Home

Middellijn

22 april 2019

Hoe maak je dat weggebruikers geen ongevallen meemaken of veroorzaken?
Dat is een vraag die best door gedragsdeskundigen beoordeeld wordt.
Hoe meer ik lees over mobiliteit, hoe meer ik het beeld krijg dat er amper gedragsdeskundigen werkzaam zijn binnen de mobiliteitssector.
Ooit zullen zij het mobiliteitsbeleid aansturen.
Tot dan is het behelpen met simpele zaken, zoals middellijnen.
Middellijnen zijn basic in het veilig houden van autowegen, maar nog niet bij fietswegen.
In Nederland zijn ze standaard in tweerichtingsfietspaden.
Dan volstaan witte korte streepjes om het leesbaar te maken:

22sep18, Retranchement

Door een middellijn begrijp je prompt dat je op een tweerichtingsfietspad zit.
Bij ons komt de verf meestal pas in de buurt van kruispunten uit de verfpot.
Of bij blunders waar de zichtlijnen in bochten niet bestudeerd waren, de blinde bochten, zoals bij “de nutteloze brug”.
Dan wordt het na een paar maanden gedoe plots een ononderbroken middellijn.
Het ziet er naar uit dat het nieuwe tweerichtingsfietspad onder de Dampoortsporen van bij aanvang een middellijn krijgt, en dat is een goede zaak:

18apr19, Kattepad


Met zo’n een middellijn kan een automobilist onmogelijk nog beweren dat hij niet zag dat dit een fietspad is.

In afwachting van een algemene toepassing van middelstrepen op tweerichtichtingsfietspaden helpt de zon af en toe een handje:

11apr19, Vlaamsekaai

4 Responses to “Middellijn”

  1. Jan Says:

    Een middellijn voor fietspaden is niet opgenomen in de wegcode.
    Mijn vraag is dan, als er zo’n middenlijn is, ben je dan verplicht om er rechts van te blijven?
    Indien ja is dat toch een nadeel aangezien zelf een fietspad van 3m dan eigenlijk te smal is om met 2 naast elkaar te fietsen.

    Ik verbaas er mij eerder over dat vele maatregelen er zijn omdat een zeer beperkt percentage zich blijkbaar niet weet te gedragen. (En dat geldt niet enkel voor in het verkeer.)

    PS, raar dat jullie altijd “nutteloze brug” schrijven. Deze is er op vraag van de stad en de stad doet al jaren pogingen om ze te gebruiken. Als ik het goed gelezen heb in de krant zou er eindelijk schot komen in de zaak.

    • yves Says:

      We kunnen maar hopen dat ze gebruikt wordt. Vanaf dan is ze niet meer nutteloos. Tot dan is het als de ladyshave, gekocht op vraag van je partner, en vanaf dag 1 vijf jaar ongebruikt in de lade. Ten gronde: maximale leesbaarheid vind ik zovéél belangrijker dan een maximale wegcode. De wegcode is één manier om gedrag te sturen, en ze is gebouwd op de groei van het autopark. Ik kijk uit naar de grote kuis hiervan, maar besef dat dit op korte termijn geen wondermiddel is. Misschien op lange termijn ook niet, want wie heeft nog een overzicht op de snelle opkomst van nieuwe vervoersmiddelen? Een bos van 100% legaal juiste verkeersborden zijn niet goed voor de verkeersveiligheid. Daarom: leesbaarheid, ook al staan ze niet in het wetboek. En uniformiteit daarin. En om op je vraag te antwoorden: je kan onmogelijk verplicht zijn om iets te doen wat niet in de wegcode staat. Maar als je in de bocht aan de véél te smalle Coca Colatunnel naast elkaar blijft fietsen en je botst krijg je wèl de verantwoordelijkheid van het ongeval. Bij nieuw aangelegde infrastructuur heeft de wegbeheerder daar de facto ook een verantwoordelijkheid in. Tot slot: het klopt dat veel maatregelen er zijn omdat een minderheid zich niet weet te gedragen, dat is in alle aspecten van het leven zo. We moeten niet op elk incident een remedie verzinnnen. Tenzij de ongevallenanalyses aantonen dat het incident zich herhaalt. Ik vermoed dat dit ook het standpunt zal zijn van gedragsdeskundigen.


  2. Zoals Jan zegt, er is in België géén wettelijke basis voor het opdelen van fietspaden, smalle voorbehouden wegen, of “andere” weggedeelten.
    (Toevallige uitzondering is de onbepaalde scheiding fiets/voetganger bij D9.)

    Huidige toestand betekent ondermeer dat op voorbehouden wegen (pakweg fietsostrades) dergelijke markeringen eigenlijk rijstroken afbakenen … alleen zijn die te smal voor het toegelaten verkeer van auto’s e.d.

    Ontbrak ook in ontwerp nieuwe wegcode nog steeds …


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: