeveer even snel rijdt dan ben je mooi de klos. Maar zoals haar man zei even afwachten. Een situatie die we hier in Nederland liefst met verkeerslichten regelen of twee stroken naar 1 strook reduceren ( misschien speciale invoegstrook voor de bussen maken??), werkt ook snelheidsremmend.

      • Jan Says:

        Zoals ik het lees (maar ik was er niet bij) was mevrouw bijna over en dus moet de BMW haar gezien hebben (want ik kan mij niet voorstellen dat een oudere vrouw 2 vakken over sprint). Indien mijn aanname correct is kon de BMW gemakkelijk wat vertragen en was er niets gebeurd.


    • Je kan probleemloos voorrang verlenen aan een voertuig dat aan een redelijke snelheid (niet hoger dan het geldend maximum) aan komt rijden. Het is iets moeilijker om voorrang te verlenen aan een voertuig dat je niet aan ziet komen. Mijn welgemeende felicitaties voor jouw fraai staaltje van victim blaming.

      • JanG Says:

        Prachtig dit: vanaf de andere kant van het land, van achter de computer, zonder erbij geweest te zijn, kunnen oordelen dat de fietser duidelijk in de fout gegaan is.Nou ja, de sociale media zitten vol met dergelijke figuren. Of, zoals men het bij onze noorderburen zegt: ‘ga toch fietsen’.

        • Etienne Says:

          Jullie hebben er niets van begrepen ik leg met behoud de schuld bij de wegbeheerder die twee stroken van links laat komen, en de automobilist die te snel voorbij stak ( “hij had mijn achterwiel mee”). Afscherming van auto’s gaat altijd ten koste van de zwakke weggebruiker. Ik ken het hele verhaal nog niet en ik heb de situatie met het slechte overzicht voor de fietser geschetst. Leer even een tekst goed lezen. Waarom zou ik anders voor verkeerslichten pleiten of twee stroken naar één strook, denk na voor je reageert.

      • Z Says:

        Nogal een term die hier graag en veelvuldig gebruikt wordt, dat ‘victim blaming’. Een louter verkeerde inschatting van de fietser kan óók wel een optie zijn (vandaar misschien de opmerking dat hij/zij snel reed), maar bon: FOEI BOZE, STOUTE AUTO!

        En gaan stellen dat WegWanBeheer er niet bij was, wie was er wel bij op het ogenblik van het ongeval zelf? De auteur? I think not.

        Dus alvorens aan ‘victim blaming’ te gaan doen t.a.v. de automobilist, misschien eerst eens het politioneel onderzoek en de bevindingen van de eventueel aangestelde expert afwachten, is misschien een optie?

        (Waarmee ik niet wil zeggen dat de mogelijkheid daadwerkelijk bestaat dat de fietser zonder fout is, aangezien ik mij ook kan ergeren aan het johnny-gedrag op de weg, maar dat kan ik evengoed aan fietsers)

    • Tom Says:

      Ik passeer er ook dagelijks met de fiets. Je hebt een fietspad naar dit kruispunt (soms half ingenomen door bussen van de Lijn want de bus is breed of wijkt uit voor de auto’s links ervan, klinkt bekend?) Op het kruispunt zelf moet je (links) rekening houden met aankomende fietsers, nog eens vertrekkende lijnbussen en dan 2 rijstroken, waarbij je moet inschatten of het ‘normale snelheid’ of snelheidsduivels betreft. Een aantal automobilisten wanen zich op een race-circuit bij vertrek vanuit stilstand aan de verkeerslichten of willen nog snel voorbijsteken en invoegen voor de Land Van Waas-laan. Niet makkelijk om dit allemaal correct in te schatten als fietser. Hou uiteraard ook rekening met (5 meter verder) autoverkeer van rechts dat jou voorrang zou moeten verlenen (B1) maar dat niet altijd doet of gewoon het fietspad blokkeert. Elke keer een prestatie als je hier voorbij geraakt zonder miserie, geen wonder dat ik hier bijna nooit kinderen op de fiets zie, je moet al goed gek zijn 😦

      • yves Says:

        “Een aantal automobilisten wanen zich op een race-circuit bij vertrek vanuit stilstand aan de verkeerslichten of willen nog snel voorbijsteken en invoegen voor de Land Van Waas-laan.” Nagel op de kop, ook al vaak meegemaakt, en misschien de reden van het ongeval.

    • yves Says:

      Waarde anonieme heer uit Lier, zonder geldig mailadres (daarom maar op deze manier). Het is al een poos dat ik me erger aan uw platte reacties. Fietsbult bestaat meer dan 10 jaar. Nog nooit werd iemand gecencureerd. U wordt vermoedelijk de eerste. Uw reactie kwetst me diep. Dit stuk zoekt de nuance, en u hakt die met twee domme zinnen omver. Omwille van uw platte reactie -zonder ook maar één grammetje kennis van het verkeersgedrag van deze buurvrouw én van de situatie- hoop ik dat de buurvrouw dit stuk nooit zal lezen. Ik zie af van het plan om haar hiermee een hart onder de riem te steken. Ik zou het apprecieren dat u zich verder onthoudt van reacties op deze blog. Weg met Wegwanbeheer!

  5. Etienne Says:

    Of bedoelden jullie wegwanbeheer misschien. OK dan is het in orde moet je wel er even bij zetten op wie jullie reageren.

  6. kristof de picker Says:

    Hey fietsbult,

    Met veel plezier lees ik bijna dagelijks wat andere fietsers hier in Gent meemaken. Fijne, wraakroepende of grappige posts. Nu zie ik op facebook een post die me teleurgesteld stemt. Niet alléén omdat het bij mij om de hoek gebeurt. Ook omdat het echt zonde is. En iedereen mag het weten. Vind ik. https://www.facebook.com/Meulesteebos/photos/a.330688887430102/586719571827031/?type=3&theater&ifg=1

    Mvg

    Kristof


Laat een reactie achter op Chris S Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: