Uitnodiging

Agentschap Wegen en Verkeer beheert alle verkeerslichten op de kleine ring R40.
Op sommige kruispunten trekken ze momenteel de aandacht op de drukknoppen:

23apr19, Nieuwevaartbrug

Met zekere verbazing keek ik naar het verkeerslicht dat me nog nooit opgevallen was:

23apr19, Nieuwevaartbrug / Palinghuizen.

De pijl is een soort van uitnodiging: “kom duw op mij”.
Aan de verkeerslichten Gandastraat / Kasteellaan hing er geen pijl, en duurde het vanavond rond 22 uur na de druk op de knop een minuut voordat het groen werd.
Daarna krijgen zowel voetgangers als fietsers 12 seconden groen.
Donderdag gaat de aansluitende tunnel onder de Dampoorsporen open.

07apr19, Kasteellaan / Dampoortfietstunnel

Het zou me verbazen mocht deze lichtenregeling tegen dan niet aangepast zijn aan de te verwachten grote fietsersstroom.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

21 gedachten over “Uitnodiging”

  1. “Het zou me verbazen mocht deze lichtenregeling tegen dan wel aangepast zijn aan de te verwachten grote fietsersstroom.”
    Het is nog altijd te lang wachten op een te korte groen-tijd. Dit geeft ergernis bij fietsers en heeft door rood rijden als gevolg.

    Daarnaast vind ik deze duwknoppen niet handig. Ze reageren slecht, ik moet altijd twee keer duwen. Je moet je hand er echt rustig tegenleggen. Ik heb liever de gewone ronde duwknoppen. Maar het kan ook aan mij liggen. Zijn er nog fietsers die daar moeite mee hebben?

    1. Ik vind de knoppen met handoplegging gemakkelijker te bedienen ‘ met een vloeiende beweging ‘. De ronde duwknoppen vragen een ‘ grotere inspanning ‘. De duwknoppen zijn soms slecht geplaatst vanuit het standpunt van de fietser.

    2. U bent zeker niet de enige Hilde, ik heb er ook soms last mee, vooral in de winter. Dan lijkt de elektronica slechter te werken, dan moet ik vaak mijn handschoenen uittrekken.
      Ik heb het ooit voorgehad dat het zelfs dan en na meermaals proberen nog niet wou werken, op een kruispunt waar je als fietser enkel groen krijgt na een druk op de knop… Beeld u zelf maar in wat ik als regelbewuste fietser gedaan heb (180° gedraaid en naar huis gekeerd om in de auto te stappen tiens, dan moet je op geen knoppen drukken! 😉 )

    3. Neen, ik heb hetzelfde probleem. Ze zijn meestal slecht geplaatst (veel te dicht bij de rijweg), duren te lang, en reageren slecht (in de winter moet ik zelfs vaak handschoenen uit doen). Dan gaat een aansporingspijltje weinig uithalen, vrees ik…

    4. In Nederland zijn fietspaden aan verkeerslichten voorzien van detectielussen of infrarood-camera’s.
      In België hangt er een kaartje met “druk op de knop en wacht”…

      1. @ j. Ja dat klopt , maar hier kan dit niet want het is een doorgaand fietspad en als iemand daar een tijdje rustig rijdt gaat het verkeerslicht automatisch aan. Dat is ook de reden dat bij ons een soort insteekhaventje wordt gemaakt waar dat geen probleem is. Ik weet verder weinig van dat fietspad (heb er wel eens gefietst twee jaar geleden denk ik ) dus pin me er niet op vast. Is dat fietspad tweerichtingsverkeer? Want dan hinderen die overstekende fietsers het doorgaande fietsverkeer flink. Je ziet ook weer dat “voorruitperspectief” dat ze aannemen dat fietsers net als auto’s vanuit stilstand dan makkelijk een hoek van 90 graden kunnen maken…
        Maar die Dampoortfietstunnel moeten we toch ook eens zien en proberen. Ik lees het wel op de “bult” als het zover is.

    5. Goed om weten dat ik niet de enige ben. En in de winter idd lastig met handschoenen aan. Dat probleem is er niet met de gewone drukknoppen.

      Daarnaast vind ik de knoppen soms op een moeilijke plaats staan, of moeten de voetgangers op dezelfde plek een knop activeren, maar staan ze vervolgens in de weg voor wachtende en doorrijdende fietsers (bv. oversteekplaats Kasteellaan t.h.v.Lucas Munichstraat, vooral kant station, en oversteekplaats onder de spoorweg, kant station. Het is daar elke avond een heksenketel. Voetgangers dwarsen staan daar ook vaak de overstekende fietsers om de busperrons te bereiken.).
      Ik snap dat ze het aantal palen willen beperken, maar dat ze dan eerst maar eens overal de resterende palen van de trolleybus weghalen.

  2. Het licht aan de Palinghuizen staat er al een tijdje.
    Eerst leek het me of het een duw in de foute richting had gekregen maar dir is niet het geval.
    Maar wat wel de bedoeling is van het licht ontgaat me aangezien het om een tweerichtingsfietspad en je dus op het fietspad moet rijden.

    1. Je, ik begrijp dat licht ook niet. Je komt van de onderdoorgang onder de Rooigemlaan of van de andere kant, de Elyseese Velden, maar waar ga je naar toe?

    2. Dat licht is er gekomen voor de bewoners aan de overkant. Je hoeft een dubbelrichtingsfietspad dat links licht niet te volgen als je bij het eerste volgende kruispunt (of vroeger in dit geval) rechtsaf gaat.

  3. Als de drukknoppen functioneel zijn, valt het nog mee. Op weg naar het werk (buiten Gent) kom ik aan een kruispunt met ‘fopknoppen’: of je nu op de knop drukt of niet, dat maakt niet uit, want het licht voor de fietsers gaat altijd mee met dat van de automobilisten. Om het nog verwarrender te maken: die voor de voetgangers moet je wel gebruiken om groen te krijgen. Hoe verzinnen ze het…

    1. Er is ook verwarring omdat er verschillende soorten knoppen zijn.
      Sommige knoppen dienen niet om de verkeerslichten te beïnvloeden maar om ‘ratelaars’ voor blinden en slechtzienden te activeren.
      Soms denken mensen dat het om een fopknop gaat maar is het eigenlijk de bediening van een ratelaar. Om het allemaal nog wat moeilijker te maken, is men relatief recent ook begonnen om de verschillende types knoppen nu ook voor een andere functie te gebruiken.
      Wat voor mij het grootste nadeel is aan die nieuwe drukknoppen, is het gebrek aan een auditief of visueel signaal dat aangeeft dat er effectief gedrukt is geweest. Gecombineerd met een soms lange wachttijd gaat een mens al eens twijfelen aan zijn capaciteiten om een knop te bedienen.

    2. Dat zijn helemaal geen fopknoppen, wacht maar eens als er geen auto naast je staat… Ze activeren inderdaad dezelfde fase als de autodetectie, dus als er een auto staat hoef je niet te drukken op de knop.

      1. aha, weer iets bijgeleerd. De knoppen aan de oversteekplaats aan Dok Zuid naar de Dampoortstraat zijn dus ook zo? ’s Morgens druk ik daar nooit op de knop, omdat er toch veel autoverkeer is. Het maakt niet uit of je drukt of niet, het wordt er niet sneller groen door. Klopt?

  4. Op de drukke Drongensesteenweg wordt de fietser die op het fietspad langs de Leie aan het Brughuizeken wil oversteken wel meteen bediend bij het aanraken van de verkeerlichten..Daar zijn het automobilisten die geneigd zijn om door het rood te rijden…Blijkbaar is het niet eenvoudig af te wegen wiens ongeduld men op te proef moet stellen.

  5. Naar analogie van een foto die ik eens op facebook zag zou de tekst “druk op de knop en wacht op groen” evengoed kunnen vervangen worden door “Smeek hier om de straat te mogen oversteken” (origineel: “Vancouver made me beg to cross this street”).

  6. Als AWV de verkeerslichten beheert weet je waarschijnlijk wel al wat hun prioriteit is: vlotte doorstroming van het autoverkeer. Dat verklaart helaas waarom je bij vele lichten zo lang mag wachten en bij groen luttele seconden. De voetganger/fietslichten aan de 3 Dampoortbogen spannen de kroon in negatieve zin. Onmogelijk om als voetganger in één tijd over te steken, zelfs als fietser kan je er vanuit stilstand bijna niet geraken. En dan zijn we verwonderd dat zoveel voetgangers de verkeerslichten negeren …

    1. Ik denk dat je dringend het bestuursakkoord van de stad Gent eens moet doorlezen ivm wat de stad wil met die R40…
      De stad heeft een veel grotere vinger in de pap dan ze soms laten uitschijnen.

    2. Ik denk dat je dringend eens het bestuursakkoord van de stad Gent moet lezen ivm de R40…
      De stad heeft een veel grotere vinger in de pap dan ze laten uitschijnen.

  7. Drukknoppen voor fietsers lijken (standaard?) onderdeel te zijn van de omvorming van verkeerslichten op gewestwegen naar slimme verkeerslichten?
    https://wegenenverkeer.be/verkeerslichten#slimmeverkeerslichten

    Op de website van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) staat er ook: ‘Nooit voor niets voor rood’ voor weggebruikers.

    Automobilisten staan dus bij slimme verkeerslichten nooit voor niets voor rood. Als het verkeerlicht rood is, is er dwarsend verkeer.

    Maar waarom moeten volgens AWV fietsers altijd rood hebben tot ze manueel op zo’n drukknop duwen?

    Waarom niet via automatische detectie zoals bij de auto’s? Of als dat echt niet kan – omdat er bv. bij het fietspadontwerp onvoldoende opstelstrook voor fietsers werd voorzien – een drukknop maar dan ook met een aftelsecondenklok erbij? Dan weten fietsers tegelijkertijd ook of hun aanvraag werd geregistreerd. Zelfs bij automatische detectie kan dat handig zijn.

    Is dat nu echt te duur of een totaal onbekende technologie bij AWV?

    In ieder geval krijg ik bij deze manier van invoering van slimme verkeerslichten door AWV helaas weer de indruk alsof hun afkorting staat voor AutoWegen- en Verkeer.

Geef een reactie op Tom Reactie annuleren